A-
A+
Jussi Kesälä (vasemmalla) ja Panu Koski olivat juhannusviikolla tietöissä. Linjatien varteen tulee vajaa 200 metriä kevyen liikenteen väylää, jotta koululaisilla on turvallisempi koulumatka.
Jussi Kesälä osti tontin Huhtasentien varrelta vuonna 2010. Tuolloin kaupungilta oli luvattu, että siinä vaiheessa, kun Kesälän lapset lähtevät Kankaan kouluun, niin Linjatiellä on kevyen liikenteen väylä.
Kesälän poika aloittaa syksyllä Kankaan koulun, mutta pyörätietä ei ole näkynyt.
Viime talvena kävi vielä niin, että lapsi oli kaatunut polkupyörällä juuri, kun auto oli ohittanut. Ei siinä onneksi kuinkaan käynyt, koska auton vauhti oli hiljainen, mutta kuitenkin.
Jussi Kesälä ajatteli, että asukkaiden on toimittava itse. Pyörätielle olisi melkein valmis tila kaupungin maalla, kun Linjatien vierustaan on vedetty vesi- ja viemäriputket. Kymmenkunta puuta tarvitsisi poistaa ja tietä tasoitella polkumaiseksi.
– Olin talvella yhteydessä Ojajärven Jarmoon ja hän oli heti, että saa tehdä. Toukokuussa tehtiin kirjallinen sopimus kaupungin kanssa.
Mukaan talkoisiin lähti neljä muuta tien varrella asuvaa: Panu Koski, Tapio Antila, Jarkko Ojaniemi ja Jaakko Pirttimäki.
– Aluksi piti tehdä vain polku, mutta ruokahalu kasvoi syödessä. Päätettiin tehdä sorapintainen pyörätie, joka aurataan talvisin.
Pyörätien pohja on jo tasattu. Se lähtee Kotoplassin nurkalta ja ylettyy Kaistilan oikopolkuun asti. Mittaa koulutiellä on vajaat 200 metriä. Se ei ylety junaradalle asti, mutta kattaa turvattomimman pätkän Linjatiestä.
– Linjatie on kapea ja vielä pyöreä. Eipä tästä ole tarvinnut keväällä hiekkaa poistaa, kun ei ole hiekoitettukaan, Kesälä ja Panu Koski pohtivat.
Linjatie on valtion tie, joten valtion kontolla olisi rakentaa kevyen liikenteen väylä. Valtiolta ei kuitenkaan määrärahoja olisi Linjatielle irronnut ikinä.
– Eihän tämä toki ainut tie Kurikassa ole, joka kaipaisi kevyen liikenteen väylää, Koski huomauttaa.
Tähän saakka tienrakentajille ei ole koitunut isoja kustannuksia. Talkootuntien lisäksi on ostettu 12 euron rumpuputken pätkä ja 20 litraa polttoainetta Kesälän 2-tonniseen kaivinkoneeseen.
– Sorastus on sitten eri luokkaa. Aika pienellä sorakerroksella mennään, yksi tai kaksi kasettia hiekkaa riittää, Kesälä arvioi.
Kaupunki ei ole lämmennyt ajatukselle, että se kustantaisi 500–1000 euron pintahiekat, joten ne jäänevät tekijöiden maksettavaksi.
– No, toiveissa on, että ensi keväänä saisi kaupungin käytettyä hiekoitushiekkaa tähän.
Kesälä ja Koski arvelevat, että pyörätie on valmis viimeistään ”ennen talvea”.
– Saisi nyt painua muutaman vesisateen verran. Sitten voisi laittaa soran päälle. –APS
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Jussi Kesälä (vasemmalla) ja Panu Koski olivat juhannusviikolla tietöissä. Linjatien varteen tulee vajaa 200 metriä kevyen liikenteen väylää, jotta koululaisilla on turvallisempi koulumatka.
Jussi Kesälä osti tontin Huhtasentien varrelta vuonna 2010. Tuolloin kaupungilta oli luvattu, että siinä vaiheessa, kun Kesälän lapset lähtevät Kankaan kouluun, niin Linjatiellä on kevyen liikenteen väylä.
Kesälän poika aloittaa syksyllä Kankaan koulun, mutta pyörätietä ei ole näkynyt.
Viime talvena kävi vielä niin, että lapsi oli kaatunut polkupyörällä juuri, kun auto oli ohittanut. Ei siinä onneksi kuinkaan käynyt, koska auton vauhti oli hiljainen, mutta kuitenkin.
Jussi Kesälä ajatteli, että asukkaiden on toimittava itse. Pyörätielle olisi melkein valmis tila kaupungin maalla, kun Linjatien vierustaan on vedetty vesi- ja viemäriputket. Kymmenkunta puuta tarvitsisi poistaa ja tietä tasoitella polkumaiseksi.
– Olin talvella yhteydessä Ojajärven Jarmoon ja hän oli heti, että saa tehdä. Toukokuussa tehtiin kirjallinen sopimus kaupungin kanssa.
Mukaan talkoisiin lähti neljä muuta tien varrella asuvaa: Panu Koski, Tapio Antila, Jarkko Ojaniemi ja Jaakko Pirttimäki.
– Aluksi piti tehdä vain polku, mutta ruokahalu kasvoi syödessä. Päätettiin tehdä sorapintainen pyörätie, joka aurataan talvisin.
Pyörätien pohja on jo tasattu. Se lähtee Kotoplassin nurkalta ja ylettyy Kaistilan oikopolkuun asti. Mittaa koulutiellä on vajaat 200 metriä. Se ei ylety junaradalle asti, mutta kattaa turvattomimman pätkän Linjatiestä.
– Linjatie on kapea ja vielä pyöreä. Eipä tästä ole tarvinnut keväällä hiekkaa poistaa, kun ei ole hiekoitettukaan, Kesälä ja Panu Koski pohtivat.
Linjatie on valtion tie, joten valtion kontolla olisi rakentaa kevyen liikenteen väylä. Valtiolta ei kuitenkaan määrärahoja olisi Linjatielle irronnut ikinä.
– Eihän tämä toki ainut tie Kurikassa ole, joka kaipaisi kevyen liikenteen väylää, Koski huomauttaa.
Tähän saakka tienrakentajille ei ole koitunut isoja kustannuksia. Talkootuntien lisäksi on ostettu 12 euron rumpuputken pätkä ja 20 litraa polttoainetta Kesälän 2-tonniseen kaivinkoneeseen.
– Sorastus on sitten eri luokkaa. Aika pienellä sorakerroksella mennään, yksi tai kaksi kasettia hiekkaa riittää, Kesälä arvioi.
Kaupunki ei ole lämmennyt ajatukselle, että se kustantaisi 500–1000 euron pintahiekat, joten ne jäänevät tekijöiden maksettavaksi.
– No, toiveissa on, että ensi keväänä saisi kaupungin käytettyä hiekoitushiekkaa tähän.
Kesälä ja Koski arvelevat, että pyörätie on valmis viimeistään ”ennen talvea”.
– Saisi nyt painua muutaman vesisateen verran. Sitten voisi laittaa soran päälle. –APS
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Jussi Kesälä (vasemmalla) ja Panu Koski olivat juhannusviikolla tietöissä. Linjatien varteen tulee vajaa 200 metriä kevyen liikenteen väylää, jotta koululaisilla on turvallisempi koulumatka.
Jussi Kesälä osti tontin Huhtasentien varrelta vuonna 2010. Tuolloin kaupungilta oli luvattu, että siinä vaiheessa, kun Kesälän lapset lähtevät Kankaan kouluun, niin Linjatiellä on kevyen liikenteen väylä.
Kesälän poika aloittaa syksyllä Kankaan koulun, mutta pyörätietä ei ole näkynyt.
Viime talvena kävi vielä niin, että lapsi oli kaatunut polkupyörällä juuri, kun auto oli ohittanut. Ei siinä onneksi kuinkaan käynyt, koska auton vauhti oli hiljainen, mutta kuitenkin.
Jussi Kesälä ajatteli, että asukkaiden on toimittava itse. Pyörätielle olisi melkein valmis tila kaupungin maalla, kun Linjatien vierustaan on vedetty vesi- ja viemäriputket. Kymmenkunta puuta tarvitsisi poistaa ja tietä tasoitella polkumaiseksi.
– Olin talvella yhteydessä Ojajärven Jarmoon ja hän oli heti, että saa tehdä. Toukokuussa tehtiin kirjallinen sopimus kaupungin kanssa.
Mukaan talkoisiin lähti neljä muuta tien varrella asuvaa: Panu Koski, Tapio Antila, Jarkko Ojaniemi ja Jaakko Pirttimäki.
– Aluksi piti tehdä vain polku, mutta ruokahalu kasvoi syödessä. Päätettiin tehdä sorapintainen pyörätie, joka aurataan talvisin.
Pyörätien pohja on jo tasattu. Se lähtee Kotoplassin nurkalta ja ylettyy Kaistilan oikopolkuun asti. Mittaa koulutiellä on vajaat 200 metriä. Se ei ylety junaradalle asti, mutta kattaa turvattomimman pätkän Linjatiestä.
– Linjatie on kapea ja vielä pyöreä. Eipä tästä ole tarvinnut keväällä hiekkaa poistaa, kun ei ole hiekoitettukaan, Kesälä ja Panu Koski pohtivat.
Linjatie on valtion tie, joten valtion kontolla olisi rakentaa kevyen liikenteen väylä. Valtiolta ei kuitenkaan määrärahoja olisi Linjatielle irronnut ikinä.
– Eihän tämä toki ainut tie Kurikassa ole, joka kaipaisi kevyen liikenteen väylää, Koski huomauttaa.
Tähän saakka tienrakentajille ei ole koitunut isoja kustannuksia. Talkootuntien lisäksi on ostettu 12 euron rumpuputken pätkä ja 20 litraa polttoainetta Kesälän 2-tonniseen kaivinkoneeseen.
– Sorastus on sitten eri luokkaa. Aika pienellä sorakerroksella mennään, yksi tai kaksi kasettia hiekkaa riittää, Kesälä arvioi.
Kaupunki ei ole lämmennyt ajatukselle, että se kustantaisi 500–1000 euron pintahiekat, joten ne jäänevät tekijöiden maksettavaksi.
– No, toiveissa on, että ensi keväänä saisi kaupungin käytettyä hiekoitushiekkaa tähän.
Kesälä ja Koski arvelevat, että pyörätie on valmis viimeistään ”ennen talvea”.
– Saisi nyt painua muutaman vesisateen verran. Sitten voisi laittaa soran päälle. –APS
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide