A-
A+
Mikko Hissa (vas.) ja Johannes Ujainen toteavat, että se joka tuntee historian, osaa varautua myös tulevaan. Ensi vuonna Kurikka-lehti tarjoaa tilaajilleen koko arkistonsa 90 vuoden ajalta. Se sisältää tietoa ja asiaa, jota ei ole missään muualla tarjolla.
Katja Rantatulkkila
Tilaushintojen muutoksen taustalla on kustannusten nousu, mutta myös palvelun laajeneminen.
KURIKKA
Katja Rantatulkkila
Ujaisen lehtiperheen paikallislehdissä otetaan iso askel digiaikaan, kun lehtiarkistot saadaan digitoitua ja avoimeksi tilaajille. Työ alkoi kolmisen vuotta sitten, kun toimitusjohtaja-päätoimittaja Johannes Ujainen ja myynti- ja kehitysjohtaja Mikko Hissa halusivat tuoda arkistoissa lojuvan tiedon lukijoiden ulottuville.
Vuoden 2020 alussa alkoi varsinainen työ, kun lehtiperheen viiden paikallislehden arkistot piti saada digimuotoon. Hankkeelle saatiin julkista rahoitusta ja valtakunnallisesti ensimmäisen paikallislehtien digiarkiston kehittäminen pääsi matkaan. Nyt koeponnistukset on tehty ja arkiston ensimaistiaiset ovat aiheuttaneet pelkästään positiivisia reaktioita.
– Eräskin koetestaaja totesi, että jäi selailemaan arkistoa pidemmäksi aikaa kuin oli tarkoitus, Ujainen naurahtaa.
Hissa komppaa serkkuaan – menneisyys kiinnostaa yllättävän paljon tämän päivän ihmistä.
– Meillä on paikallisesti sellaista tietoa, mitä ei mistään Googlesta löydy. Erityisesti vanhat valokuvat ja tutuista kertovat jutut kiinnostavat, arkistosta voi löytyä yllättäviä helmiä.
ARKISTOINTI on ollut iso projekti. Pelkästään Kurikka-lehdellä on historiaa takanaan yli 90 vuotta. Kaikkiaan viiden lehden arkistot kattavat yhteensä yli 250 tuhatta sivua. Jokainen sivu skannataan ja saatetaan digitaaliseen muotoon.
– Erilaisilla hakusanoilla voi etsiä juttuja tapahtumista ja ihmisistä kuvineen. Lisäksi arkistoon rakennetaan paketteja aihepiireittäin, joiden arvelemme kiinnostavan ihmisiä. Esimerkiksi vuotuiset tapahtumat voisi olla yksi aihepiiri, Hissa antaa esimerkin.
Vuoden vaihteessa astuvat voimaan uudet tilaushinnat. Hintoja on jouduttu tarkistamaan kustannusten nousun takia.
– Jakelukustannukset ovat nousseet viime vuosina. Toisaalta onhan se Postille kallista kuljettaa postia harvaan asutulla alueilla larvoille saakka kirjepostinkin vähentyessä, Ujainen huomauttaa ja lisää, että lehtitalon käyttämien ohjelmistojenkin hinnat ovat kallistuneet kymmenkertaisiksi viime vuosina.
Myös painotalo muuttuu vuoden vaihteessa, sillä iPrint ilmoitti aiemmin lopettavansa vuoden vaihteessa sanomalehtipainonsa kokonaan. Lehtiperheen lehdet painetaan jatkossa Botnia Printissä Kokkolassa.
– Odotamme tietenkin, että painojälki paranee. Näin meille on ainakin luvattu, Ujainen ja Hissa virnistävät.
Tilaushintojen nosto ei tunnu mukavalta, mutta toisaalta he uskovat, että ihmiset ymmärtävät kustannusten vaikutukset.
– Kurikka-lehti tavoittaa tutkitusti noin 96 prosenttia yli 16-vuotiaista kurikkalaisista eli koemme, että paikallislehti on tärkeä. Uusien tilaushintojen myötä tilaajille avautuu enemmän sisältöä, kun arkiston lisäksi käytössä on näköislehti ja nettisivujen juttutarjonta sekä perinteinen paperilehti.
SANA ARKISTO tuo mieleen menneisyyden, mutta Ujainen ja Hissa painottavat, että arkistoa kehittämällä nimenomaan katsotaan tulevaisuuteen.
– Digi antaa meille mahdollisuuden katsoa menneisyyteen ja samalla katse on tiukasti myös tulevaisuudessa. Vaikka paperilehti on yhä meidän pääartikkeli, digiä kohti mennään. Se tarkoittaa, että panostamme käytettävyyteen ja monipuolisiin palveluihin.
Ujainen painottaa, että tiedonvälitys on yhä lehden päätuote ja kilpailuvalttina luotettavuus ja paikallisuus.
– Vaikka digiä kehitetään, haluamme kuunnella lukijoitamme. Vuoropuhelu onkin tärkeä lenkki kehittämisessä.
Kunhan uusi vuosi saadaan käyntiin ja digiarkisto toimintaan, lehdellä on tarkoitus järjestää jonkinlainen opastusiltapäivä uusista käytännöistä.
– Neuvomme ja opastamme tietenkin myös muuten. Lisäksi julkaisemme ohjeita printtilehdessä ja netissä.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Mikko Hissa (vas.) ja Johannes Ujainen toteavat, että se joka tuntee historian, osaa varautua myös tulevaan. Ensi vuonna Kurikka-lehti tarjoaa tilaajilleen koko arkistonsa 90 vuoden ajalta. Se sisältää tietoa ja asiaa, jota ei ole missään muualla tarjolla.
Katja Rantatulkkila
Tilaushintojen muutoksen taustalla on kustannusten nousu, mutta myös palvelun laajeneminen.
KURIKKA
Katja Rantatulkkila
Ujaisen lehtiperheen paikallislehdissä otetaan iso askel digiaikaan, kun lehtiarkistot saadaan digitoitua ja avoimeksi tilaajille. Työ alkoi kolmisen vuotta sitten, kun toimitusjohtaja-päätoimittaja Johannes Ujainen ja myynti- ja kehitysjohtaja Mikko Hissa halusivat tuoda arkistoissa lojuvan tiedon lukijoiden ulottuville.
Vuoden 2020 alussa alkoi varsinainen työ, kun lehtiperheen viiden paikallislehden arkistot piti saada digimuotoon. Hankkeelle saatiin julkista rahoitusta ja valtakunnallisesti ensimmäisen paikallislehtien digiarkiston kehittäminen pääsi matkaan. Nyt koeponnistukset on tehty ja arkiston ensimaistiaiset ovat aiheuttaneet pelkästään positiivisia reaktioita.
– Eräskin koetestaaja totesi, että jäi selailemaan arkistoa pidemmäksi aikaa kuin oli tarkoitus, Ujainen naurahtaa.
Hissa komppaa serkkuaan – menneisyys kiinnostaa yllättävän paljon tämän päivän ihmistä.
– Meillä on paikallisesti sellaista tietoa, mitä ei mistään Googlesta löydy. Erityisesti vanhat valokuvat ja tutuista kertovat jutut kiinnostavat, arkistosta voi löytyä yllättäviä helmiä.
ARKISTOINTI on ollut iso projekti. Pelkästään Kurikka-lehdellä on historiaa takanaan yli 90 vuotta. Kaikkiaan viiden lehden arkistot kattavat yhteensä yli 250 tuhatta sivua. Jokainen sivu skannataan ja saatetaan digitaaliseen muotoon.
– Erilaisilla hakusanoilla voi etsiä juttuja tapahtumista ja ihmisistä kuvineen. Lisäksi arkistoon rakennetaan paketteja aihepiireittäin, joiden arvelemme kiinnostavan ihmisiä. Esimerkiksi vuotuiset tapahtumat voisi olla yksi aihepiiri, Hissa antaa esimerkin.
Vuoden vaihteessa astuvat voimaan uudet tilaushinnat. Hintoja on jouduttu tarkistamaan kustannusten nousun takia.
– Jakelukustannukset ovat nousseet viime vuosina. Toisaalta onhan se Postille kallista kuljettaa postia harvaan asutulla alueilla larvoille saakka kirjepostinkin vähentyessä, Ujainen huomauttaa ja lisää, että lehtitalon käyttämien ohjelmistojenkin hinnat ovat kallistuneet kymmenkertaisiksi viime vuosina.
Myös painotalo muuttuu vuoden vaihteessa, sillä iPrint ilmoitti aiemmin lopettavansa vuoden vaihteessa sanomalehtipainonsa kokonaan. Lehtiperheen lehdet painetaan jatkossa Botnia Printissä Kokkolassa.
– Odotamme tietenkin, että painojälki paranee. Näin meille on ainakin luvattu, Ujainen ja Hissa virnistävät.
Tilaushintojen nosto ei tunnu mukavalta, mutta toisaalta he uskovat, että ihmiset ymmärtävät kustannusten vaikutukset.
– Kurikka-lehti tavoittaa tutkitusti noin 96 prosenttia yli 16-vuotiaista kurikkalaisista eli koemme, että paikallislehti on tärkeä. Uusien tilaushintojen myötä tilaajille avautuu enemmän sisältöä, kun arkiston lisäksi käytössä on näköislehti ja nettisivujen juttutarjonta sekä perinteinen paperilehti.
SANA ARKISTO tuo mieleen menneisyyden, mutta Ujainen ja Hissa painottavat, että arkistoa kehittämällä nimenomaan katsotaan tulevaisuuteen.
– Digi antaa meille mahdollisuuden katsoa menneisyyteen ja samalla katse on tiukasti myös tulevaisuudessa. Vaikka paperilehti on yhä meidän pääartikkeli, digiä kohti mennään. Se tarkoittaa, että panostamme käytettävyyteen ja monipuolisiin palveluihin.
Ujainen painottaa, että tiedonvälitys on yhä lehden päätuote ja kilpailuvalttina luotettavuus ja paikallisuus.
– Vaikka digiä kehitetään, haluamme kuunnella lukijoitamme. Vuoropuhelu onkin tärkeä lenkki kehittämisessä.
Kunhan uusi vuosi saadaan käyntiin ja digiarkisto toimintaan, lehdellä on tarkoitus järjestää jonkinlainen opastusiltapäivä uusista käytännöistä.
– Neuvomme ja opastamme tietenkin myös muuten. Lisäksi julkaisemme ohjeita printtilehdessä ja netissä.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Mikko Hissa (vas.) ja Johannes Ujainen toteavat, että se joka tuntee historian, osaa varautua myös tulevaan. Ensi vuonna Kurikka-lehti tarjoaa tilaajilleen koko arkistonsa 90 vuoden ajalta. Se sisältää tietoa ja asiaa, jota ei ole missään muualla tarjolla.
Katja Rantatulkkila
Tilaushintojen muutoksen taustalla on kustannusten nousu, mutta myös palvelun laajeneminen.
KURIKKA
Katja Rantatulkkila
Ujaisen lehtiperheen paikallislehdissä otetaan iso askel digiaikaan, kun lehtiarkistot saadaan digitoitua ja avoimeksi tilaajille. Työ alkoi kolmisen vuotta sitten, kun toimitusjohtaja-päätoimittaja Johannes Ujainen ja myynti- ja kehitysjohtaja Mikko Hissa halusivat tuoda arkistoissa lojuvan tiedon lukijoiden ulottuville.
Vuoden 2020 alussa alkoi varsinainen työ, kun lehtiperheen viiden paikallislehden arkistot piti saada digimuotoon. Hankkeelle saatiin julkista rahoitusta ja valtakunnallisesti ensimmäisen paikallislehtien digiarkiston kehittäminen pääsi matkaan. Nyt koeponnistukset on tehty ja arkiston ensimaistiaiset ovat aiheuttaneet pelkästään positiivisia reaktioita.
– Eräskin koetestaaja totesi, että jäi selailemaan arkistoa pidemmäksi aikaa kuin oli tarkoitus, Ujainen naurahtaa.
Hissa komppaa serkkuaan – menneisyys kiinnostaa yllättävän paljon tämän päivän ihmistä.
– Meillä on paikallisesti sellaista tietoa, mitä ei mistään Googlesta löydy. Erityisesti vanhat valokuvat ja tutuista kertovat jutut kiinnostavat, arkistosta voi löytyä yllättäviä helmiä.
ARKISTOINTI on ollut iso projekti. Pelkästään Kurikka-lehdellä on historiaa takanaan yli 90 vuotta. Kaikkiaan viiden lehden arkistot kattavat yhteensä yli 250 tuhatta sivua. Jokainen sivu skannataan ja saatetaan digitaaliseen muotoon.
– Erilaisilla hakusanoilla voi etsiä juttuja tapahtumista ja ihmisistä kuvineen. Lisäksi arkistoon rakennetaan paketteja aihepiireittäin, joiden arvelemme kiinnostavan ihmisiä. Esimerkiksi vuotuiset tapahtumat voisi olla yksi aihepiiri, Hissa antaa esimerkin.
Vuoden vaihteessa astuvat voimaan uudet tilaushinnat. Hintoja on jouduttu tarkistamaan kustannusten nousun takia.
– Jakelukustannukset ovat nousseet viime vuosina. Toisaalta onhan se Postille kallista kuljettaa postia harvaan asutulla alueilla larvoille saakka kirjepostinkin vähentyessä, Ujainen huomauttaa ja lisää, että lehtitalon käyttämien ohjelmistojenkin hinnat ovat kallistuneet kymmenkertaisiksi viime vuosina.
Myös painotalo muuttuu vuoden vaihteessa, sillä iPrint ilmoitti aiemmin lopettavansa vuoden vaihteessa sanomalehtipainonsa kokonaan. Lehtiperheen lehdet painetaan jatkossa Botnia Printissä Kokkolassa.
– Odotamme tietenkin, että painojälki paranee. Näin meille on ainakin luvattu, Ujainen ja Hissa virnistävät.
Tilaushintojen nosto ei tunnu mukavalta, mutta toisaalta he uskovat, että ihmiset ymmärtävät kustannusten vaikutukset.
– Kurikka-lehti tavoittaa tutkitusti noin 96 prosenttia yli 16-vuotiaista kurikkalaisista eli koemme, että paikallislehti on tärkeä. Uusien tilaushintojen myötä tilaajille avautuu enemmän sisältöä, kun arkiston lisäksi käytössä on näköislehti ja nettisivujen juttutarjonta sekä perinteinen paperilehti.
SANA ARKISTO tuo mieleen menneisyyden, mutta Ujainen ja Hissa painottavat, että arkistoa kehittämällä nimenomaan katsotaan tulevaisuuteen.
– Digi antaa meille mahdollisuuden katsoa menneisyyteen ja samalla katse on tiukasti myös tulevaisuudessa. Vaikka paperilehti on yhä meidän pääartikkeli, digiä kohti mennään. Se tarkoittaa, että panostamme käytettävyyteen ja monipuolisiin palveluihin.
Ujainen painottaa, että tiedonvälitys on yhä lehden päätuote ja kilpailuvalttina luotettavuus ja paikallisuus.
– Vaikka digiä kehitetään, haluamme kuunnella lukijoitamme. Vuoropuhelu onkin tärkeä lenkki kehittämisessä.
Kunhan uusi vuosi saadaan käyntiin ja digiarkisto toimintaan, lehdellä on tarkoitus järjestää jonkinlainen opastusiltapäivä uusista käytännöistä.
– Neuvomme ja opastamme tietenkin myös muuten. Lisäksi julkaisemme ohjeita printtilehdessä ja netissä.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide