A-
A+
Kaupungin ydinkeskustan katutöiden kakkosvaihe käynnistyy juhannuksen jälkeisellä viikolla, kun Asematien väli Keskuspuistikosta Laurintielle menee työn alle.
Tämä tarkoittaa, että Asematien Pankkitalon kohta ja Laurintie Karpalon kohdasta kirjastolle ovat puoliksi suljettuja eli näillä kaduilla on sallittu vain kiinteistöille ajo. Ensimmäinen vaihe kestää heinäkuun 22. päivään saakka.
– Urakoitsija tekee massanvaihtourakan, johon liittyy valaistus, sadevesiviemäreiden järjestelyt ja kaukolämpöputkiston uusimiset kaapeliputkivarauksilla. Tämän jälkeen kaupunki päällystää nämä asvalttikerroksella, valotti kuntatekniikkapäällikkö Jarmo Ojajärvi.
Tämän jälkeen on vuorossa Keskuspuistikko Formun edestä ja Laulajantien risteykseen, jota tehdään 22. heinäkuuta lähtien 7. elokuuta saakka, jolloin Keskuspuistikko on siltä kohtaa poikki. Kolmannessa vaiheessa tehdään päällystetöitä elo-syyskuussa.
Katutyöt urakoi Sundström Ab Oy, jonka tarjous oli edullisin 470 000 euroa. Sundström voitti toisen urakkakilpailutuksen, sillä teknisen lautakunnan piti riisua urakasta piti riisua tietöistä päällystetyöt ja katuvarren kalusteet. Muutoin katuhankkeelle varattu 700 000 euron määräraha olisi ylittynyt reippaasti, yli 40 prosentilla.
Ojajärvi ja Sundström Ab Oy:n työpäällikkö Emil Hagman järjestivät alueen kiinteistön omistajille ja yrittäjille tiedotustilaisuuden, joka veti Formun kokoushuoneen täyteen väkeä.
Ihmisten huolenaiheissa kiinteistöille liikkuminen jäi lopulta varsin vähälle huomiolle. Sen sijaan kuumiksi perunoiksi nousivat Asematien lehmukset ja parkkipaikkojen väheneminen.
Monia hiersi se, että Asematien vanhat lehmukset aiotaan kaataa ja tilalle laitetaan ”puolentoista metrin rispa”, kuten As Oy Kurikan Pankkitalon hallituksen puheenjohtaja Jari Haapamäki moitti.
– Ei voi käsittää sitä, että kun yleensä kaupungeissa, Helsingissäkin, ymmärretään säästää vanhat ja arvokkaat puut ja kadut tehdään niin, että tammet tai lehmukset pysyvät paikallaan, mutta Kurikassa paikat vedetään sileäksi. On sanottu, että 50-vuotiaat lehmukset ovat elinkaarensa päässä, mutta paskat, nehän ovat vasta teini-ikäisiä. Nuo puut elävät parisataavuotiaiksi, Haapamäki annatti.
Hän arvioi yhden ison lehmuksen hinnaksi istutettuna 15 000 euroa kappaleelta.
– Jos nämä lehmukset kaadetaan, niin tilalle pitää sitten laittaa kunnon puita. Ei mitään metri ja viisikymmentä korkeita taimia.
Tukea tuli lehmusten puolesta monesta suusta, sillä Asematien alkupäätä pidettiin lehmusten ansiosta kaupungin hienoimpana ”bulevardina”.
Maija-Liisa Nokso-Koivisto muisteli, että tullessaan aikoinaan Kurikkaan opettajaksi Asematien lehmusto teki valtavan vaikutuksen.
– Että täällähän on lehmusbulevardi! Että ei tämä olekaan mikään tavallinen maalaispitäjä. Kun vielä Levosen baarista tuli ihana pullantuoksu, olin aivan haltioissani. Oli kuin olisi Pariisiin tullut.
Kelloseppä Pauli Nevala oli erityisen vihainen ja piti lehmusten kaatamista ”virkamiesdiktatuurina”. Hän myös muistutti, ettei puiden kaatamisesta ollut mitään puhetta, kun suunnitelmia aikoinaan esiteltiin.
– Mitä ne haittaavat siinä ne puut? Nevala tivasi.
– Siinä on se tilanne, että puut kasvavat jalkakäytävällä, johon rakennetaan pyörätie, Ojajärvi puolusti puunkaatosuunnitelmaa.
– Kyllä siinä olisi varmasti tilaa pyöräillä muutenkin. Ja mitäs siinä toisella puolella, Sokoksen puolella? Tämähän on aivan käsittämätöntä! Nevala jatkoi.
Jarmo Ojajärvi perusteli S-marketin puolen puiden kaatamista sillä, että kaivutöiden takia puut todennäköisesti kuolisivat.
Murhetta kannettiin myös siitä, että parkkipaikat vähenevät rajusti sekä Asematieltä että Keskuspuistikolta. Juha Mikkilä mainitsi Asematie 1:n Pankkitalon ja Keskuspuistikolta ”Kirjakaupan talon” edustan.
– Tuohon Formua vastapäätä olevaan Keskuspuistikko yhdeksään tulisi vain neljä parkkipaikkaa. Kun rakennusluvat on aikanaan haettu, on velvoitettu määrätty määrä parkkipaikkoja liiketiloille ja asunnoille. Nyt kun kaupunki lunastaa nämä alueet, joissa on nämä parkkipaikat, asemakaavan velvoite ei sitten enää koskekaan, Mikkilä ihmetteli.
Pauli Nevala muisteli, että aluksi koko Asematieltä sanottiin vähennettävän vain kaksi parkkipaikkaa.
– Nyt niitä lähtee yhdeksän jo tästä lehmusbulevardilta, Nevala totesi.
Madoxin Marjo Komppa luonnehti ydinkeskustan parkkipaikkaongelmaa ”jo vähän raadolliseksi”.
– Kuinka työntekijöiden autot mahtuvat, ja kun tässä on vielä kauppaliikkeitäkin, niin etenkin asiakkaiden autot.
Ratkaisuja parkkipaikkojen vähenemiseen ei ainakaan tässä infotilaisuudessa löytynyt. Kuntatekniikkapäällikkö Jarmo Ojajärvi vetosi siihen, että katutöissä toteutetaan Santasalo Ky:n laatimaa ja hyväksyttyä suunnitelmaa.
Muutoin itse katusuunnitelma ei saanut lehmuksia ja parkkipaikkoja lukuunottamatta moitteita.– APS
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Kaupungin ydinkeskustan katutöiden kakkosvaihe käynnistyy juhannuksen jälkeisellä viikolla, kun Asematien väli Keskuspuistikosta Laurintielle menee työn alle.
Tämä tarkoittaa, että Asematien Pankkitalon kohta ja Laurintie Karpalon kohdasta kirjastolle ovat puoliksi suljettuja eli näillä kaduilla on sallittu vain kiinteistöille ajo. Ensimmäinen vaihe kestää heinäkuun 22. päivään saakka.
– Urakoitsija tekee massanvaihtourakan, johon liittyy valaistus, sadevesiviemäreiden järjestelyt ja kaukolämpöputkiston uusimiset kaapeliputkivarauksilla. Tämän jälkeen kaupunki päällystää nämä asvalttikerroksella, valotti kuntatekniikkapäällikkö Jarmo Ojajärvi.
Tämän jälkeen on vuorossa Keskuspuistikko Formun edestä ja Laulajantien risteykseen, jota tehdään 22. heinäkuuta lähtien 7. elokuuta saakka, jolloin Keskuspuistikko on siltä kohtaa poikki. Kolmannessa vaiheessa tehdään päällystetöitä elo-syyskuussa.
Katutyöt urakoi Sundström Ab Oy, jonka tarjous oli edullisin 470 000 euroa. Sundström voitti toisen urakkakilpailutuksen, sillä teknisen lautakunnan piti riisua urakasta piti riisua tietöistä päällystetyöt ja katuvarren kalusteet. Muutoin katuhankkeelle varattu 700 000 euron määräraha olisi ylittynyt reippaasti, yli 40 prosentilla.
Ojajärvi ja Sundström Ab Oy:n työpäällikkö Emil Hagman järjestivät alueen kiinteistön omistajille ja yrittäjille tiedotustilaisuuden, joka veti Formun kokoushuoneen täyteen väkeä.
Ihmisten huolenaiheissa kiinteistöille liikkuminen jäi lopulta varsin vähälle huomiolle. Sen sijaan kuumiksi perunoiksi nousivat Asematien lehmukset ja parkkipaikkojen väheneminen.
Monia hiersi se, että Asematien vanhat lehmukset aiotaan kaataa ja tilalle laitetaan ”puolentoista metrin rispa”, kuten As Oy Kurikan Pankkitalon hallituksen puheenjohtaja Jari Haapamäki moitti.
– Ei voi käsittää sitä, että kun yleensä kaupungeissa, Helsingissäkin, ymmärretään säästää vanhat ja arvokkaat puut ja kadut tehdään niin, että tammet tai lehmukset pysyvät paikallaan, mutta Kurikassa paikat vedetään sileäksi. On sanottu, että 50-vuotiaat lehmukset ovat elinkaarensa päässä, mutta paskat, nehän ovat vasta teini-ikäisiä. Nuo puut elävät parisataavuotiaiksi, Haapamäki annatti.
Hän arvioi yhden ison lehmuksen hinnaksi istutettuna 15 000 euroa kappaleelta.
– Jos nämä lehmukset kaadetaan, niin tilalle pitää sitten laittaa kunnon puita. Ei mitään metri ja viisikymmentä korkeita taimia.
Tukea tuli lehmusten puolesta monesta suusta, sillä Asematien alkupäätä pidettiin lehmusten ansiosta kaupungin hienoimpana ”bulevardina”.
Maija-Liisa Nokso-Koivisto muisteli, että tullessaan aikoinaan Kurikkaan opettajaksi Asematien lehmusto teki valtavan vaikutuksen.
– Että täällähän on lehmusbulevardi! Että ei tämä olekaan mikään tavallinen maalaispitäjä. Kun vielä Levosen baarista tuli ihana pullantuoksu, olin aivan haltioissani. Oli kuin olisi Pariisiin tullut.
Kelloseppä Pauli Nevala oli erityisen vihainen ja piti lehmusten kaatamista ”virkamiesdiktatuurina”. Hän myös muistutti, ettei puiden kaatamisesta ollut mitään puhetta, kun suunnitelmia aikoinaan esiteltiin.
– Mitä ne haittaavat siinä ne puut? Nevala tivasi.
– Siinä on se tilanne, että puut kasvavat jalkakäytävällä, johon rakennetaan pyörätie, Ojajärvi puolusti puunkaatosuunnitelmaa.
– Kyllä siinä olisi varmasti tilaa pyöräillä muutenkin. Ja mitäs siinä toisella puolella, Sokoksen puolella? Tämähän on aivan käsittämätöntä! Nevala jatkoi.
Jarmo Ojajärvi perusteli S-marketin puolen puiden kaatamista sillä, että kaivutöiden takia puut todennäköisesti kuolisivat.
Murhetta kannettiin myös siitä, että parkkipaikat vähenevät rajusti sekä Asematieltä että Keskuspuistikolta. Juha Mikkilä mainitsi Asematie 1:n Pankkitalon ja Keskuspuistikolta ”Kirjakaupan talon” edustan.
– Tuohon Formua vastapäätä olevaan Keskuspuistikko yhdeksään tulisi vain neljä parkkipaikkaa. Kun rakennusluvat on aikanaan haettu, on velvoitettu määrätty määrä parkkipaikkoja liiketiloille ja asunnoille. Nyt kun kaupunki lunastaa nämä alueet, joissa on nämä parkkipaikat, asemakaavan velvoite ei sitten enää koskekaan, Mikkilä ihmetteli.
Pauli Nevala muisteli, että aluksi koko Asematieltä sanottiin vähennettävän vain kaksi parkkipaikkaa.
– Nyt niitä lähtee yhdeksän jo tästä lehmusbulevardilta, Nevala totesi.
Madoxin Marjo Komppa luonnehti ydinkeskustan parkkipaikkaongelmaa ”jo vähän raadolliseksi”.
– Kuinka työntekijöiden autot mahtuvat, ja kun tässä on vielä kauppaliikkeitäkin, niin etenkin asiakkaiden autot.
Ratkaisuja parkkipaikkojen vähenemiseen ei ainakaan tässä infotilaisuudessa löytynyt. Kuntatekniikkapäällikkö Jarmo Ojajärvi vetosi siihen, että katutöissä toteutetaan Santasalo Ky:n laatimaa ja hyväksyttyä suunnitelmaa.
Muutoin itse katusuunnitelma ei saanut lehmuksia ja parkkipaikkoja lukuunottamatta moitteita.– APS
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Kaupungin ydinkeskustan katutöiden kakkosvaihe käynnistyy juhannuksen jälkeisellä viikolla, kun Asematien väli Keskuspuistikosta Laurintielle menee työn alle.
Tämä tarkoittaa, että Asematien Pankkitalon kohta ja Laurintie Karpalon kohdasta kirjastolle ovat puoliksi suljettuja eli näillä kaduilla on sallittu vain kiinteistöille ajo. Ensimmäinen vaihe kestää heinäkuun 22. päivään saakka.
– Urakoitsija tekee massanvaihtourakan, johon liittyy valaistus, sadevesiviemäreiden järjestelyt ja kaukolämpöputkiston uusimiset kaapeliputkivarauksilla. Tämän jälkeen kaupunki päällystää nämä asvalttikerroksella, valotti kuntatekniikkapäällikkö Jarmo Ojajärvi.
Tämän jälkeen on vuorossa Keskuspuistikko Formun edestä ja Laulajantien risteykseen, jota tehdään 22. heinäkuuta lähtien 7. elokuuta saakka, jolloin Keskuspuistikko on siltä kohtaa poikki. Kolmannessa vaiheessa tehdään päällystetöitä elo-syyskuussa.
Katutyöt urakoi Sundström Ab Oy, jonka tarjous oli edullisin 470 000 euroa. Sundström voitti toisen urakkakilpailutuksen, sillä teknisen lautakunnan piti riisua urakasta piti riisua tietöistä päällystetyöt ja katuvarren kalusteet. Muutoin katuhankkeelle varattu 700 000 euron määräraha olisi ylittynyt reippaasti, yli 40 prosentilla.
Ojajärvi ja Sundström Ab Oy:n työpäällikkö Emil Hagman järjestivät alueen kiinteistön omistajille ja yrittäjille tiedotustilaisuuden, joka veti Formun kokoushuoneen täyteen väkeä.
Ihmisten huolenaiheissa kiinteistöille liikkuminen jäi lopulta varsin vähälle huomiolle. Sen sijaan kuumiksi perunoiksi nousivat Asematien lehmukset ja parkkipaikkojen väheneminen.
Monia hiersi se, että Asematien vanhat lehmukset aiotaan kaataa ja tilalle laitetaan ”puolentoista metrin rispa”, kuten As Oy Kurikan Pankkitalon hallituksen puheenjohtaja Jari Haapamäki moitti.
– Ei voi käsittää sitä, että kun yleensä kaupungeissa, Helsingissäkin, ymmärretään säästää vanhat ja arvokkaat puut ja kadut tehdään niin, että tammet tai lehmukset pysyvät paikallaan, mutta Kurikassa paikat vedetään sileäksi. On sanottu, että 50-vuotiaat lehmukset ovat elinkaarensa päässä, mutta paskat, nehän ovat vasta teini-ikäisiä. Nuo puut elävät parisataavuotiaiksi, Haapamäki annatti.
Hän arvioi yhden ison lehmuksen hinnaksi istutettuna 15 000 euroa kappaleelta.
– Jos nämä lehmukset kaadetaan, niin tilalle pitää sitten laittaa kunnon puita. Ei mitään metri ja viisikymmentä korkeita taimia.
Tukea tuli lehmusten puolesta monesta suusta, sillä Asematien alkupäätä pidettiin lehmusten ansiosta kaupungin hienoimpana ”bulevardina”.
Maija-Liisa Nokso-Koivisto muisteli, että tullessaan aikoinaan Kurikkaan opettajaksi Asematien lehmusto teki valtavan vaikutuksen.
– Että täällähän on lehmusbulevardi! Että ei tämä olekaan mikään tavallinen maalaispitäjä. Kun vielä Levosen baarista tuli ihana pullantuoksu, olin aivan haltioissani. Oli kuin olisi Pariisiin tullut.
Kelloseppä Pauli Nevala oli erityisen vihainen ja piti lehmusten kaatamista ”virkamiesdiktatuurina”. Hän myös muistutti, ettei puiden kaatamisesta ollut mitään puhetta, kun suunnitelmia aikoinaan esiteltiin.
– Mitä ne haittaavat siinä ne puut? Nevala tivasi.
– Siinä on se tilanne, että puut kasvavat jalkakäytävällä, johon rakennetaan pyörätie, Ojajärvi puolusti puunkaatosuunnitelmaa.
– Kyllä siinä olisi varmasti tilaa pyöräillä muutenkin. Ja mitäs siinä toisella puolella, Sokoksen puolella? Tämähän on aivan käsittämätöntä! Nevala jatkoi.
Jarmo Ojajärvi perusteli S-marketin puolen puiden kaatamista sillä, että kaivutöiden takia puut todennäköisesti kuolisivat.
Murhetta kannettiin myös siitä, että parkkipaikat vähenevät rajusti sekä Asematieltä että Keskuspuistikolta. Juha Mikkilä mainitsi Asematie 1:n Pankkitalon ja Keskuspuistikolta ”Kirjakaupan talon” edustan.
– Tuohon Formua vastapäätä olevaan Keskuspuistikko yhdeksään tulisi vain neljä parkkipaikkaa. Kun rakennusluvat on aikanaan haettu, on velvoitettu määrätty määrä parkkipaikkoja liiketiloille ja asunnoille. Nyt kun kaupunki lunastaa nämä alueet, joissa on nämä parkkipaikat, asemakaavan velvoite ei sitten enää koskekaan, Mikkilä ihmetteli.
Pauli Nevala muisteli, että aluksi koko Asematieltä sanottiin vähennettävän vain kaksi parkkipaikkaa.
– Nyt niitä lähtee yhdeksän jo tästä lehmusbulevardilta, Nevala totesi.
Madoxin Marjo Komppa luonnehti ydinkeskustan parkkipaikkaongelmaa ”jo vähän raadolliseksi”.
– Kuinka työntekijöiden autot mahtuvat, ja kun tässä on vielä kauppaliikkeitäkin, niin etenkin asiakkaiden autot.
Ratkaisuja parkkipaikkojen vähenemiseen ei ainakaan tässä infotilaisuudessa löytynyt. Kuntatekniikkapäällikkö Jarmo Ojajärvi vetosi siihen, että katutöissä toteutetaan Santasalo Ky:n laatimaa ja hyväksyttyä suunnitelmaa.
Muutoin itse katusuunnitelma ei saanut lehmuksia ja parkkipaikkoja lukuunottamatta moitteita.– APS
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide