A-
A+
Korjaus: Kartonkitehtaan tulo kasvattaisi raideliikennettä sittenkin
Väylävirasto on tehnyt kuntokartoituksen Suupohjan radan eli Seinäjoen ja Kaskisten väliselle rataosuudelle. Sen mukaan heikkokuntoinen Suupohjan rata ei kestä liikennöintiä ja korjaustarpeet ovat merkittävät. Alustava hinta-arvio yhteensä 240 miljoonaa euroa. Summa sisältää radan sähköistyksen.
Väylävirasto sanoo tiedotteessaan, että Suupohjan 113 kilometriä pitkän rataosuuden liikennemäärät ovat vähäiset. Liikennemääristä johtuen lisäinvestoinneille ei ole ollut perusteluja ja viime vuosina Suupohjan rataa on ylläpidetty erillisellä lisärahoituksella.
Kuntokartoituksen perusteella radan kunto on erittäin heikko ja Väylävirasto pitää radan sulkemista parhaana vaihtoehtona korjausten hinta-arvion ja liikennemäärien näkökulmasta. Radan sulkeminen ajoittuisi vuodelle 2024.
Selvityksen mukaan radan kaikki rakenteet vaativat korjausta. Radalla on useita merkittäviä kuntopuutteita, ja tarvetta on turvallisuutta parantaville toimenpiteille kaikissa rakenteissa. Suurimmat ongelmat ovat 1900-luvun alussa rakennetuissa silloissa. Rataosalla on 35 siltaa.
Seinäjoen, Kortesmäenojan, Paloluoman, Kyrönjoen, Nenättömänluoman, Perälän ja Närpiönjoen ratasillat ovat huonokuntoiset ja vaativat joko uusimista tai peruskorjausta. Radan mitoitus on tehty aikanaan aivan erilaiselle liikenteelle vanhan merenpohjan päälle.
Radalla sijaitsee 166 tasoristeystä. Turvallisen liikennöinnin varmistamiseksi radalle on tällä hetkellä asetettu paino- ja nopeusrajoitus.
Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board on toimittanut Kaskisiin suunnitellusta kartonkitehtaasta YVA-selostuksen Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Sen mukaan kartonkitehtaan toteutuminen lisäisi rekka- ja raideliikennettä sekä laivaliikennettä. Aiemmin uutisoitu raideliikenteen väheneminen perustui Metsä Boardin mukaan vanhentuneisiin asiakirjoihin.
Sekä tie- että raideliikennettä käytettäisiin kuljetuksiin rinnakkain. Ely-keskuksella on sunnitteilla kantatie 67:ää koskevia tiehankkeita muun muassa eritasoliittymän uusimista ja tien parantamista Ilmajoki–Seinäjoki -välillä. Tien parannus vaatisi muun muassa Suupohjan radan siirtoa muutaman kilometrin matkalta. Henkilöliikenteen arvioidaan kasvavan hakkeen toteutumisen jälkeen.
Juttuun lisätty 25.5. kartonkitehtaan vaikutukset raideliikenteeseen tuoreen YVA-selostuksen mukaan. YVA-selostuksen tuloksia korjattu 26.5. Aiemmat tiedot raideliikenteen vähenemisestä perustuivat Metsä Boardin mukaan vanhentuneisiin asiakirjoihin.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Korjaus: Kartonkitehtaan tulo kasvattaisi raideliikennettä sittenkin
Väylävirasto on tehnyt kuntokartoituksen Suupohjan radan eli Seinäjoen ja Kaskisten väliselle rataosuudelle. Sen mukaan heikkokuntoinen Suupohjan rata ei kestä liikennöintiä ja korjaustarpeet ovat merkittävät. Alustava hinta-arvio yhteensä 240 miljoonaa euroa. Summa sisältää radan sähköistyksen.
Väylävirasto sanoo tiedotteessaan, että Suupohjan 113 kilometriä pitkän rataosuuden liikennemäärät ovat vähäiset. Liikennemääristä johtuen lisäinvestoinneille ei ole ollut perusteluja ja viime vuosina Suupohjan rataa on ylläpidetty erillisellä lisärahoituksella.
Kuntokartoituksen perusteella radan kunto on erittäin heikko ja Väylävirasto pitää radan sulkemista parhaana vaihtoehtona korjausten hinta-arvion ja liikennemäärien näkökulmasta. Radan sulkeminen ajoittuisi vuodelle 2024.
Selvityksen mukaan radan kaikki rakenteet vaativat korjausta. Radalla on useita merkittäviä kuntopuutteita, ja tarvetta on turvallisuutta parantaville toimenpiteille kaikissa rakenteissa. Suurimmat ongelmat ovat 1900-luvun alussa rakennetuissa silloissa. Rataosalla on 35 siltaa.
Seinäjoen, Kortesmäenojan, Paloluoman, Kyrönjoen, Nenättömänluoman, Perälän ja Närpiönjoen ratasillat ovat huonokuntoiset ja vaativat joko uusimista tai peruskorjausta. Radan mitoitus on tehty aikanaan aivan erilaiselle liikenteelle vanhan merenpohjan päälle.
Radalla sijaitsee 166 tasoristeystä. Turvallisen liikennöinnin varmistamiseksi radalle on tällä hetkellä asetettu paino- ja nopeusrajoitus.
Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board on toimittanut Kaskisiin suunnitellusta kartonkitehtaasta YVA-selostuksen Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Sen mukaan kartonkitehtaan toteutuminen lisäisi rekka- ja raideliikennettä sekä laivaliikennettä. Aiemmin uutisoitu raideliikenteen väheneminen perustui Metsä Boardin mukaan vanhentuneisiin asiakirjoihin.
Sekä tie- että raideliikennettä käytettäisiin kuljetuksiin rinnakkain. Ely-keskuksella on sunnitteilla kantatie 67:ää koskevia tiehankkeita muun muassa eritasoliittymän uusimista ja tien parantamista Ilmajoki–Seinäjoki -välillä. Tien parannus vaatisi muun muassa Suupohjan radan siirtoa muutaman kilometrin matkalta. Henkilöliikenteen arvioidaan kasvavan hakkeen toteutumisen jälkeen.
Juttuun lisätty 25.5. kartonkitehtaan vaikutukset raideliikenteeseen tuoreen YVA-selostuksen mukaan. YVA-selostuksen tuloksia korjattu 26.5. Aiemmat tiedot raideliikenteen vähenemisestä perustuivat Metsä Boardin mukaan vanhentuneisiin asiakirjoihin.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Korjaus: Kartonkitehtaan tulo kasvattaisi raideliikennettä sittenkin
Väylävirasto on tehnyt kuntokartoituksen Suupohjan radan eli Seinäjoen ja Kaskisten väliselle rataosuudelle. Sen mukaan heikkokuntoinen Suupohjan rata ei kestä liikennöintiä ja korjaustarpeet ovat merkittävät. Alustava hinta-arvio yhteensä 240 miljoonaa euroa. Summa sisältää radan sähköistyksen.
Väylävirasto sanoo tiedotteessaan, että Suupohjan 113 kilometriä pitkän rataosuuden liikennemäärät ovat vähäiset. Liikennemääristä johtuen lisäinvestoinneille ei ole ollut perusteluja ja viime vuosina Suupohjan rataa on ylläpidetty erillisellä lisärahoituksella.
Kuntokartoituksen perusteella radan kunto on erittäin heikko ja Väylävirasto pitää radan sulkemista parhaana vaihtoehtona korjausten hinta-arvion ja liikennemäärien näkökulmasta. Radan sulkeminen ajoittuisi vuodelle 2024.
Selvityksen mukaan radan kaikki rakenteet vaativat korjausta. Radalla on useita merkittäviä kuntopuutteita, ja tarvetta on turvallisuutta parantaville toimenpiteille kaikissa rakenteissa. Suurimmat ongelmat ovat 1900-luvun alussa rakennetuissa silloissa. Rataosalla on 35 siltaa.
Seinäjoen, Kortesmäenojan, Paloluoman, Kyrönjoen, Nenättömänluoman, Perälän ja Närpiönjoen ratasillat ovat huonokuntoiset ja vaativat joko uusimista tai peruskorjausta. Radan mitoitus on tehty aikanaan aivan erilaiselle liikenteelle vanhan merenpohjan päälle.
Radalla sijaitsee 166 tasoristeystä. Turvallisen liikennöinnin varmistamiseksi radalle on tällä hetkellä asetettu paino- ja nopeusrajoitus.
Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board on toimittanut Kaskisiin suunnitellusta kartonkitehtaasta YVA-selostuksen Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Sen mukaan kartonkitehtaan toteutuminen lisäisi rekka- ja raideliikennettä sekä laivaliikennettä. Aiemmin uutisoitu raideliikenteen väheneminen perustui Metsä Boardin mukaan vanhentuneisiin asiakirjoihin.
Sekä tie- että raideliikennettä käytettäisiin kuljetuksiin rinnakkain. Ely-keskuksella on sunnitteilla kantatie 67:ää koskevia tiehankkeita muun muassa eritasoliittymän uusimista ja tien parantamista Ilmajoki–Seinäjoki -välillä. Tien parannus vaatisi muun muassa Suupohjan radan siirtoa muutaman kilometrin matkalta. Henkilöliikenteen arvioidaan kasvavan hakkeen toteutumisen jälkeen.
Juttuun lisätty 25.5. kartonkitehtaan vaikutukset raideliikenteeseen tuoreen YVA-selostuksen mukaan. YVA-selostuksen tuloksia korjattu 26.5. Aiemmat tiedot raideliikenteen vähenemisestä perustuivat Metsä Boardin mukaan vanhentuneisiin asiakirjoihin.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide