A-
A+
KURIKKA Kauppakeskus Magneetin uudet tiejärjestelyt puhuttavat kurikkalaisia. Eniten parranpärinää on aiheuttanut Kurikasta uuden kiertoliittymän jälkeen valtatielle 3 menevä tielinjaus. Etenkin iltapäivisin noin kello 16 risteyksessä on ruuhkaa.
Autoilijoiden mielestä sumppua helpottaisi se, että edes Tampereen suunnalle olisi rakennettu kiihdytyskaista. Pohjoisen suunnasta Kurikkaan kääntyville on oma sisäänajoramppi.
Magneetin alueen uusi kiertoliittymä on aiheuttanut päänvaivaa myös niin sanotuille ylipitkille erikoiskuljetuksille. Kääntösäteeltään suuret kuljetukset ovat pökänneet kiertoliittymässä oleviin kiertosuuntaa osoittaviin liikennemerkkeihin.
Kohteen rakennuttajana toimivan Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksen projektipäällikkö Janne Ponsimaa kertoo, että tiejärjestelyjen ongelmista ei ole häneen oltu yhteydessä. Hän kuitenkin alleviivaa, että työ on tienrakennuksen osalta keskeneräinen.
Uuden vt 3 ja kt 67 tasoliittymän toimivuustarkastelun mukaan liittymän välityskyky pitäisi olla riittävä vielä 20-30 vuotta. Tässä on huomioitu tuleva liikennemäärien kasvu. Mikäli ne oleellisesti kasvavat, niin aina on mahdollisuus rakentaa eritasoliittymä.
– Aamuliikenteessä hidastusta aiheuttavat työkoneet. Työn edetessä nekin poistuvat. Toisaalta aina uudet järjestelyt vaativat totuttelua. Siitä lähdemme, että vanhaan ei ole paluuta.
– Jo suunnittelussa on huomioitu kiertoliittymän liikennemerkkien irrotettavuus. Kun holkit on asennettu, niin kiertosuuntaa osoittavat merkit on mahdollisuus poistaa. Niiden poistaminen ja muut erikoiskuljetuksen erikoisjärjestelyt ovat aina kuljetusyrittäjän vastuulla.
Työmaakatselmukselta tavoitettu Ponsimaa sanoo, että hanke etenee aikataulussa.
– Syksyllä on valmista, hän lupaa.
Hankkeen kustannusarvio on noin 4.9 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 1 miljoona ja Kurikan kaupungin 3.9 miljoonaa euroa. Osan katurakentamisesta Kurikan kaupunki on toteuttanut omana työnään.
Kaavoitusvaiheessa kohteesta ei tehty muistutuksia. Myös kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa uusi tielinjaus nuijittiin lähes yksimielisesti pöytään. Kaupunginvaltuusto siunasi Magneetin kaavamuutoksen 11. joulukuuta 2017.
Kurikan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Rami Ala-Nisula (kesk.) muistelee, että Magneetista on puhuttu vähintään viimeiset 15 vuotta. Päätöksiä tehtäessä kaikki vaihtoehdot tiejärjestelyjen osalta olivat kaikkien päätöksentekoon osallistuvien käytössä.
– Kaupungin ykkösvaihtoehto oli, että valtatie kolmen risteykseen rakennetaan eritasoliittymä. Toisena vaihtoehtona oli kiertoliittymä. Molemmat tuotiin esille myös Ely-keskukselle. Heidän suunnitelmiin sopi paremmin nykyisen t-risteyksen rakentaminen. Itse olisi kaivannut Tampereen suunnalla kiihdytyskaistaa.
– Tahtoo unohtua, että Saaren risteykseenkin jonoja muodostui. Kaikkiaan Magneetin rakennustöissä on menossa välivaihe. Kun kohde valmistuu 15. lokakuuta mennessä, ja se luovutetaan kaupungille, niin kokonaisuus näyttää nykyistä paremmalta. Uskon myös Kauppakeskus Magneetin rakentumiseen. Kiinnostusta on, mutta päänavaaja puuttuu, Ala-Nisula pohtii. - TM
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
KURIKKA Kauppakeskus Magneetin uudet tiejärjestelyt puhuttavat kurikkalaisia. Eniten parranpärinää on aiheuttanut Kurikasta uuden kiertoliittymän jälkeen valtatielle 3 menevä tielinjaus. Etenkin iltapäivisin noin kello 16 risteyksessä on ruuhkaa.
Autoilijoiden mielestä sumppua helpottaisi se, että edes Tampereen suunnalle olisi rakennettu kiihdytyskaista. Pohjoisen suunnasta Kurikkaan kääntyville on oma sisäänajoramppi.
Magneetin alueen uusi kiertoliittymä on aiheuttanut päänvaivaa myös niin sanotuille ylipitkille erikoiskuljetuksille. Kääntösäteeltään suuret kuljetukset ovat pökänneet kiertoliittymässä oleviin kiertosuuntaa osoittaviin liikennemerkkeihin.
Kohteen rakennuttajana toimivan Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksen projektipäällikkö Janne Ponsimaa kertoo, että tiejärjestelyjen ongelmista ei ole häneen oltu yhteydessä. Hän kuitenkin alleviivaa, että työ on tienrakennuksen osalta keskeneräinen.
Uuden vt 3 ja kt 67 tasoliittymän toimivuustarkastelun mukaan liittymän välityskyky pitäisi olla riittävä vielä 20-30 vuotta. Tässä on huomioitu tuleva liikennemäärien kasvu. Mikäli ne oleellisesti kasvavat, niin aina on mahdollisuus rakentaa eritasoliittymä.
– Aamuliikenteessä hidastusta aiheuttavat työkoneet. Työn edetessä nekin poistuvat. Toisaalta aina uudet järjestelyt vaativat totuttelua. Siitä lähdemme, että vanhaan ei ole paluuta.
– Jo suunnittelussa on huomioitu kiertoliittymän liikennemerkkien irrotettavuus. Kun holkit on asennettu, niin kiertosuuntaa osoittavat merkit on mahdollisuus poistaa. Niiden poistaminen ja muut erikoiskuljetuksen erikoisjärjestelyt ovat aina kuljetusyrittäjän vastuulla.
Työmaakatselmukselta tavoitettu Ponsimaa sanoo, että hanke etenee aikataulussa.
– Syksyllä on valmista, hän lupaa.
Hankkeen kustannusarvio on noin 4.9 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 1 miljoona ja Kurikan kaupungin 3.9 miljoonaa euroa. Osan katurakentamisesta Kurikan kaupunki on toteuttanut omana työnään.
Kaavoitusvaiheessa kohteesta ei tehty muistutuksia. Myös kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa uusi tielinjaus nuijittiin lähes yksimielisesti pöytään. Kaupunginvaltuusto siunasi Magneetin kaavamuutoksen 11. joulukuuta 2017.
Kurikan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Rami Ala-Nisula (kesk.) muistelee, että Magneetista on puhuttu vähintään viimeiset 15 vuotta. Päätöksiä tehtäessä kaikki vaihtoehdot tiejärjestelyjen osalta olivat kaikkien päätöksentekoon osallistuvien käytössä.
– Kaupungin ykkösvaihtoehto oli, että valtatie kolmen risteykseen rakennetaan eritasoliittymä. Toisena vaihtoehtona oli kiertoliittymä. Molemmat tuotiin esille myös Ely-keskukselle. Heidän suunnitelmiin sopi paremmin nykyisen t-risteyksen rakentaminen. Itse olisi kaivannut Tampereen suunnalla kiihdytyskaistaa.
– Tahtoo unohtua, että Saaren risteykseenkin jonoja muodostui. Kaikkiaan Magneetin rakennustöissä on menossa välivaihe. Kun kohde valmistuu 15. lokakuuta mennessä, ja se luovutetaan kaupungille, niin kokonaisuus näyttää nykyistä paremmalta. Uskon myös Kauppakeskus Magneetin rakentumiseen. Kiinnostusta on, mutta päänavaaja puuttuu, Ala-Nisula pohtii. - TM
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
KURIKKA Kauppakeskus Magneetin uudet tiejärjestelyt puhuttavat kurikkalaisia. Eniten parranpärinää on aiheuttanut Kurikasta uuden kiertoliittymän jälkeen valtatielle 3 menevä tielinjaus. Etenkin iltapäivisin noin kello 16 risteyksessä on ruuhkaa.
Autoilijoiden mielestä sumppua helpottaisi se, että edes Tampereen suunnalle olisi rakennettu kiihdytyskaista. Pohjoisen suunnasta Kurikkaan kääntyville on oma sisäänajoramppi.
Magneetin alueen uusi kiertoliittymä on aiheuttanut päänvaivaa myös niin sanotuille ylipitkille erikoiskuljetuksille. Kääntösäteeltään suuret kuljetukset ovat pökänneet kiertoliittymässä oleviin kiertosuuntaa osoittaviin liikennemerkkeihin.
Kohteen rakennuttajana toimivan Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksen projektipäällikkö Janne Ponsimaa kertoo, että tiejärjestelyjen ongelmista ei ole häneen oltu yhteydessä. Hän kuitenkin alleviivaa, että työ on tienrakennuksen osalta keskeneräinen.
Uuden vt 3 ja kt 67 tasoliittymän toimivuustarkastelun mukaan liittymän välityskyky pitäisi olla riittävä vielä 20-30 vuotta. Tässä on huomioitu tuleva liikennemäärien kasvu. Mikäli ne oleellisesti kasvavat, niin aina on mahdollisuus rakentaa eritasoliittymä.
– Aamuliikenteessä hidastusta aiheuttavat työkoneet. Työn edetessä nekin poistuvat. Toisaalta aina uudet järjestelyt vaativat totuttelua. Siitä lähdemme, että vanhaan ei ole paluuta.
– Jo suunnittelussa on huomioitu kiertoliittymän liikennemerkkien irrotettavuus. Kun holkit on asennettu, niin kiertosuuntaa osoittavat merkit on mahdollisuus poistaa. Niiden poistaminen ja muut erikoiskuljetuksen erikoisjärjestelyt ovat aina kuljetusyrittäjän vastuulla.
Työmaakatselmukselta tavoitettu Ponsimaa sanoo, että hanke etenee aikataulussa.
– Syksyllä on valmista, hän lupaa.
Hankkeen kustannusarvio on noin 4.9 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 1 miljoona ja Kurikan kaupungin 3.9 miljoonaa euroa. Osan katurakentamisesta Kurikan kaupunki on toteuttanut omana työnään.
Kaavoitusvaiheessa kohteesta ei tehty muistutuksia. Myös kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa uusi tielinjaus nuijittiin lähes yksimielisesti pöytään. Kaupunginvaltuusto siunasi Magneetin kaavamuutoksen 11. joulukuuta 2017.
Kurikan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Rami Ala-Nisula (kesk.) muistelee, että Magneetista on puhuttu vähintään viimeiset 15 vuotta. Päätöksiä tehtäessä kaikki vaihtoehdot tiejärjestelyjen osalta olivat kaikkien päätöksentekoon osallistuvien käytössä.
– Kaupungin ykkösvaihtoehto oli, että valtatie kolmen risteykseen rakennetaan eritasoliittymä. Toisena vaihtoehtona oli kiertoliittymä. Molemmat tuotiin esille myös Ely-keskukselle. Heidän suunnitelmiin sopi paremmin nykyisen t-risteyksen rakentaminen. Itse olisi kaivannut Tampereen suunnalla kiihdytyskaistaa.
– Tahtoo unohtua, että Saaren risteykseenkin jonoja muodostui. Kaikkiaan Magneetin rakennustöissä on menossa välivaihe. Kun kohde valmistuu 15. lokakuuta mennessä, ja se luovutetaan kaupungille, niin kokonaisuus näyttää nykyistä paremmalta. Uskon myös Kauppakeskus Magneetin rakentumiseen. Kiinnostusta on, mutta päänavaaja puuttuu, Ala-Nisula pohtii. - TM
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide