A-
A+
Katja Rantatulkkila
Kurikan uuden perhekeskuksen ala-aula yllättää tulijan valoisuudellaan. Kaikki on uudenkarheaa ja oranssin ja vihreän sävyt ovissa ja ovienpielissä ovat piristysruiske. Liki seitsemän miljoonaa euroa maksanutta perhekeskusta on rakennettu Reinikantien varteen ja se avaa ovensa elokuun ensimmäinen päivä. Kaksikerroksinen talo pitää sisällään kattavasti sosiaalipuolen aikuis-, perhe- ja lapsipalvelut.
– Talon suunnittelussa on pyritty huomioimaan toimivuus ja asiakaslähtöisyys monipuolisesti. Perhekeskus palvelee monialaisesti ja toiminnot on pyritty saamaan sujuviksi, lasten ja nuorten varhaisen tuen palveluyksikköjohtaja Erja Kivineva selvittää.
Hän tekee esittelykierrosta lastensuojelun sosiaalityöntekijän Tiina Koivuniemen kanssa. Molemmat ovat sitä mieltä, että jos asiakaslähtöisyys on hyvin otettu huomioon, myös työntekijöiden viihtyvyys on tärkeää.
– Sen huomasi heti, että täällä on raikas ilma, naiset toteavat iloisena, sillä aina ei ole ollut niin.
Perhekeskus toimi takavuosina entisessä Fortumin talossa keskustassa, mutta sen epäkäytännöllisyys ja sisäilmaongelmat ajoivat väen väliaikaiseen parakkityyppiseen taloon terveyskeskuksen pihamaalle.
– Sinnehän eivät kaikki palvelut edes mahtuneet. Nyt kaikilla työntekijöillä on omat työpisteet ja hyvät taukotilat. Jokainen työntekijä, missä tahansa työssä, odottaa, että työergonomia on kunnossa, ja hengitysilma ja huonelämpö ovat sopivat. Ne ovat perusedellytyksiä tehokkaalle työskentelyllekin. Viihtyvyys on vaikuttaa työssäjaksamiseenkin, Kivineva huomauttaa.
Vaikka työntekijöiden kannalta talo vaikuttaa ensiluokkaiselta, se on Kivinevan ja Koivuniemen mielestä sitä myös asiakkaita ajatellen.
– Talossa huomioitu erityistarpeita, kuten rauhallinen imetystila äideille ja oma huone, jossa asiakas voi hoitaa asioitaan tietokoneella. Myös toimintaterapialle on toimivat tilat, Kivineva antaa esimerkkejä parannuksista.
Kun työntekijöillä on omat työhuoneet, se tarkoittaa myös asiakkaille parempaa palvelua.
– Huoneet ovat äänieristettyjä, joten ei tarvitse pelätä, että puhe kuuluisi oven taakse. Tämän talon sisällä käsitellään kuitenkin hyvinkin arkaluonteisia ja asiakkaiden yksityisasioita, niin tämäkin puoli on huomioitu.
Uusi perhekeskus sijaitsee sote-keskuksen välittömässä läheisyydessä, se jakaa yhteisen pysäköintialueen hammashoitolan kanssa. Kivineva ja Koivuniemi näkevät, että läheisyydestä on synergiaetuja.
– Mehän olemme samaa hyvinvointialuetta ja lääkäripalvelujen läheisyys on tärkeää. Olemme oikein hyvä kompleksi.
Rakennuksen on rakentanut Kurikan kaupunki, jolta hyvinvointialue vuokraa talon sosiaalipalvelujen käyttöön.
– Perhetyön, kasvatus- ja lastenneuvolan sekä ja äitiysneuvolan, aikuisneuvolan, puhe- ja toimintaterapeuttien, ja psykologien ja monien muiden ammatti-ihmisten palvelut ovat nyt saman katon alla.
Kuin pisteenä iin päällä talossa on myös kohtaamispaikka, jota voivat käyttää lasten ja nuorten kanssa toimivat tahot.
– Esimerkiksi vanhempainyhdistykset tai vaikka Kotona ry. voivat käyttää tilaa sovitusti vaikka kokousten järjestämiseen. Kohtaamispaikkaa käytetään myös valvottuihin ja tuettuihin lasten ja etävanhempien tapaamisiin, Kivineva kertoo.
Kahteen kerrokseen sijoittuu noin 70 työntekijää elokuun 1. päivästä lähtien. Myöhemmin syksyllä on tarkoitus pitää avoimet ovet yleisölle.
– Vielä ei tiedä, mihin palvelut vielä muotoutuvat, kun toiminta alkaa, Kivineva ja Koivuniemi tuumaavat.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Katja Rantatulkkila
Kurikan uuden perhekeskuksen ala-aula yllättää tulijan valoisuudellaan. Kaikki on uudenkarheaa ja oranssin ja vihreän sävyt ovissa ja ovienpielissä ovat piristysruiske. Liki seitsemän miljoonaa euroa maksanutta perhekeskusta on rakennettu Reinikantien varteen ja se avaa ovensa elokuun ensimmäinen päivä. Kaksikerroksinen talo pitää sisällään kattavasti sosiaalipuolen aikuis-, perhe- ja lapsipalvelut.
– Talon suunnittelussa on pyritty huomioimaan toimivuus ja asiakaslähtöisyys monipuolisesti. Perhekeskus palvelee monialaisesti ja toiminnot on pyritty saamaan sujuviksi, lasten ja nuorten varhaisen tuen palveluyksikköjohtaja Erja Kivineva selvittää.
Hän tekee esittelykierrosta lastensuojelun sosiaalityöntekijän Tiina Koivuniemen kanssa. Molemmat ovat sitä mieltä, että jos asiakaslähtöisyys on hyvin otettu huomioon, myös työntekijöiden viihtyvyys on tärkeää.
– Sen huomasi heti, että täällä on raikas ilma, naiset toteavat iloisena, sillä aina ei ole ollut niin.
Perhekeskus toimi takavuosina entisessä Fortumin talossa keskustassa, mutta sen epäkäytännöllisyys ja sisäilmaongelmat ajoivat väen väliaikaiseen parakkityyppiseen taloon terveyskeskuksen pihamaalle.
– Sinnehän eivät kaikki palvelut edes mahtuneet. Nyt kaikilla työntekijöillä on omat työpisteet ja hyvät taukotilat. Jokainen työntekijä, missä tahansa työssä, odottaa, että työergonomia on kunnossa, ja hengitysilma ja huonelämpö ovat sopivat. Ne ovat perusedellytyksiä tehokkaalle työskentelyllekin. Viihtyvyys on vaikuttaa työssäjaksamiseenkin, Kivineva huomauttaa.
Vaikka työntekijöiden kannalta talo vaikuttaa ensiluokkaiselta, se on Kivinevan ja Koivuniemen mielestä sitä myös asiakkaita ajatellen.
– Talossa huomioitu erityistarpeita, kuten rauhallinen imetystila äideille ja oma huone, jossa asiakas voi hoitaa asioitaan tietokoneella. Myös toimintaterapialle on toimivat tilat, Kivineva antaa esimerkkejä parannuksista.
Kun työntekijöillä on omat työhuoneet, se tarkoittaa myös asiakkaille parempaa palvelua.
– Huoneet ovat äänieristettyjä, joten ei tarvitse pelätä, että puhe kuuluisi oven taakse. Tämän talon sisällä käsitellään kuitenkin hyvinkin arkaluonteisia ja asiakkaiden yksityisasioita, niin tämäkin puoli on huomioitu.
Uusi perhekeskus sijaitsee sote-keskuksen välittömässä läheisyydessä, se jakaa yhteisen pysäköintialueen hammashoitolan kanssa. Kivineva ja Koivuniemi näkevät, että läheisyydestä on synergiaetuja.
– Mehän olemme samaa hyvinvointialuetta ja lääkäripalvelujen läheisyys on tärkeää. Olemme oikein hyvä kompleksi.
Rakennuksen on rakentanut Kurikan kaupunki, jolta hyvinvointialue vuokraa talon sosiaalipalvelujen käyttöön.
– Perhetyön, kasvatus- ja lastenneuvolan sekä ja äitiysneuvolan, aikuisneuvolan, puhe- ja toimintaterapeuttien, ja psykologien ja monien muiden ammatti-ihmisten palvelut ovat nyt saman katon alla.
Kuin pisteenä iin päällä talossa on myös kohtaamispaikka, jota voivat käyttää lasten ja nuorten kanssa toimivat tahot.
– Esimerkiksi vanhempainyhdistykset tai vaikka Kotona ry. voivat käyttää tilaa sovitusti vaikka kokousten järjestämiseen. Kohtaamispaikkaa käytetään myös valvottuihin ja tuettuihin lasten ja etävanhempien tapaamisiin, Kivineva kertoo.
Kahteen kerrokseen sijoittuu noin 70 työntekijää elokuun 1. päivästä lähtien. Myöhemmin syksyllä on tarkoitus pitää avoimet ovet yleisölle.
– Vielä ei tiedä, mihin palvelut vielä muotoutuvat, kun toiminta alkaa, Kivineva ja Koivuniemi tuumaavat.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Katja Rantatulkkila
Kurikan uuden perhekeskuksen ala-aula yllättää tulijan valoisuudellaan. Kaikki on uudenkarheaa ja oranssin ja vihreän sävyt ovissa ja ovienpielissä ovat piristysruiske. Liki seitsemän miljoonaa euroa maksanutta perhekeskusta on rakennettu Reinikantien varteen ja se avaa ovensa elokuun ensimmäinen päivä. Kaksikerroksinen talo pitää sisällään kattavasti sosiaalipuolen aikuis-, perhe- ja lapsipalvelut.
– Talon suunnittelussa on pyritty huomioimaan toimivuus ja asiakaslähtöisyys monipuolisesti. Perhekeskus palvelee monialaisesti ja toiminnot on pyritty saamaan sujuviksi, lasten ja nuorten varhaisen tuen palveluyksikköjohtaja Erja Kivineva selvittää.
Hän tekee esittelykierrosta lastensuojelun sosiaalityöntekijän Tiina Koivuniemen kanssa. Molemmat ovat sitä mieltä, että jos asiakaslähtöisyys on hyvin otettu huomioon, myös työntekijöiden viihtyvyys on tärkeää.
– Sen huomasi heti, että täällä on raikas ilma, naiset toteavat iloisena, sillä aina ei ole ollut niin.
Perhekeskus toimi takavuosina entisessä Fortumin talossa keskustassa, mutta sen epäkäytännöllisyys ja sisäilmaongelmat ajoivat väen väliaikaiseen parakkityyppiseen taloon terveyskeskuksen pihamaalle.
– Sinnehän eivät kaikki palvelut edes mahtuneet. Nyt kaikilla työntekijöillä on omat työpisteet ja hyvät taukotilat. Jokainen työntekijä, missä tahansa työssä, odottaa, että työergonomia on kunnossa, ja hengitysilma ja huonelämpö ovat sopivat. Ne ovat perusedellytyksiä tehokkaalle työskentelyllekin. Viihtyvyys on vaikuttaa työssäjaksamiseenkin, Kivineva huomauttaa.
Vaikka työntekijöiden kannalta talo vaikuttaa ensiluokkaiselta, se on Kivinevan ja Koivuniemen mielestä sitä myös asiakkaita ajatellen.
– Talossa huomioitu erityistarpeita, kuten rauhallinen imetystila äideille ja oma huone, jossa asiakas voi hoitaa asioitaan tietokoneella. Myös toimintaterapialle on toimivat tilat, Kivineva antaa esimerkkejä parannuksista.
Kun työntekijöillä on omat työhuoneet, se tarkoittaa myös asiakkaille parempaa palvelua.
– Huoneet ovat äänieristettyjä, joten ei tarvitse pelätä, että puhe kuuluisi oven taakse. Tämän talon sisällä käsitellään kuitenkin hyvinkin arkaluonteisia ja asiakkaiden yksityisasioita, niin tämäkin puoli on huomioitu.
Uusi perhekeskus sijaitsee sote-keskuksen välittömässä läheisyydessä, se jakaa yhteisen pysäköintialueen hammashoitolan kanssa. Kivineva ja Koivuniemi näkevät, että läheisyydestä on synergiaetuja.
– Mehän olemme samaa hyvinvointialuetta ja lääkäripalvelujen läheisyys on tärkeää. Olemme oikein hyvä kompleksi.
Rakennuksen on rakentanut Kurikan kaupunki, jolta hyvinvointialue vuokraa talon sosiaalipalvelujen käyttöön.
– Perhetyön, kasvatus- ja lastenneuvolan sekä ja äitiysneuvolan, aikuisneuvolan, puhe- ja toimintaterapeuttien, ja psykologien ja monien muiden ammatti-ihmisten palvelut ovat nyt saman katon alla.
Kuin pisteenä iin päällä talossa on myös kohtaamispaikka, jota voivat käyttää lasten ja nuorten kanssa toimivat tahot.
– Esimerkiksi vanhempainyhdistykset tai vaikka Kotona ry. voivat käyttää tilaa sovitusti vaikka kokousten järjestämiseen. Kohtaamispaikkaa käytetään myös valvottuihin ja tuettuihin lasten ja etävanhempien tapaamisiin, Kivineva kertoo.
Kahteen kerrokseen sijoittuu noin 70 työntekijää elokuun 1. päivästä lähtien. Myöhemmin syksyllä on tarkoitus pitää avoimet ovet yleisölle.
– Vielä ei tiedä, mihin palvelut vielä muotoutuvat, kun toiminta alkaa, Kivineva ja Koivuniemi tuumaavat.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide