Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Olavi Kandolin on vakuuttunut, ettei kaupungin ole tarvinnut ilmoittaa poikkeusluvasta poikkeavia kustannuksia ministeriölle. Hän puhuu myös perhekeskuksen sisältyneen lupaan, vaikka siitä ei ole siinä mainintaa. Poikkeuslupa löytyy yhä valtioneuvoston nettisivuilta.
Arkisto
Kurikan kaupungin sote-keskushanke nousi viime viikolla otsikoihin sen kohonneiden rakennuskustannusten takia. Perimmäinen syy otsikoihin oli kuitenkin se, ettei kaupunki ollut ilmoittanut kustannusarvion kasvamisesta sosiaali- ja terveysministeriöön. Yleensä kunnilla on ilmoitusvelvollisuus, jos lupaehdoissa mainitut asiat muuttuvat, kuten kustannusarvio.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Olavi Kandolin on vakuuttunut, ettei kaupungin ole tarvinnut ilmoittaa poikkeusluvasta poikkeavia kustannuksia ministeriölle. Hän puhuu myös perhekeskuksen sisältyneen lupaan, vaikka siitä ei ole siinä mainintaa. Poikkeuslupa löytyy yhä valtioneuvoston nettisivuilta.
Arkisto
Poikkeusluvassa sote-keskuksen alkuperäinen hinta-arvio oli 7,3 miljoonaa euroa. Nyt se on kasvanut 13,6 miljoonaan euroon.
KURIKKA
Katja Rantatulkkila
Kurikan kaupungin sote-keskushanke nousi viime viikolla otsikoihin sen kohonneiden rakennuskustannusten takia. Perimmäinen syy otsikoihin oli kuitenkin se, ettei kaupunki ollut ilmoittanut kustannusarvion kasvamisesta sosiaali- ja terveysministeriöön. Yleensä kunnilla on ilmoitusvelvollisuus, jos lupaehdoissa mainitut asiat muuttuvat, kuten kustannusarvio.
Ministeriö myönsi poikkeusluvan sotekeskuksen rakentamiseksi vuonna 2019. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Olavi Kandolinin mukaan hankkeeseen sisältyi jo tuolloin myös perhekeskus, jonka rakentaminen on tarjouskilpailuasteella nyt. Perhekeskusta ei kuitenkaan mainita poikkeusluvassa.
Poikkeusluvassa sote-keskuksen alkuperäinen hinta-arvio oli 7,3 miljoonaa euroa. Nyt se on kasvanut 13,6 miljoonaan euroon. Rakennus- ja muutostyöt ovat käynnissä ja valmista pitäisi tulla marraskuussa. Erikseen kaupunginvaltuuston budjetoiman perhekeskuksen hinta-arvio on noin 4,5 miljoonaa euroa.
Kandolin toteaa hankkeiden (sote-keskus ja perhekeskus) alkuperäisen yhteenlasketun hinta-arvion nousseen reilusta 10 miljoonasta eurosta 16 miljoonaan euroon, mutta todellisuudessa yhteenlasketut kustannukset näyttävät tällä hetkellä 18,1 miljoonaa euroa (13,6 Me + 4,5 Me).
Kandolinin mukaan ministeriölle kustannusarvion noususta ilmoittamatta jättämiselle oli luonteva syy: siihen ei ollut syytä.
– Emme ilmoittaneet ministeriölle, koska meidän mielestämme siihen ei ollut syytä. Kustannukset ovat nousseet rakennushankkeissa kautta linjan koronapandemian ja etenkin Ukrainan sodan takia.
Viivästykselle ja sen myötä hinnannousulle löytyy taustaa myös valituksesta.
– Mervi Rannan (jalasjärveläinen kokoomusvaltuutettu) tekemä valitus hallinto-oikeuteen viivästytti töiden aloittamista kevääseen 2021, Kandolin huomauttaa.
MINISTERIÖ myönsi poikkeusluvan vuonna 2019. Valtioneuvoston nettisivuilta löytyy yhä kolmen vuoden takainen päätös sosiaali- ja terveysministeriön poikkeusluvasta. Sen mukaan Kurikan kaupunki on hakenut rakennusinvestointia koskevaa poikkeuslupaa terveyskeskuksen lisärakennukseen (laajennus) ja peruskorjaukseen. Hanke toteutetaan kunnan omistukseen ja hankkeen toteutusvaihe ajoittuu vuosille 2019–2021.
– Hakijan mukaan hanke on välttämätön ja kiireellinen palvelujen saatavuuden, potilasturvallisuuden ja palvelujen keskittämisen kannalta. Lisäksi nykyiset tilat ovat kuntaliitosten myötä käyneet ahtaiksi eivätkä mahdollista palvelujen kehittämistä, poikkeuslupapäätöksessä sanotaan.
Päätöksessä mainitaan, että rakennus tulee kaupungin omistukseen ja se vuokraa tilat JIK-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymälle.
– Hankkeen tavoitekustannusarvio on 7 368 216 euroa sisältäen sekä laajennusosan että peruskorjattavan osan.
KANDOLIN PAINOTTAA, että kustannukset ovat kasvaneet kaikilla sektoreilla ja on Kurikasta riippumatonta.
– Mikään muu luvan varainen ei ollut muuttunut, paitsi hankkeen hinta. Kokonaiskustannuksiin on laskettu myös pihatyöt, joiden osuus on suuri, mutta ne eivät taas sisälly ministeriön lupaan, Kandolin taustoittaa kaupungin menettelyä.
Kun Kandolinilta kysyy uudestaan, miksi kaupunki ei kuitenkaan ilmoittanut kustannusten noususta, hän toistaa, ettei kaupunki katsonut siihen olevan mitään syytä.
– Kun katsoo verrokkikuntia, joissa on ollut samantapaisesta luvasta kysymys, niille ministeriö on vastannut, että kunta ei ole voinut vaikuttaa rakennuskustannusten nousuun eikä se siten vaikuta luvitukseen. Tämä on myös Kurikan kaupungin tulkinta asiassa, Kandolin sanoo.
Kandolinia selvästi harmittaa Kurikan saama negatiivissävytteinen julkisuus, etenkin kun hän on vakuuttunut, ettei kaupunki ole toiminut väärin.
– Ministeriöstä ei ole tullut meille mitään kyselyä asiasta. Toisekseen on aluehallinnon asia, miten se toimii. Tiloja rakennetaan ja korjataan JIK:n antamien vaatimusten ja ohjeistusten mukaan. Aluehallinto taas päättää tilojen vuokraamisesta. En usko, että sote-palvelut viedään Kurikasta pois eli pakkohan heidän on ne tilat vuokrata toiminnan jatkumisen kannalta, Kandolin arvioi.
ENTÄ MINISTERIÖ, pelkääkö Kandolin kaupungille tulevan sanktioita ilmoittamatta jättämisestä?
– En usko. Luotan, että olemme toimineet aivan oikein ja ministeriön aiemman linjauksen mukaisesti. Valtio ei maksa sote-hankkeistamme penniäkään, vaan Kurikan kaupunki kustantaa kaikki yksin. Sekin on mainittu luvassa, että nämä vastuut ovat kaupungilla, hän sanoo.
– Ja toki, voihan olla, ministeriöön olisi pitänyt olla yhteydessä, mutta tämä on nyt kaupungin näkemys.
Kandolin sanoo, että sote-kilpailu maakunnassa käy tällä hetkellä melko rajuna ja se näkyy.
– Kurikka rakentaa omalla rahalla ja johonkin tällaiseen sitten tartutaan. Se on totta, että rakennuskustannukset ovat nousseet rajusti, mutta esimerkiksi tekninen johtaja on informoinut esimiestään ja kaupunginhallitusta koko ajan kustannusten nousussa. Silti hallitus ja valtuusto ovat todenneet, että sote-keskus on tehtävä ja siihen kuuluva perhekeskus. Sehän toimii nyt konteissa vanhan terveyskeskuksen vieressä. Vaihtoehtona rakentamiselle olisi ollut palveluiden siirto Seinäjoelle, Kandolin huomauttaa.
Kurikan sote-keskuksen poikkeuslupa löytyy Valtioneuvoston nettisivuilta osoitteesta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f8063d561
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Olavi Kandolin on vakuuttunut, ettei kaupungin ole tarvinnut ilmoittaa poikkeusluvasta poikkeavia kustannuksia ministeriölle. Hän puhuu myös perhekeskuksen sisältyneen lupaan, vaikka siitä ei ole siinä mainintaa. Poikkeuslupa löytyy yhä valtioneuvoston nettisivuilta.
Arkisto
Kurikan kaupungin sote-keskushanke nousi viime viikolla otsikoihin sen kohonneiden rakennuskustannusten takia. Perimmäinen syy otsikoihin oli kuitenkin se, ettei kaupunki ollut ilmoittanut kustannusarvion kasvamisesta sosiaali- ja terveysministeriöön. Yleensä kunnilla on ilmoitusvelvollisuus, jos lupaehdoissa mainitut asiat muuttuvat, kuten kustannusarvio.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Olavi Kandolin on vakuuttunut, ettei kaupungin ole tarvinnut ilmoittaa poikkeusluvasta poikkeavia kustannuksia ministeriölle. Hän puhuu myös perhekeskuksen sisältyneen lupaan, vaikka siitä ei ole siinä mainintaa. Poikkeuslupa löytyy yhä valtioneuvoston nettisivuilta.
Arkisto
Poikkeusluvassa sote-keskuksen alkuperäinen hinta-arvio oli 7,3 miljoonaa euroa. Nyt se on kasvanut 13,6 miljoonaan euroon.
KURIKKA
Katja Rantatulkkila
Kurikan kaupungin sote-keskushanke nousi viime viikolla otsikoihin sen kohonneiden rakennuskustannusten takia. Perimmäinen syy otsikoihin oli kuitenkin se, ettei kaupunki ollut ilmoittanut kustannusarvion kasvamisesta sosiaali- ja terveysministeriöön. Yleensä kunnilla on ilmoitusvelvollisuus, jos lupaehdoissa mainitut asiat muuttuvat, kuten kustannusarvio.
Ministeriö myönsi poikkeusluvan sotekeskuksen rakentamiseksi vuonna 2019. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Olavi Kandolinin mukaan hankkeeseen sisältyi jo tuolloin myös perhekeskus, jonka rakentaminen on tarjouskilpailuasteella nyt. Perhekeskusta ei kuitenkaan mainita poikkeusluvassa.
Poikkeusluvassa sote-keskuksen alkuperäinen hinta-arvio oli 7,3 miljoonaa euroa. Nyt se on kasvanut 13,6 miljoonaan euroon. Rakennus- ja muutostyöt ovat käynnissä ja valmista pitäisi tulla marraskuussa. Erikseen kaupunginvaltuuston budjetoiman perhekeskuksen hinta-arvio on noin 4,5 miljoonaa euroa.
Kandolin toteaa hankkeiden (sote-keskus ja perhekeskus) alkuperäisen yhteenlasketun hinta-arvion nousseen reilusta 10 miljoonasta eurosta 16 miljoonaan euroon, mutta todellisuudessa yhteenlasketut kustannukset näyttävät tällä hetkellä 18,1 miljoonaa euroa (13,6 Me + 4,5 Me).
Kandolinin mukaan ministeriölle kustannusarvion noususta ilmoittamatta jättämiselle oli luonteva syy: siihen ei ollut syytä.
– Emme ilmoittaneet ministeriölle, koska meidän mielestämme siihen ei ollut syytä. Kustannukset ovat nousseet rakennushankkeissa kautta linjan koronapandemian ja etenkin Ukrainan sodan takia.
Viivästykselle ja sen myötä hinnannousulle löytyy taustaa myös valituksesta.
– Mervi Rannan (jalasjärveläinen kokoomusvaltuutettu) tekemä valitus hallinto-oikeuteen viivästytti töiden aloittamista kevääseen 2021, Kandolin huomauttaa.
MINISTERIÖ myönsi poikkeusluvan vuonna 2019. Valtioneuvoston nettisivuilta löytyy yhä kolmen vuoden takainen päätös sosiaali- ja terveysministeriön poikkeusluvasta. Sen mukaan Kurikan kaupunki on hakenut rakennusinvestointia koskevaa poikkeuslupaa terveyskeskuksen lisärakennukseen (laajennus) ja peruskorjaukseen. Hanke toteutetaan kunnan omistukseen ja hankkeen toteutusvaihe ajoittuu vuosille 2019–2021.
– Hakijan mukaan hanke on välttämätön ja kiireellinen palvelujen saatavuuden, potilasturvallisuuden ja palvelujen keskittämisen kannalta. Lisäksi nykyiset tilat ovat kuntaliitosten myötä käyneet ahtaiksi eivätkä mahdollista palvelujen kehittämistä, poikkeuslupapäätöksessä sanotaan.
Päätöksessä mainitaan, että rakennus tulee kaupungin omistukseen ja se vuokraa tilat JIK-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymälle.
– Hankkeen tavoitekustannusarvio on 7 368 216 euroa sisältäen sekä laajennusosan että peruskorjattavan osan.
KANDOLIN PAINOTTAA, että kustannukset ovat kasvaneet kaikilla sektoreilla ja on Kurikasta riippumatonta.
– Mikään muu luvan varainen ei ollut muuttunut, paitsi hankkeen hinta. Kokonaiskustannuksiin on laskettu myös pihatyöt, joiden osuus on suuri, mutta ne eivät taas sisälly ministeriön lupaan, Kandolin taustoittaa kaupungin menettelyä.
Kun Kandolinilta kysyy uudestaan, miksi kaupunki ei kuitenkaan ilmoittanut kustannusten noususta, hän toistaa, ettei kaupunki katsonut siihen olevan mitään syytä.
– Kun katsoo verrokkikuntia, joissa on ollut samantapaisesta luvasta kysymys, niille ministeriö on vastannut, että kunta ei ole voinut vaikuttaa rakennuskustannusten nousuun eikä se siten vaikuta luvitukseen. Tämä on myös Kurikan kaupungin tulkinta asiassa, Kandolin sanoo.
Kandolinia selvästi harmittaa Kurikan saama negatiivissävytteinen julkisuus, etenkin kun hän on vakuuttunut, ettei kaupunki ole toiminut väärin.
– Ministeriöstä ei ole tullut meille mitään kyselyä asiasta. Toisekseen on aluehallinnon asia, miten se toimii. Tiloja rakennetaan ja korjataan JIK:n antamien vaatimusten ja ohjeistusten mukaan. Aluehallinto taas päättää tilojen vuokraamisesta. En usko, että sote-palvelut viedään Kurikasta pois eli pakkohan heidän on ne tilat vuokrata toiminnan jatkumisen kannalta, Kandolin arvioi.
ENTÄ MINISTERIÖ, pelkääkö Kandolin kaupungille tulevan sanktioita ilmoittamatta jättämisestä?
– En usko. Luotan, että olemme toimineet aivan oikein ja ministeriön aiemman linjauksen mukaisesti. Valtio ei maksa sote-hankkeistamme penniäkään, vaan Kurikan kaupunki kustantaa kaikki yksin. Sekin on mainittu luvassa, että nämä vastuut ovat kaupungilla, hän sanoo.
– Ja toki, voihan olla, ministeriöön olisi pitänyt olla yhteydessä, mutta tämä on nyt kaupungin näkemys.
Kandolin sanoo, että sote-kilpailu maakunnassa käy tällä hetkellä melko rajuna ja se näkyy.
– Kurikka rakentaa omalla rahalla ja johonkin tällaiseen sitten tartutaan. Se on totta, että rakennuskustannukset ovat nousseet rajusti, mutta esimerkiksi tekninen johtaja on informoinut esimiestään ja kaupunginhallitusta koko ajan kustannusten nousussa. Silti hallitus ja valtuusto ovat todenneet, että sote-keskus on tehtävä ja siihen kuuluva perhekeskus. Sehän toimii nyt konteissa vanhan terveyskeskuksen vieressä. Vaihtoehtona rakentamiselle olisi ollut palveluiden siirto Seinäjoelle, Kandolin huomauttaa.
Kurikan sote-keskuksen poikkeuslupa löytyy Valtioneuvoston nettisivuilta osoitteesta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f8063d561
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Olavi Kandolin on vakuuttunut, ettei kaupungin ole tarvinnut ilmoittaa poikkeusluvasta poikkeavia kustannuksia ministeriölle. Hän puhuu myös perhekeskuksen sisältyneen lupaan, vaikka siitä ei ole siinä mainintaa. Poikkeuslupa löytyy yhä valtioneuvoston nettisivuilta.
Arkisto
Poikkeusluvassa sote-keskuksen alkuperäinen hinta-arvio oli 7,3 miljoonaa euroa. Nyt se on kasvanut 13,6 miljoonaan euroon.
KURIKKA
Katja Rantatulkkila
Kurikan kaupungin sote-keskushanke nousi viime viikolla otsikoihin sen kohonneiden rakennuskustannusten takia. Perimmäinen syy otsikoihin oli kuitenkin se, ettei kaupunki ollut ilmoittanut kustannusarvion kasvamisesta sosiaali- ja terveysministeriöön. Yleensä kunnilla on ilmoitusvelvollisuus, jos lupaehdoissa mainitut asiat muuttuvat, kuten kustannusarvio.
Ministeriö myönsi poikkeusluvan sotekeskuksen rakentamiseksi vuonna 2019. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Olavi Kandolinin mukaan hankkeeseen sisältyi jo tuolloin myös perhekeskus, jonka rakentaminen on tarjouskilpailuasteella nyt. Perhekeskusta ei kuitenkaan mainita poikkeusluvassa.
Poikkeusluvassa sote-keskuksen alkuperäinen hinta-arvio oli 7,3 miljoonaa euroa. Nyt se on kasvanut 13,6 miljoonaan euroon. Rakennus- ja muutostyöt ovat käynnissä ja valmista pitäisi tulla marraskuussa. Erikseen kaupunginvaltuuston budjetoiman perhekeskuksen hinta-arvio on noin 4,5 miljoonaa euroa.
Kandolin toteaa hankkeiden (sote-keskus ja perhekeskus) alkuperäisen yhteenlasketun hinta-arvion nousseen reilusta 10 miljoonasta eurosta 16 miljoonaan euroon, mutta todellisuudessa yhteenlasketut kustannukset näyttävät tällä hetkellä 18,1 miljoonaa euroa (13,6 Me + 4,5 Me).
Kandolinin mukaan ministeriölle kustannusarvion noususta ilmoittamatta jättämiselle oli luonteva syy: siihen ei ollut syytä.
– Emme ilmoittaneet ministeriölle, koska meidän mielestämme siihen ei ollut syytä. Kustannukset ovat nousseet rakennushankkeissa kautta linjan koronapandemian ja etenkin Ukrainan sodan takia.
Viivästykselle ja sen myötä hinnannousulle löytyy taustaa myös valituksesta.
– Mervi Rannan (jalasjärveläinen kokoomusvaltuutettu) tekemä valitus hallinto-oikeuteen viivästytti töiden aloittamista kevääseen 2021, Kandolin huomauttaa.
MINISTERIÖ myönsi poikkeusluvan vuonna 2019. Valtioneuvoston nettisivuilta löytyy yhä kolmen vuoden takainen päätös sosiaali- ja terveysministeriön poikkeusluvasta. Sen mukaan Kurikan kaupunki on hakenut rakennusinvestointia koskevaa poikkeuslupaa terveyskeskuksen lisärakennukseen (laajennus) ja peruskorjaukseen. Hanke toteutetaan kunnan omistukseen ja hankkeen toteutusvaihe ajoittuu vuosille 2019–2021.
– Hakijan mukaan hanke on välttämätön ja kiireellinen palvelujen saatavuuden, potilasturvallisuuden ja palvelujen keskittämisen kannalta. Lisäksi nykyiset tilat ovat kuntaliitosten myötä käyneet ahtaiksi eivätkä mahdollista palvelujen kehittämistä, poikkeuslupapäätöksessä sanotaan.
Päätöksessä mainitaan, että rakennus tulee kaupungin omistukseen ja se vuokraa tilat JIK-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymälle.
– Hankkeen tavoitekustannusarvio on 7 368 216 euroa sisältäen sekä laajennusosan että peruskorjattavan osan.
KANDOLIN PAINOTTAA, että kustannukset ovat kasvaneet kaikilla sektoreilla ja on Kurikasta riippumatonta.
– Mikään muu luvan varainen ei ollut muuttunut, paitsi hankkeen hinta. Kokonaiskustannuksiin on laskettu myös pihatyöt, joiden osuus on suuri, mutta ne eivät taas sisälly ministeriön lupaan, Kandolin taustoittaa kaupungin menettelyä.
Kun Kandolinilta kysyy uudestaan, miksi kaupunki ei kuitenkaan ilmoittanut kustannusten noususta, hän toistaa, ettei kaupunki katsonut siihen olevan mitään syytä.
– Kun katsoo verrokkikuntia, joissa on ollut samantapaisesta luvasta kysymys, niille ministeriö on vastannut, että kunta ei ole voinut vaikuttaa rakennuskustannusten nousuun eikä se siten vaikuta luvitukseen. Tämä on myös Kurikan kaupungin tulkinta asiassa, Kandolin sanoo.
Kandolinia selvästi harmittaa Kurikan saama negatiivissävytteinen julkisuus, etenkin kun hän on vakuuttunut, ettei kaupunki ole toiminut väärin.
– Ministeriöstä ei ole tullut meille mitään kyselyä asiasta. Toisekseen on aluehallinnon asia, miten se toimii. Tiloja rakennetaan ja korjataan JIK:n antamien vaatimusten ja ohjeistusten mukaan. Aluehallinto taas päättää tilojen vuokraamisesta. En usko, että sote-palvelut viedään Kurikasta pois eli pakkohan heidän on ne tilat vuokrata toiminnan jatkumisen kannalta, Kandolin arvioi.
ENTÄ MINISTERIÖ, pelkääkö Kandolin kaupungille tulevan sanktioita ilmoittamatta jättämisestä?
– En usko. Luotan, että olemme toimineet aivan oikein ja ministeriön aiemman linjauksen mukaisesti. Valtio ei maksa sote-hankkeistamme penniäkään, vaan Kurikan kaupunki kustantaa kaikki yksin. Sekin on mainittu luvassa, että nämä vastuut ovat kaupungilla, hän sanoo.
– Ja toki, voihan olla, ministeriöön olisi pitänyt olla yhteydessä, mutta tämä on nyt kaupungin näkemys.
Kandolin sanoo, että sote-kilpailu maakunnassa käy tällä hetkellä melko rajuna ja se näkyy.
– Kurikka rakentaa omalla rahalla ja johonkin tällaiseen sitten tartutaan. Se on totta, että rakennuskustannukset ovat nousseet rajusti, mutta esimerkiksi tekninen johtaja on informoinut esimiestään ja kaupunginhallitusta koko ajan kustannusten nousussa. Silti hallitus ja valtuusto ovat todenneet, että sote-keskus on tehtävä ja siihen kuuluva perhekeskus. Sehän toimii nyt konteissa vanhan terveyskeskuksen vieressä. Vaihtoehtona rakentamiselle olisi ollut palveluiden siirto Seinäjoelle, Kandolin huomauttaa.
Kurikan sote-keskuksen poikkeuslupa löytyy Valtioneuvoston nettisivuilta osoitteesta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f8063d561
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide