A-
A+
Tieturvallisuusarvioinnissa todettiin, että liikennejärjestelyt ovat kunnossa Magneetin risteyksessä. Esimerkiksi kohtaamisnäkyvyys on kaksinkertainen ohjearvoon verrattuna.
Maria Rikala
Magneetin risteyksen tieturvallisuusarvionti on valmistunut. EU-direktiiviin perustuva arviointi tehdään TEN- eli Trans European Network -verkon teille, joihin kolmostiekin kuuluu.
Aikaisemmin arviointi on tehty tiesuunnitelman yhteydessä.
– Päivän verran asiantuntijat tarkkailivat turvallisuuteen liittyviä asioita koko hankevälillä, ei vain Magneetin liittymässä. Tarkastelu aiheutti hyvin pieniä toimenpiteitä, koska suunnittelijat, rakentajat ja valvojat ovat seuranneet järjestelyjä jo rakentamisen aikana, sanoo investointipäällikkö Ari Perttu Ely-keskuksesta.
– Esimerkiksi luiskia on muotoiltu niin, että ajoneuvon suistuessa se ei osuisi jalustaan vaan taipuvaan osaan. Kamerahuoltolevike piti tehdä, että poliisit pystyvät huoltamaan kameraa. Postitiellä turvaporttia säädettiin niin, ettei siitä pääse oikaisemaan autolla. Lisäksi parin yksityistien puutteellisia merkintöjä korjattiin.
Arvioinnissa ei löydetty Magneetin risteyksestä mitään yksittäistä selittävää tekijää onnettomuksille.
– Sitä tietysti mietittiin, mikä aiheuttaa onnettomuudet. Kohtaamisnäkymät ovat hyvät, onnettomuuspaikalla tuplasti vaaditun ohjearvon verran, Perttu toteaa.
– Vaikka onnettomuudet ovat olleet samanlaisia, niiden taustalla on ollut erilaisia syitä. Yritimme kysellä yhdistävää tekijää, mutta sellaista ei löytynyt. Kaikissa onnettomuuksissa kuljettajan huomio oli kiinnittynyt eri tavoin.
Hän muistelee, että kun Jalasjärvelle aikanaan tehtiin samanlainen liittymä, siinä oli vuoden aikana neljä samanlaista onnettomuutta.
– Seuraavana vuonna määrä putosi nollaan, sitä seuraavana onnettomuuksia oli muutama. Satunnaisvaihtelua.
Nyt Ely-keskuksessa aiotaan seurata tilannetta Magneetin liittymässä.
– Ely-keskus asetti risteykseen 60:n kilometrin tilapäisen nopeusrajoituksen seurannan ajaksi. Katsotaan keväällä, miten jatketaan, Perttu suunnittelee.
– Olemme saaneet myös sellaista palautetta, että risteys on selkeä ja näkyvyys on hyvä, hän painottaa.
Ajan mittaan uudet liikennejärjestelyt tulevat tutuiksi ja automaattisiksi, mutta siinä saattaa vierähtää tovi.
– Liikennepsykologit sanovat, ettei uuteen tottuminen ole ainoa, mihin menee aikaa. Pitää myös oppia pois vanhasta. Aika sitkeästi ihmisillä pysyy muistissa, miten ennen on ajettu, Perttu sanoo.
Liikennepsykologiassa puhutaan myös yhdenmukaisen liikkeen oletuksesta, joka liittyy liikennevirran suunnan hahmottamiseen pitkässä autojonossa.
– Huipputunnin aikana suurin määrä ajoneuvoja tulee Vaasan suunnasta ja kääntyy Kurikkaan. Vaasan suunnasta tulevista kahdeksan kymmenestä kääntyy Kurikkaan ja kaksi kymmenestä jatkaa suoraan, Perttu kertoo.
– Liikkeen jatkuvuuden laki saattaa hämätä arviointia, mutta vastaantulijat kyllä näkee, jos vaan kiinnittää huomion sinne, minne pitää. Vastaan tulevia pitää aina väistää vasemmalle kääntyessä.
Hän myös huomauttaa, että Magneetin alueen rakentamisessa tulee muistaa tilavaraus eritasoliittymälle.
– Tässä vaiheessa eritasoliittymää ei vielä kannattanut tehdä, mutta se on tulevaisuuden asia, kun liikennemäärät kasvavat. Ympäristöä ei saa rakentaa liian tiheäksi tai tiukaksi. –MR
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Tieturvallisuusarvioinnissa todettiin, että liikennejärjestelyt ovat kunnossa Magneetin risteyksessä. Esimerkiksi kohtaamisnäkyvyys on kaksinkertainen ohjearvoon verrattuna.
Maria Rikala
Magneetin risteyksen tieturvallisuusarvionti on valmistunut. EU-direktiiviin perustuva arviointi tehdään TEN- eli Trans European Network -verkon teille, joihin kolmostiekin kuuluu.
Aikaisemmin arviointi on tehty tiesuunnitelman yhteydessä.
– Päivän verran asiantuntijat tarkkailivat turvallisuuteen liittyviä asioita koko hankevälillä, ei vain Magneetin liittymässä. Tarkastelu aiheutti hyvin pieniä toimenpiteitä, koska suunnittelijat, rakentajat ja valvojat ovat seuranneet järjestelyjä jo rakentamisen aikana, sanoo investointipäällikkö Ari Perttu Ely-keskuksesta.
– Esimerkiksi luiskia on muotoiltu niin, että ajoneuvon suistuessa se ei osuisi jalustaan vaan taipuvaan osaan. Kamerahuoltolevike piti tehdä, että poliisit pystyvät huoltamaan kameraa. Postitiellä turvaporttia säädettiin niin, ettei siitä pääse oikaisemaan autolla. Lisäksi parin yksityistien puutteellisia merkintöjä korjattiin.
Arvioinnissa ei löydetty Magneetin risteyksestä mitään yksittäistä selittävää tekijää onnettomuksille.
– Sitä tietysti mietittiin, mikä aiheuttaa onnettomuudet. Kohtaamisnäkymät ovat hyvät, onnettomuuspaikalla tuplasti vaaditun ohjearvon verran, Perttu toteaa.
– Vaikka onnettomuudet ovat olleet samanlaisia, niiden taustalla on ollut erilaisia syitä. Yritimme kysellä yhdistävää tekijää, mutta sellaista ei löytynyt. Kaikissa onnettomuuksissa kuljettajan huomio oli kiinnittynyt eri tavoin.
Hän muistelee, että kun Jalasjärvelle aikanaan tehtiin samanlainen liittymä, siinä oli vuoden aikana neljä samanlaista onnettomuutta.
– Seuraavana vuonna määrä putosi nollaan, sitä seuraavana onnettomuuksia oli muutama. Satunnaisvaihtelua.
Nyt Ely-keskuksessa aiotaan seurata tilannetta Magneetin liittymässä.
– Ely-keskus asetti risteykseen 60:n kilometrin tilapäisen nopeusrajoituksen seurannan ajaksi. Katsotaan keväällä, miten jatketaan, Perttu suunnittelee.
– Olemme saaneet myös sellaista palautetta, että risteys on selkeä ja näkyvyys on hyvä, hän painottaa.
Ajan mittaan uudet liikennejärjestelyt tulevat tutuiksi ja automaattisiksi, mutta siinä saattaa vierähtää tovi.
– Liikennepsykologit sanovat, ettei uuteen tottuminen ole ainoa, mihin menee aikaa. Pitää myös oppia pois vanhasta. Aika sitkeästi ihmisillä pysyy muistissa, miten ennen on ajettu, Perttu sanoo.
Liikennepsykologiassa puhutaan myös yhdenmukaisen liikkeen oletuksesta, joka liittyy liikennevirran suunnan hahmottamiseen pitkässä autojonossa.
– Huipputunnin aikana suurin määrä ajoneuvoja tulee Vaasan suunnasta ja kääntyy Kurikkaan. Vaasan suunnasta tulevista kahdeksan kymmenestä kääntyy Kurikkaan ja kaksi kymmenestä jatkaa suoraan, Perttu kertoo.
– Liikkeen jatkuvuuden laki saattaa hämätä arviointia, mutta vastaantulijat kyllä näkee, jos vaan kiinnittää huomion sinne, minne pitää. Vastaan tulevia pitää aina väistää vasemmalle kääntyessä.
Hän myös huomauttaa, että Magneetin alueen rakentamisessa tulee muistaa tilavaraus eritasoliittymälle.
– Tässä vaiheessa eritasoliittymää ei vielä kannattanut tehdä, mutta se on tulevaisuuden asia, kun liikennemäärät kasvavat. Ympäristöä ei saa rakentaa liian tiheäksi tai tiukaksi. –MR
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Tieturvallisuusarvioinnissa todettiin, että liikennejärjestelyt ovat kunnossa Magneetin risteyksessä. Esimerkiksi kohtaamisnäkyvyys on kaksinkertainen ohjearvoon verrattuna.
Maria Rikala
Magneetin risteyksen tieturvallisuusarvionti on valmistunut. EU-direktiiviin perustuva arviointi tehdään TEN- eli Trans European Network -verkon teille, joihin kolmostiekin kuuluu.
Aikaisemmin arviointi on tehty tiesuunnitelman yhteydessä.
– Päivän verran asiantuntijat tarkkailivat turvallisuuteen liittyviä asioita koko hankevälillä, ei vain Magneetin liittymässä. Tarkastelu aiheutti hyvin pieniä toimenpiteitä, koska suunnittelijat, rakentajat ja valvojat ovat seuranneet järjestelyjä jo rakentamisen aikana, sanoo investointipäällikkö Ari Perttu Ely-keskuksesta.
– Esimerkiksi luiskia on muotoiltu niin, että ajoneuvon suistuessa se ei osuisi jalustaan vaan taipuvaan osaan. Kamerahuoltolevike piti tehdä, että poliisit pystyvät huoltamaan kameraa. Postitiellä turvaporttia säädettiin niin, ettei siitä pääse oikaisemaan autolla. Lisäksi parin yksityistien puutteellisia merkintöjä korjattiin.
Arvioinnissa ei löydetty Magneetin risteyksestä mitään yksittäistä selittävää tekijää onnettomuksille.
– Sitä tietysti mietittiin, mikä aiheuttaa onnettomuudet. Kohtaamisnäkymät ovat hyvät, onnettomuuspaikalla tuplasti vaaditun ohjearvon verran, Perttu toteaa.
– Vaikka onnettomuudet ovat olleet samanlaisia, niiden taustalla on ollut erilaisia syitä. Yritimme kysellä yhdistävää tekijää, mutta sellaista ei löytynyt. Kaikissa onnettomuuksissa kuljettajan huomio oli kiinnittynyt eri tavoin.
Hän muistelee, että kun Jalasjärvelle aikanaan tehtiin samanlainen liittymä, siinä oli vuoden aikana neljä samanlaista onnettomuutta.
– Seuraavana vuonna määrä putosi nollaan, sitä seuraavana onnettomuuksia oli muutama. Satunnaisvaihtelua.
Nyt Ely-keskuksessa aiotaan seurata tilannetta Magneetin liittymässä.
– Ely-keskus asetti risteykseen 60:n kilometrin tilapäisen nopeusrajoituksen seurannan ajaksi. Katsotaan keväällä, miten jatketaan, Perttu suunnittelee.
– Olemme saaneet myös sellaista palautetta, että risteys on selkeä ja näkyvyys on hyvä, hän painottaa.
Ajan mittaan uudet liikennejärjestelyt tulevat tutuiksi ja automaattisiksi, mutta siinä saattaa vierähtää tovi.
– Liikennepsykologit sanovat, ettei uuteen tottuminen ole ainoa, mihin menee aikaa. Pitää myös oppia pois vanhasta. Aika sitkeästi ihmisillä pysyy muistissa, miten ennen on ajettu, Perttu sanoo.
Liikennepsykologiassa puhutaan myös yhdenmukaisen liikkeen oletuksesta, joka liittyy liikennevirran suunnan hahmottamiseen pitkässä autojonossa.
– Huipputunnin aikana suurin määrä ajoneuvoja tulee Vaasan suunnasta ja kääntyy Kurikkaan. Vaasan suunnasta tulevista kahdeksan kymmenestä kääntyy Kurikkaan ja kaksi kymmenestä jatkaa suoraan, Perttu kertoo.
– Liikkeen jatkuvuuden laki saattaa hämätä arviointia, mutta vastaantulijat kyllä näkee, jos vaan kiinnittää huomion sinne, minne pitää. Vastaan tulevia pitää aina väistää vasemmalle kääntyessä.
Hän myös huomauttaa, että Magneetin alueen rakentamisessa tulee muistaa tilavaraus eritasoliittymälle.
– Tässä vaiheessa eritasoliittymää ei vielä kannattanut tehdä, mutta se on tulevaisuuden asia, kun liikennemäärät kasvavat. Ympäristöä ei saa rakentaa liian tiheäksi tai tiukaksi. –MR
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide