A-
A+
– Minä vaan pidän asiakastyöstä, yhtäkään huonoa asiakasta ei ole vielä ollut. Olen aina laskenut aika paljon sille, että ei ole yksikään aamu tarvinnut tulla töihin, vaan aina on saanut tulla, Matti Ojala sanoo.
Hänen liikkeensä Kehystykset M. Ojala on toiminut Kurikassa kirkon vieressä 24 vuotta. Viisi vuotta Ojala teki kehystyksiä kotonaan ennen liiketilan hankkimista.
– Olin aikaisemmin värimestarina nahkatehtaalla ja kun jäin työttömäksi, päätin kokeilla yrittämistä. Edellisen laman aikaan ei vaan ollut töitä. Vaimovainaa maalasi, joten hankin koneet ja tein kehystyksiä kotona, Ojala kertoo.
– Aina kun uusi liike perustetaan, asiakaskunnan muodostumiseen menee aikaa. Aluksi elin vaimon palkalla mutta pikkuhiljaa toiminta laajentui.
Liike on toiminut samoissa tiloissa koko ajan.
– Tässä on hyvät edut, kunnollinen parkkipaikka ja ihmiset ovat oppineet tulemaan tänne. Vaikka aina joku kysyy, onko liike kauan ollut tässä, Ojala toteaa.
Vuonna 2007 tehdyn laajennuksen myötä myymälätilaa on 80 neliötä ja kehystämössä saman verran.
– Eläkeikä tulee täyteen ensi vuonna, mutta viitisen vuotta jatkan vielä, jos pysyn kunnossa. Sitten rupean ajamaan toimintaa alas. Ikää alkaa tulla ja jatkajaa ei löydy, Ojala miettii.
– Yrittäjiksi pitäisi saada nuorempaa polvea, muuten mieltä loppuvat erityispalvelut. Alan liikkeitä on myynnissä kohtuuhintaan esimerkiksi Vaasassa ja Seinäjoella, mutta ne tulevat katoamaan, jos ei löydy ostajia. Vähän värisilmää ja kädentaitoa tämä vaatii.
Kehystäminen on ykkönen Ojalan liikkeessä, taidemyynti ja taidetarvikemyynti tulevat perässä hyvässä tasapainossa. Kehysmalleja hän laskee olevan noin 300.
– Tietokoneohjattu paspaleikkuri on sellainen, että jos lopetan, niin koneelle on kyllä ostajia. Silloin kun sen ostin, niitä oli vain viisi Suomessa, nykyään toki enemmän. Tällaiselle liikkeelle se on iso investointi.
Ojalan mukaan ala on vuosien mittaan muuttunut niin, että kotimaisia tuotteita on käytettävissä yhä vähemmän.
– Ennen kotimaisia kehyslistan valmistajia oli vaikka kuinka paljon, nyt taitaa olla enää kaksi. Hinta sen tekee, tuontilista on halvempi. Onneksi on paljon ihmisiä, jotka haluavat siitä huolimatta käyttää kotimaista. Pikkulistoissa hintaero on niin pieni, että käytän kotimaista, Ojala kertoo.
– Ja paspartuuripahvia käytän kotimaista, silläkään ei enää ole kuin yksi valmistaja Suomessa.
Laman aikana kaikki pienet liikkeet ovat lujilla, Ojala arvelee.
– Toki liikevaihto on notkahtanut, mutta kovin pahasti lama ei ole vaikuttanut. Jos taulujen myynti vähenee, niin kehystäminen lisääntyy, kun varsinkin naiset tekevät käsitöitä, hän sanoo.
– Harrastajamäärät ovat pysyneet samana, mutta esimerkiksi sellainen harrastajakunta on kadonnut, joka piti taidemyyntinäyttelyitä ja teetti paljon kehystyksiä kerralla. Toisaalta uusina asiakkaina on tullut paljon valokuvaamoja, kun niissä ei enää tehdä kehystyksiä niin paljon itse.
Ojalan asiakaspiiri yltää Kristiinankaupungista Alajärvelle, toisin päin oikeastaan vain Jurvaan ja Jalasjärvelle. Asiakaskunta on varsin vakiintunut ja pitkäaikaisia asiakkaita on paljon.
– Moni on käynyt hevosen pään kokoisesta ja nyt aikuisenakin tulee käymään Kurikassa ollessaan, vaikka asuisi muualla, Ojala iloitsee.
Talviaika on Ojalan mukaan parasta taulumyynnissä. Kesällä kaupankäynti hiljenee, kun ihmiset ovat pihalla.
– Kesällä taiteilijat pitävät omia näyttelyitään, talvella taulut myydään liikkeistä. Keräilijät ovat toki asia erikseen, tietty joukko ostaa tauluja säännöllisin välein. Aika paljon tauluja tänä päivänä vaihdetaankin, kun johonkin kyllästytään, Ojala huomauttaa.
– Jos taulun ostaa, sen saa ensin viedä kotiin nähtäväksi. Monta kertaa valitaankin 3-4 taulua, joista kokeillaan, mikä sopii kotiin parhaiten. Isäntä saa sanoa mielipiteen ja emäntä päättää. Onhan se niin, että naiset päättävät kodin sisustuksesta aika paljon.
Ojala hämmästelee myyneensä joulun aikaan enemmän tauluja kuin koskaan, vaikka ajat ovat mitä ovat.
– Toki meillä oli Pentti Koivikon näyttely, ja silloin on aina enemmän myyntiä, kun taiteilija on paikalla. Koivikko on meidän eniten myyty taiteilijamme, kurikkalaissyntyinen ja pitänyt näyttelyitä, hän toteaa.
Ojalalla on myös asiakkaita, jotka keräävät tietyn tyylistä taidetta.
– Moni taiteilija on kykyihinsä nähden turhan vaatimaton. Kaikki eivät osaa myydä töitään, mutta he ovatkin taiteilijoita eivätkä kauppiaita.
Kun asiakkaat nuorenevat, öljyvärityöt jäävät vähemmälle, kun taas grafiikka ja akvarelli lisääntyvät.
– Taidetarvikkeiden myynti lisääntyy syksyllä, kun kansalaisopiston kurssit alkavat. Ammattilaisia on niin vähän, että asiakaskunta koostuu pääasiassa harrastajista, Ojala sanoo.
– Siveltimet ja värit ovat makumieltymyksiä ja hyvin henkilökohtainen asia, niistä ei voi sanoa, mikä on kenellekin paras. Siksi meillä on hyvästä harrastajalaadusta ihan taiteilijalaatuun vähintään kahta sorttia per tuote, ja asiakas saa valita kumman ottaa. Taiteilijalaadussa on enemmän väripigmenttiä ja tietysti hintakin on kovempi.
Talven hittituote ovat olleet aikuisten värityskirjat.
– En tiedä, kauanko villitys kestää, mutta ikinä en ole myynyt niin paljon värikyniä kuin viime talvena. Värityskirjoista laadukkaimmat menivät ensimmäisenä, Ojala kertoo.
– Yksikin asiakas tuli hakemaan meiltä paremmat värit ja toi myöhemmin kahvipaketin kiitokseksi, kun oli niihin niin tyytyväinen.
Uutena alueella on lisääntynyt ikonimaalaus, ja manga puolestaan on tuonut liikkeeseen nuoria asiakkaita. – MR
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
– Minä vaan pidän asiakastyöstä, yhtäkään huonoa asiakasta ei ole vielä ollut. Olen aina laskenut aika paljon sille, että ei ole yksikään aamu tarvinnut tulla töihin, vaan aina on saanut tulla, Matti Ojala sanoo.
Hänen liikkeensä Kehystykset M. Ojala on toiminut Kurikassa kirkon vieressä 24 vuotta. Viisi vuotta Ojala teki kehystyksiä kotonaan ennen liiketilan hankkimista.
– Olin aikaisemmin värimestarina nahkatehtaalla ja kun jäin työttömäksi, päätin kokeilla yrittämistä. Edellisen laman aikaan ei vaan ollut töitä. Vaimovainaa maalasi, joten hankin koneet ja tein kehystyksiä kotona, Ojala kertoo.
– Aina kun uusi liike perustetaan, asiakaskunnan muodostumiseen menee aikaa. Aluksi elin vaimon palkalla mutta pikkuhiljaa toiminta laajentui.
Liike on toiminut samoissa tiloissa koko ajan.
– Tässä on hyvät edut, kunnollinen parkkipaikka ja ihmiset ovat oppineet tulemaan tänne. Vaikka aina joku kysyy, onko liike kauan ollut tässä, Ojala toteaa.
Vuonna 2007 tehdyn laajennuksen myötä myymälätilaa on 80 neliötä ja kehystämössä saman verran.
– Eläkeikä tulee täyteen ensi vuonna, mutta viitisen vuotta jatkan vielä, jos pysyn kunnossa. Sitten rupean ajamaan toimintaa alas. Ikää alkaa tulla ja jatkajaa ei löydy, Ojala miettii.
– Yrittäjiksi pitäisi saada nuorempaa polvea, muuten mieltä loppuvat erityispalvelut. Alan liikkeitä on myynnissä kohtuuhintaan esimerkiksi Vaasassa ja Seinäjoella, mutta ne tulevat katoamaan, jos ei löydy ostajia. Vähän värisilmää ja kädentaitoa tämä vaatii.
Kehystäminen on ykkönen Ojalan liikkeessä, taidemyynti ja taidetarvikemyynti tulevat perässä hyvässä tasapainossa. Kehysmalleja hän laskee olevan noin 300.
– Tietokoneohjattu paspaleikkuri on sellainen, että jos lopetan, niin koneelle on kyllä ostajia. Silloin kun sen ostin, niitä oli vain viisi Suomessa, nykyään toki enemmän. Tällaiselle liikkeelle se on iso investointi.
Ojalan mukaan ala on vuosien mittaan muuttunut niin, että kotimaisia tuotteita on käytettävissä yhä vähemmän.
– Ennen kotimaisia kehyslistan valmistajia oli vaikka kuinka paljon, nyt taitaa olla enää kaksi. Hinta sen tekee, tuontilista on halvempi. Onneksi on paljon ihmisiä, jotka haluavat siitä huolimatta käyttää kotimaista. Pikkulistoissa hintaero on niin pieni, että käytän kotimaista, Ojala kertoo.
– Ja paspartuuripahvia käytän kotimaista, silläkään ei enää ole kuin yksi valmistaja Suomessa.
Laman aikana kaikki pienet liikkeet ovat lujilla, Ojala arvelee.
– Toki liikevaihto on notkahtanut, mutta kovin pahasti lama ei ole vaikuttanut. Jos taulujen myynti vähenee, niin kehystäminen lisääntyy, kun varsinkin naiset tekevät käsitöitä, hän sanoo.
– Harrastajamäärät ovat pysyneet samana, mutta esimerkiksi sellainen harrastajakunta on kadonnut, joka piti taidemyyntinäyttelyitä ja teetti paljon kehystyksiä kerralla. Toisaalta uusina asiakkaina on tullut paljon valokuvaamoja, kun niissä ei enää tehdä kehystyksiä niin paljon itse.
Ojalan asiakaspiiri yltää Kristiinankaupungista Alajärvelle, toisin päin oikeastaan vain Jurvaan ja Jalasjärvelle. Asiakaskunta on varsin vakiintunut ja pitkäaikaisia asiakkaita on paljon.
– Moni on käynyt hevosen pään kokoisesta ja nyt aikuisenakin tulee käymään Kurikassa ollessaan, vaikka asuisi muualla, Ojala iloitsee.
Talviaika on Ojalan mukaan parasta taulumyynnissä. Kesällä kaupankäynti hiljenee, kun ihmiset ovat pihalla.
– Kesällä taiteilijat pitävät omia näyttelyitään, talvella taulut myydään liikkeistä. Keräilijät ovat toki asia erikseen, tietty joukko ostaa tauluja säännöllisin välein. Aika paljon tauluja tänä päivänä vaihdetaankin, kun johonkin kyllästytään, Ojala huomauttaa.
– Jos taulun ostaa, sen saa ensin viedä kotiin nähtäväksi. Monta kertaa valitaankin 3-4 taulua, joista kokeillaan, mikä sopii kotiin parhaiten. Isäntä saa sanoa mielipiteen ja emäntä päättää. Onhan se niin, että naiset päättävät kodin sisustuksesta aika paljon.
Ojala hämmästelee myyneensä joulun aikaan enemmän tauluja kuin koskaan, vaikka ajat ovat mitä ovat.
– Toki meillä oli Pentti Koivikon näyttely, ja silloin on aina enemmän myyntiä, kun taiteilija on paikalla. Koivikko on meidän eniten myyty taiteilijamme, kurikkalaissyntyinen ja pitänyt näyttelyitä, hän toteaa.
Ojalalla on myös asiakkaita, jotka keräävät tietyn tyylistä taidetta.
– Moni taiteilija on kykyihinsä nähden turhan vaatimaton. Kaikki eivät osaa myydä töitään, mutta he ovatkin taiteilijoita eivätkä kauppiaita.
Kun asiakkaat nuorenevat, öljyvärityöt jäävät vähemmälle, kun taas grafiikka ja akvarelli lisääntyvät.
– Taidetarvikkeiden myynti lisääntyy syksyllä, kun kansalaisopiston kurssit alkavat. Ammattilaisia on niin vähän, että asiakaskunta koostuu pääasiassa harrastajista, Ojala sanoo.
– Siveltimet ja värit ovat makumieltymyksiä ja hyvin henkilökohtainen asia, niistä ei voi sanoa, mikä on kenellekin paras. Siksi meillä on hyvästä harrastajalaadusta ihan taiteilijalaatuun vähintään kahta sorttia per tuote, ja asiakas saa valita kumman ottaa. Taiteilijalaadussa on enemmän väripigmenttiä ja tietysti hintakin on kovempi.
Talven hittituote ovat olleet aikuisten värityskirjat.
– En tiedä, kauanko villitys kestää, mutta ikinä en ole myynyt niin paljon värikyniä kuin viime talvena. Värityskirjoista laadukkaimmat menivät ensimmäisenä, Ojala kertoo.
– Yksikin asiakas tuli hakemaan meiltä paremmat värit ja toi myöhemmin kahvipaketin kiitokseksi, kun oli niihin niin tyytyväinen.
Uutena alueella on lisääntynyt ikonimaalaus, ja manga puolestaan on tuonut liikkeeseen nuoria asiakkaita. – MR
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
– Minä vaan pidän asiakastyöstä, yhtäkään huonoa asiakasta ei ole vielä ollut. Olen aina laskenut aika paljon sille, että ei ole yksikään aamu tarvinnut tulla töihin, vaan aina on saanut tulla, Matti Ojala sanoo.
Hänen liikkeensä Kehystykset M. Ojala on toiminut Kurikassa kirkon vieressä 24 vuotta. Viisi vuotta Ojala teki kehystyksiä kotonaan ennen liiketilan hankkimista.
– Olin aikaisemmin värimestarina nahkatehtaalla ja kun jäin työttömäksi, päätin kokeilla yrittämistä. Edellisen laman aikaan ei vaan ollut töitä. Vaimovainaa maalasi, joten hankin koneet ja tein kehystyksiä kotona, Ojala kertoo.
– Aina kun uusi liike perustetaan, asiakaskunnan muodostumiseen menee aikaa. Aluksi elin vaimon palkalla mutta pikkuhiljaa toiminta laajentui.
Liike on toiminut samoissa tiloissa koko ajan.
– Tässä on hyvät edut, kunnollinen parkkipaikka ja ihmiset ovat oppineet tulemaan tänne. Vaikka aina joku kysyy, onko liike kauan ollut tässä, Ojala toteaa.
Vuonna 2007 tehdyn laajennuksen myötä myymälätilaa on 80 neliötä ja kehystämössä saman verran.
– Eläkeikä tulee täyteen ensi vuonna, mutta viitisen vuotta jatkan vielä, jos pysyn kunnossa. Sitten rupean ajamaan toimintaa alas. Ikää alkaa tulla ja jatkajaa ei löydy, Ojala miettii.
– Yrittäjiksi pitäisi saada nuorempaa polvea, muuten mieltä loppuvat erityispalvelut. Alan liikkeitä on myynnissä kohtuuhintaan esimerkiksi Vaasassa ja Seinäjoella, mutta ne tulevat katoamaan, jos ei löydy ostajia. Vähän värisilmää ja kädentaitoa tämä vaatii.
Kehystäminen on ykkönen Ojalan liikkeessä, taidemyynti ja taidetarvikemyynti tulevat perässä hyvässä tasapainossa. Kehysmalleja hän laskee olevan noin 300.
– Tietokoneohjattu paspaleikkuri on sellainen, että jos lopetan, niin koneelle on kyllä ostajia. Silloin kun sen ostin, niitä oli vain viisi Suomessa, nykyään toki enemmän. Tällaiselle liikkeelle se on iso investointi.
Ojalan mukaan ala on vuosien mittaan muuttunut niin, että kotimaisia tuotteita on käytettävissä yhä vähemmän.
– Ennen kotimaisia kehyslistan valmistajia oli vaikka kuinka paljon, nyt taitaa olla enää kaksi. Hinta sen tekee, tuontilista on halvempi. Onneksi on paljon ihmisiä, jotka haluavat siitä huolimatta käyttää kotimaista. Pikkulistoissa hintaero on niin pieni, että käytän kotimaista, Ojala kertoo.
– Ja paspartuuripahvia käytän kotimaista, silläkään ei enää ole kuin yksi valmistaja Suomessa.
Laman aikana kaikki pienet liikkeet ovat lujilla, Ojala arvelee.
– Toki liikevaihto on notkahtanut, mutta kovin pahasti lama ei ole vaikuttanut. Jos taulujen myynti vähenee, niin kehystäminen lisääntyy, kun varsinkin naiset tekevät käsitöitä, hän sanoo.
– Harrastajamäärät ovat pysyneet samana, mutta esimerkiksi sellainen harrastajakunta on kadonnut, joka piti taidemyyntinäyttelyitä ja teetti paljon kehystyksiä kerralla. Toisaalta uusina asiakkaina on tullut paljon valokuvaamoja, kun niissä ei enää tehdä kehystyksiä niin paljon itse.
Ojalan asiakaspiiri yltää Kristiinankaupungista Alajärvelle, toisin päin oikeastaan vain Jurvaan ja Jalasjärvelle. Asiakaskunta on varsin vakiintunut ja pitkäaikaisia asiakkaita on paljon.
– Moni on käynyt hevosen pään kokoisesta ja nyt aikuisenakin tulee käymään Kurikassa ollessaan, vaikka asuisi muualla, Ojala iloitsee.
Talviaika on Ojalan mukaan parasta taulumyynnissä. Kesällä kaupankäynti hiljenee, kun ihmiset ovat pihalla.
– Kesällä taiteilijat pitävät omia näyttelyitään, talvella taulut myydään liikkeistä. Keräilijät ovat toki asia erikseen, tietty joukko ostaa tauluja säännöllisin välein. Aika paljon tauluja tänä päivänä vaihdetaankin, kun johonkin kyllästytään, Ojala huomauttaa.
– Jos taulun ostaa, sen saa ensin viedä kotiin nähtäväksi. Monta kertaa valitaankin 3-4 taulua, joista kokeillaan, mikä sopii kotiin parhaiten. Isäntä saa sanoa mielipiteen ja emäntä päättää. Onhan se niin, että naiset päättävät kodin sisustuksesta aika paljon.
Ojala hämmästelee myyneensä joulun aikaan enemmän tauluja kuin koskaan, vaikka ajat ovat mitä ovat.
– Toki meillä oli Pentti Koivikon näyttely, ja silloin on aina enemmän myyntiä, kun taiteilija on paikalla. Koivikko on meidän eniten myyty taiteilijamme, kurikkalaissyntyinen ja pitänyt näyttelyitä, hän toteaa.
Ojalalla on myös asiakkaita, jotka keräävät tietyn tyylistä taidetta.
– Moni taiteilija on kykyihinsä nähden turhan vaatimaton. Kaikki eivät osaa myydä töitään, mutta he ovatkin taiteilijoita eivätkä kauppiaita.
Kun asiakkaat nuorenevat, öljyvärityöt jäävät vähemmälle, kun taas grafiikka ja akvarelli lisääntyvät.
– Taidetarvikkeiden myynti lisääntyy syksyllä, kun kansalaisopiston kurssit alkavat. Ammattilaisia on niin vähän, että asiakaskunta koostuu pääasiassa harrastajista, Ojala sanoo.
– Siveltimet ja värit ovat makumieltymyksiä ja hyvin henkilökohtainen asia, niistä ei voi sanoa, mikä on kenellekin paras. Siksi meillä on hyvästä harrastajalaadusta ihan taiteilijalaatuun vähintään kahta sorttia per tuote, ja asiakas saa valita kumman ottaa. Taiteilijalaadussa on enemmän väripigmenttiä ja tietysti hintakin on kovempi.
Talven hittituote ovat olleet aikuisten värityskirjat.
– En tiedä, kauanko villitys kestää, mutta ikinä en ole myynyt niin paljon värikyniä kuin viime talvena. Värityskirjoista laadukkaimmat menivät ensimmäisenä, Ojala kertoo.
– Yksikin asiakas tuli hakemaan meiltä paremmat värit ja toi myöhemmin kahvipaketin kiitokseksi, kun oli niihin niin tyytyväinen.
Uutena alueella on lisääntynyt ikonimaalaus, ja manga puolestaan on tuonut liikkeeseen nuoria asiakkaita. – MR
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide