Botniaringillä testattiin mopojen luotettavuustestiajojen merkeissä yli viisikymmentä mopoa.
Satu Kohtanen
Elokuun viimeisenä lauantaina järjestettiin yhdeksännen kerran mopojen luotettavuustestisajo Botniaringillä. Mopojen kestävyyttä koetellaan kolmen tunnin yhtäjaksoisella ajolla laskien kierroslukuja. Ajajia voi olla useampi mopoa kohden.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Satu Kohtanen
Elokuun viimeisenä lauantaina järjestettiin yhdeksännen kerran mopojen luotettavuustestisajo Botniaringillä. Mopojen kestävyyttä koetellaan kolmen tunnin yhtäjaksoisella ajolla laskien kierroslukuja. Ajajia voi olla useampi mopoa kohden.
Osanottajatiimejä oli paikalle saapunut ympäri Suomen yhteensä viisikymmentäkuusi ja kauimmaiset olivat tulleet Imatralta asti. Luokkia löytyi ilma- ja vesijäähdytteisille sekä kolmipyöräisille yhteensä kuuden luokan verran.
– Osallistujien toiveesta siirryimme PRT-testiradalta Botniaringin moottoriradalle, kun ajankohta vapautui moottoriradalta. Tapahtuma on nyt tällä radalla toista kertaa ja on saanut kiitosta. Rata on pidempi ja leveämpi, joten nyt pystyy ajamaan lujempaa turvallisemmin, järjestävän tahon edustaja Jimi Koivisto kertoo.
– Tapahtumaa on kiitelty tunnelmaltaan entisaikojen ratamoottoripyöräilyn veroiseksi. Yhtenä tekijänä on sekä tiimien että yleisön hyvä määrä, Koivisto jatkaa.
Kurikassa on mopoilu ollut viimeaikoina esillä ja kurikkalaisia mopotiimejä tapahtumaan osallistui mukavasti. Hajosiko Racing Team, Riistatie Racing Team, Roilonperän Racing Team, Saloharju MC, Team Rizzla, Mallikkaat Kuleksijat ja Hurjat saivat ajaa kotiradalla.
Ainoastaan Hurjien tiimissä oli nuoremman polven edustusta. Tiimin jäsenillä oli ajokokemusta parista kuukaudesta pariin vuoteen.
– Keski-ikä lähentelee ajajilla neljääkymppiä, joten toiveena on, että nuorempi polvi kiinnostuisi ja tulisi ajamaan hyvässä seurassa valvotulla alueella. Matka ei kurikkalaisille ainakaan olisi pitkä, Koivisto kannustaa.
Hän vinkkaa, että rata on varattu ensi vuodeksi, joten mopon rakentelulle ja tiimin kokoamiselle on hyvin aikaa.
Yksi aktiivisimmista kurikkalaistiimeistä on ollut Hajosiko Racing Team. Yhtä vaille joka kerta tiimi on osallistunut tapahtumaan ja viisi kertaa on kotiinviemisenä ollut pokaali. Myös tänä vuonna kierrosmääriä kertyi eniten viidennen luokan startissa.
Tallipäällikkö Kimmo Aallon lisäksi ajajana toimi Tomi Palomäki. Tallipäällikön aloitteesta tiimi tarjosi tänä vuonna lapsille ilmaiset lahjapussit. Pussien jakamisesta huolehtivat Anniina Ketokunnas ja Eevi Aalto ja tytöillä oli pitänyt kiirettä, sillä viidestäkymmenestä pussista oli jäljellä ainoastaan kaksi.
Tämän vuoden ajotapahtumassa oli historian lehtien havinaa, sillä ensimmäistä kertaa ajamassa oli myös naiskuski. Jyväskyläläinen Jupiter-tiimi sai riveihinsä Satu Salmelan toiseksi kuskiksi Tommi Savolaisen pariksi.
– Satua ei tarvinnut paljon houkutella eikä lahjoa. Pari kertaa hän testasi mopoamme ennen tapahtumaa, tallipäällikkö Seppo Savolainen kertoo.
Sadulta löytyy kotoa katupyörä sekä motokrossi ja hän arvioikin tämänpäiväistä ajoa leppoisaksi ajokokemukseksi verrattuna motokrossin hikeä ja sykettä nostavaan ajotyyliin.
– Oli kyllä ihan hauskaa, vaikka kaaduinkin aika alussa ja siihen tuhraantui aikaa. Kaarteen kallistus meni liikaa, joten pyöräkin kallistui niin, että pakoputki osui maahan ja irtosi. Sitten ei muuta kuin työnsin pyörän käyntiin ja toin pakoputken varikolle ja ajo jatkui ilman pakoputkea, Satu Salmela kertaa ajotapahtumia.
Onneksi kuskille ei käynyt pahemmin käden nirhaumaa ja lonkan mustelmaa vakavammin ja mopokin säilyi ajokuntoisena.
– Hienoa kun saatiin Satu mukaan ja tiimiin naisverta. On mukava katsoa kun uusi kuski suorittaa, kiittelee tiimin toinen ajaja Tommi Savolainen.
Savolainen on ajanut tapahtumassa kuusi kertaa aiemmin ja alla on ollut aina sama ajopeli Jupiter, josta tiimin nimikin tulee. Mopo on ollut kestävää laatua, sillä minään vuonna ei ole tullut keskeytyksiä.
Tänä vuonna ajo tapahtui ykkösluokassa ilmajäähdytteinen, vuosimalli alle 1980, 50 kuutiota. Kierrosmääriä kertyi neljänneksi eniten. Viime vuonna saavutuksena oli eniten kierrosmääriä luokassa osallistuvien kesken.
– Veri veti tänne takaisin viime vuoden menestyksestä huolimatta. Kun mopo on luotettava ja kestävä, niin sitten tulee myös hyviä kierroslukumääriä, tallipäällikkö Savolainen arvioi.
– Täällä tapahtuma on hyvin järjestetty; selkeän yksinkertaisesti. Tämä on enää ainut tämäntyyppinen tapahtuma ja väkeä on riittänyt ja suosio on taattu, Savolainen kiittelee.
Tallipäällikkö Seppo Savolainen on erittäin otettu Sadun ajosta ja tiimin sijoituksesta ja pitää jo nyt selvänä, että Satu jatkaa ajotiimissä ensi vuonna. Kolmanneksi ajajaksi sovittiin tänäpäivänä huoltojoukoissa toiminut Sadun mies Arttu Salmela.
– Sitten nähdään kumpiko meistä ajaa kovemman kierrosajan, Salmelat uhoavat nauraen.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Botniaringillä testattiin mopojen luotettavuustestiajojen merkeissä yli viisikymmentä mopoa.
Satu Kohtanen
Elokuun viimeisenä lauantaina järjestettiin yhdeksännen kerran mopojen luotettavuustestisajo Botniaringillä. Mopojen kestävyyttä koetellaan kolmen tunnin yhtäjaksoisella ajolla laskien kierroslukuja. Ajajia voi olla useampi mopoa kohden.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Satu Kohtanen
Elokuun viimeisenä lauantaina järjestettiin yhdeksännen kerran mopojen luotettavuustestisajo Botniaringillä. Mopojen kestävyyttä koetellaan kolmen tunnin yhtäjaksoisella ajolla laskien kierroslukuja. Ajajia voi olla useampi mopoa kohden.
Osanottajatiimejä oli paikalle saapunut ympäri Suomen yhteensä viisikymmentäkuusi ja kauimmaiset olivat tulleet Imatralta asti. Luokkia löytyi ilma- ja vesijäähdytteisille sekä kolmipyöräisille yhteensä kuuden luokan verran.
– Osallistujien toiveesta siirryimme PRT-testiradalta Botniaringin moottoriradalle, kun ajankohta vapautui moottoriradalta. Tapahtuma on nyt tällä radalla toista kertaa ja on saanut kiitosta. Rata on pidempi ja leveämpi, joten nyt pystyy ajamaan lujempaa turvallisemmin, järjestävän tahon edustaja Jimi Koivisto kertoo.
– Tapahtumaa on kiitelty tunnelmaltaan entisaikojen ratamoottoripyöräilyn veroiseksi. Yhtenä tekijänä on sekä tiimien että yleisön hyvä määrä, Koivisto jatkaa.
Kurikassa on mopoilu ollut viimeaikoina esillä ja kurikkalaisia mopotiimejä tapahtumaan osallistui mukavasti. Hajosiko Racing Team, Riistatie Racing Team, Roilonperän Racing Team, Saloharju MC, Team Rizzla, Mallikkaat Kuleksijat ja Hurjat saivat ajaa kotiradalla.
Ainoastaan Hurjien tiimissä oli nuoremman polven edustusta. Tiimin jäsenillä oli ajokokemusta parista kuukaudesta pariin vuoteen.
– Keski-ikä lähentelee ajajilla neljääkymppiä, joten toiveena on, että nuorempi polvi kiinnostuisi ja tulisi ajamaan hyvässä seurassa valvotulla alueella. Matka ei kurikkalaisille ainakaan olisi pitkä, Koivisto kannustaa.
Hän vinkkaa, että rata on varattu ensi vuodeksi, joten mopon rakentelulle ja tiimin kokoamiselle on hyvin aikaa.
Yksi aktiivisimmista kurikkalaistiimeistä on ollut Hajosiko Racing Team. Yhtä vaille joka kerta tiimi on osallistunut tapahtumaan ja viisi kertaa on kotiinviemisenä ollut pokaali. Myös tänä vuonna kierrosmääriä kertyi eniten viidennen luokan startissa.
Tallipäällikkö Kimmo Aallon lisäksi ajajana toimi Tomi Palomäki. Tallipäällikön aloitteesta tiimi tarjosi tänä vuonna lapsille ilmaiset lahjapussit. Pussien jakamisesta huolehtivat Anniina Ketokunnas ja Eevi Aalto ja tytöillä oli pitänyt kiirettä, sillä viidestäkymmenestä pussista oli jäljellä ainoastaan kaksi.
Tämän vuoden ajotapahtumassa oli historian lehtien havinaa, sillä ensimmäistä kertaa ajamassa oli myös naiskuski. Jyväskyläläinen Jupiter-tiimi sai riveihinsä Satu Salmelan toiseksi kuskiksi Tommi Savolaisen pariksi.
– Satua ei tarvinnut paljon houkutella eikä lahjoa. Pari kertaa hän testasi mopoamme ennen tapahtumaa, tallipäällikkö Seppo Savolainen kertoo.
Sadulta löytyy kotoa katupyörä sekä motokrossi ja hän arvioikin tämänpäiväistä ajoa leppoisaksi ajokokemukseksi verrattuna motokrossin hikeä ja sykettä nostavaan ajotyyliin.
– Oli kyllä ihan hauskaa, vaikka kaaduinkin aika alussa ja siihen tuhraantui aikaa. Kaarteen kallistus meni liikaa, joten pyöräkin kallistui niin, että pakoputki osui maahan ja irtosi. Sitten ei muuta kuin työnsin pyörän käyntiin ja toin pakoputken varikolle ja ajo jatkui ilman pakoputkea, Satu Salmela kertaa ajotapahtumia.
Onneksi kuskille ei käynyt pahemmin käden nirhaumaa ja lonkan mustelmaa vakavammin ja mopokin säilyi ajokuntoisena.
– Hienoa kun saatiin Satu mukaan ja tiimiin naisverta. On mukava katsoa kun uusi kuski suorittaa, kiittelee tiimin toinen ajaja Tommi Savolainen.
Savolainen on ajanut tapahtumassa kuusi kertaa aiemmin ja alla on ollut aina sama ajopeli Jupiter, josta tiimin nimikin tulee. Mopo on ollut kestävää laatua, sillä minään vuonna ei ole tullut keskeytyksiä.
Tänä vuonna ajo tapahtui ykkösluokassa ilmajäähdytteinen, vuosimalli alle 1980, 50 kuutiota. Kierrosmääriä kertyi neljänneksi eniten. Viime vuonna saavutuksena oli eniten kierrosmääriä luokassa osallistuvien kesken.
– Veri veti tänne takaisin viime vuoden menestyksestä huolimatta. Kun mopo on luotettava ja kestävä, niin sitten tulee myös hyviä kierroslukumääriä, tallipäällikkö Savolainen arvioi.
– Täällä tapahtuma on hyvin järjestetty; selkeän yksinkertaisesti. Tämä on enää ainut tämäntyyppinen tapahtuma ja väkeä on riittänyt ja suosio on taattu, Savolainen kiittelee.
Tallipäällikkö Seppo Savolainen on erittäin otettu Sadun ajosta ja tiimin sijoituksesta ja pitää jo nyt selvänä, että Satu jatkaa ajotiimissä ensi vuonna. Kolmanneksi ajajaksi sovittiin tänäpäivänä huoltojoukoissa toiminut Sadun mies Arttu Salmela.
– Sitten nähdään kumpiko meistä ajaa kovemman kierrosajan, Salmelat uhoavat nauraen.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Satu Kohtanen
Elokuun viimeisenä lauantaina järjestettiin yhdeksännen kerran mopojen luotettavuustestisajo Botniaringillä. Mopojen kestävyyttä koetellaan kolmen tunnin yhtäjaksoisella ajolla laskien kierroslukuja. Ajajia voi olla useampi mopoa kohden.
Osanottajatiimejä oli paikalle saapunut ympäri Suomen yhteensä viisikymmentäkuusi ja kauimmaiset olivat tulleet Imatralta asti. Luokkia löytyi ilma- ja vesijäähdytteisille sekä kolmipyöräisille yhteensä kuuden luokan verran.
– Osallistujien toiveesta siirryimme PRT-testiradalta Botniaringin moottoriradalle, kun ajankohta vapautui moottoriradalta. Tapahtuma on nyt tällä radalla toista kertaa ja on saanut kiitosta. Rata on pidempi ja leveämpi, joten nyt pystyy ajamaan lujempaa turvallisemmin, järjestävän tahon edustaja Jimi Koivisto kertoo.
– Tapahtumaa on kiitelty tunnelmaltaan entisaikojen ratamoottoripyöräilyn veroiseksi. Yhtenä tekijänä on sekä tiimien että yleisön hyvä määrä, Koivisto jatkaa.
Kurikassa on mopoilu ollut viimeaikoina esillä ja kurikkalaisia mopotiimejä tapahtumaan osallistui mukavasti. Hajosiko Racing Team, Riistatie Racing Team, Roilonperän Racing Team, Saloharju MC, Team Rizzla, Mallikkaat Kuleksijat ja Hurjat saivat ajaa kotiradalla.
Ainoastaan Hurjien tiimissä oli nuoremman polven edustusta. Tiimin jäsenillä oli ajokokemusta parista kuukaudesta pariin vuoteen.
– Keski-ikä lähentelee ajajilla neljääkymppiä, joten toiveena on, että nuorempi polvi kiinnostuisi ja tulisi ajamaan hyvässä seurassa valvotulla alueella. Matka ei kurikkalaisille ainakaan olisi pitkä, Koivisto kannustaa.
Hän vinkkaa, että rata on varattu ensi vuodeksi, joten mopon rakentelulle ja tiimin kokoamiselle on hyvin aikaa.
Yksi aktiivisimmista kurikkalaistiimeistä on ollut Hajosiko Racing Team. Yhtä vaille joka kerta tiimi on osallistunut tapahtumaan ja viisi kertaa on kotiinviemisenä ollut pokaali. Myös tänä vuonna kierrosmääriä kertyi eniten viidennen luokan startissa.
Tallipäällikkö Kimmo Aallon lisäksi ajajana toimi Tomi Palomäki. Tallipäällikön aloitteesta tiimi tarjosi tänä vuonna lapsille ilmaiset lahjapussit. Pussien jakamisesta huolehtivat Anniina Ketokunnas ja Eevi Aalto ja tytöillä oli pitänyt kiirettä, sillä viidestäkymmenestä pussista oli jäljellä ainoastaan kaksi.
Tämän vuoden ajotapahtumassa oli historian lehtien havinaa, sillä ensimmäistä kertaa ajamassa oli myös naiskuski. Jyväskyläläinen Jupiter-tiimi sai riveihinsä Satu Salmelan toiseksi kuskiksi Tommi Savolaisen pariksi.
– Satua ei tarvinnut paljon houkutella eikä lahjoa. Pari kertaa hän testasi mopoamme ennen tapahtumaa, tallipäällikkö Seppo Savolainen kertoo.
Sadulta löytyy kotoa katupyörä sekä motokrossi ja hän arvioikin tämänpäiväistä ajoa leppoisaksi ajokokemukseksi verrattuna motokrossin hikeä ja sykettä nostavaan ajotyyliin.
– Oli kyllä ihan hauskaa, vaikka kaaduinkin aika alussa ja siihen tuhraantui aikaa. Kaarteen kallistus meni liikaa, joten pyöräkin kallistui niin, että pakoputki osui maahan ja irtosi. Sitten ei muuta kuin työnsin pyörän käyntiin ja toin pakoputken varikolle ja ajo jatkui ilman pakoputkea, Satu Salmela kertaa ajotapahtumia.
Onneksi kuskille ei käynyt pahemmin käden nirhaumaa ja lonkan mustelmaa vakavammin ja mopokin säilyi ajokuntoisena.
– Hienoa kun saatiin Satu mukaan ja tiimiin naisverta. On mukava katsoa kun uusi kuski suorittaa, kiittelee tiimin toinen ajaja Tommi Savolainen.
Savolainen on ajanut tapahtumassa kuusi kertaa aiemmin ja alla on ollut aina sama ajopeli Jupiter, josta tiimin nimikin tulee. Mopo on ollut kestävää laatua, sillä minään vuonna ei ole tullut keskeytyksiä.
Tänä vuonna ajo tapahtui ykkösluokassa ilmajäähdytteinen, vuosimalli alle 1980, 50 kuutiota. Kierrosmääriä kertyi neljänneksi eniten. Viime vuonna saavutuksena oli eniten kierrosmääriä luokassa osallistuvien kesken.
– Veri veti tänne takaisin viime vuoden menestyksestä huolimatta. Kun mopo on luotettava ja kestävä, niin sitten tulee myös hyviä kierroslukumääriä, tallipäällikkö Savolainen arvioi.
– Täällä tapahtuma on hyvin järjestetty; selkeän yksinkertaisesti. Tämä on enää ainut tämäntyyppinen tapahtuma ja väkeä on riittänyt ja suosio on taattu, Savolainen kiittelee.
Tallipäällikkö Seppo Savolainen on erittäin otettu Sadun ajosta ja tiimin sijoituksesta ja pitää jo nyt selvänä, että Satu jatkaa ajotiimissä ensi vuonna. Kolmanneksi ajajaksi sovittiin tänäpäivänä huoltojoukoissa toiminut Sadun mies Arttu Salmela.
– Sitten nähdään kumpiko meistä ajaa kovemman kierrosajan, Salmelat uhoavat nauraen.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide