A-
A+
Johannes Ujainen kertoo Kurikka-lehden yksipäiväistymisen olevan yksi seuraus kustannusten noususta. Myös lukijoilta on tullut toiveita tähän suuntaan.
Katja Rantatulkkila
Paperilehden jakelu hankaloituu entisestään
SANOMALEHDET Postin rajut hinnankorotukset eivät lannista paikallislehtiä, mutta muutoksia ne tulevat aiheuttamaan. Kurikka-lehden toimitusjohtaja-päätoimittaja Johannes Ujainen näkee, että vaikka uusi hinnoittelumalli tulee lisäämään lehtien tuotantokustannuksia, ohjaa se kaksipäiväisiä lehtiä tiputtamaan viikon toisen lehden pois, mitä lukijat ovat jo osin toivoneetkin.
– Jatkossa Kurikka-lehti ilmestyy siis kerran viikossa, keskiviikkoisin. Ilmestymispäivään on tosin jätettävä vielä pieni varaus, sillä Posti saattaa muuttaa suunnitelmiaan äkillisestikin.
Toissa viikolla Posti ilmoitti selkeyttävänsä sanomalehtijakelun hinnoitteluaan. Kansankielellä selkeytys tarkoittaa sitä, että jakelun hinta nousee merkittävästi, kun aiemmin ilmestymiskertojen ja paikallisuuden perusteella annetut alennukset poistuvat ja lehden grammamääräisellä painolla ei ole enää merkitystä.
Aiemmin suunnittelemaansa aluehinnoitteluun Posti ei ainakaan vielä ole siirtymässä, mutta varaa itselleen mahdollisuuden ottaa sen käyttöön, mikäli valiokuntakäsittelyssä oleva postilaki ei etene heidän haluamallaan tavalla. Aluehinnoittelussa oli tarkoitus korottaa tuntuvasti harvempaan asuttujen alueiden jakelun hintoja.
JAKELUKUSTANNUSTEN osuus lehden tuotantokustannuksista on jatkanut hurjaa nousuaan viime vuosikymmenten ajan, nyt nähty korotus on kuitenkin jopa tätä historiaa vasten ennennäkemätön.
– Uuden hinnoittelun johdosta jakelun hinta nousisi kaksipäiväisenä yli 40 prosenttia vuoden takaisesta. Tähän kun lisätään vielä se, että paperin hinta on kaksinkertaistunut ja monet muutkin yhtiöt ovat pitkin vuotta lähetelleet kymmenien prosenttien korotuskirjeitä, on selvää miten toimitaan.
Ujaisen mukaan viikossa tarjottavien uutisten määrä pysyy samana. Tavoitteena on, että lehti on 20-sivuinen ja tilaajat pääsevät lukemaan juttuja pitkin viikkoa verkosta. Lehden tekeminen rytmittyy siis myös jatkossa eri tavalla.
– Lisäksi olemme uudistamassa koko lehden ulkoasua sopimaan paremmin tähän uuteen tekemisen malliin. Esimerkiksi kahdeksansivuisen lehden rakenne on hyvin erilainen, kuin 20-sivuisen. Näillä toimilla pystytään pitämään tilaushinta samana ja henkilöstön työkuorma inhimillisenä.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Johannes Ujainen kertoo Kurikka-lehden yksipäiväistymisen olevan yksi seuraus kustannusten noususta. Myös lukijoilta on tullut toiveita tähän suuntaan.
Katja Rantatulkkila
Paperilehden jakelu hankaloituu entisestään
SANOMALEHDET Postin rajut hinnankorotukset eivät lannista paikallislehtiä, mutta muutoksia ne tulevat aiheuttamaan. Kurikka-lehden toimitusjohtaja-päätoimittaja Johannes Ujainen näkee, että vaikka uusi hinnoittelumalli tulee lisäämään lehtien tuotantokustannuksia, ohjaa se kaksipäiväisiä lehtiä tiputtamaan viikon toisen lehden pois, mitä lukijat ovat jo osin toivoneetkin.
– Jatkossa Kurikka-lehti ilmestyy siis kerran viikossa, keskiviikkoisin. Ilmestymispäivään on tosin jätettävä vielä pieni varaus, sillä Posti saattaa muuttaa suunnitelmiaan äkillisestikin.
Toissa viikolla Posti ilmoitti selkeyttävänsä sanomalehtijakelun hinnoitteluaan. Kansankielellä selkeytys tarkoittaa sitä, että jakelun hinta nousee merkittävästi, kun aiemmin ilmestymiskertojen ja paikallisuuden perusteella annetut alennukset poistuvat ja lehden grammamääräisellä painolla ei ole enää merkitystä.
Aiemmin suunnittelemaansa aluehinnoitteluun Posti ei ainakaan vielä ole siirtymässä, mutta varaa itselleen mahdollisuuden ottaa sen käyttöön, mikäli valiokuntakäsittelyssä oleva postilaki ei etene heidän haluamallaan tavalla. Aluehinnoittelussa oli tarkoitus korottaa tuntuvasti harvempaan asuttujen alueiden jakelun hintoja.
JAKELUKUSTANNUSTEN osuus lehden tuotantokustannuksista on jatkanut hurjaa nousuaan viime vuosikymmenten ajan, nyt nähty korotus on kuitenkin jopa tätä historiaa vasten ennennäkemätön.
– Uuden hinnoittelun johdosta jakelun hinta nousisi kaksipäiväisenä yli 40 prosenttia vuoden takaisesta. Tähän kun lisätään vielä se, että paperin hinta on kaksinkertaistunut ja monet muutkin yhtiöt ovat pitkin vuotta lähetelleet kymmenien prosenttien korotuskirjeitä, on selvää miten toimitaan.
Ujaisen mukaan viikossa tarjottavien uutisten määrä pysyy samana. Tavoitteena on, että lehti on 20-sivuinen ja tilaajat pääsevät lukemaan juttuja pitkin viikkoa verkosta. Lehden tekeminen rytmittyy siis myös jatkossa eri tavalla.
– Lisäksi olemme uudistamassa koko lehden ulkoasua sopimaan paremmin tähän uuteen tekemisen malliin. Esimerkiksi kahdeksansivuisen lehden rakenne on hyvin erilainen, kuin 20-sivuisen. Näillä toimilla pystytään pitämään tilaushinta samana ja henkilöstön työkuorma inhimillisenä.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Johannes Ujainen kertoo Kurikka-lehden yksipäiväistymisen olevan yksi seuraus kustannusten noususta. Myös lukijoilta on tullut toiveita tähän suuntaan.
Katja Rantatulkkila
Paperilehden jakelu hankaloituu entisestään
SANOMALEHDET Postin rajut hinnankorotukset eivät lannista paikallislehtiä, mutta muutoksia ne tulevat aiheuttamaan. Kurikka-lehden toimitusjohtaja-päätoimittaja Johannes Ujainen näkee, että vaikka uusi hinnoittelumalli tulee lisäämään lehtien tuotantokustannuksia, ohjaa se kaksipäiväisiä lehtiä tiputtamaan viikon toisen lehden pois, mitä lukijat ovat jo osin toivoneetkin.
– Jatkossa Kurikka-lehti ilmestyy siis kerran viikossa, keskiviikkoisin. Ilmestymispäivään on tosin jätettävä vielä pieni varaus, sillä Posti saattaa muuttaa suunnitelmiaan äkillisestikin.
Toissa viikolla Posti ilmoitti selkeyttävänsä sanomalehtijakelun hinnoitteluaan. Kansankielellä selkeytys tarkoittaa sitä, että jakelun hinta nousee merkittävästi, kun aiemmin ilmestymiskertojen ja paikallisuuden perusteella annetut alennukset poistuvat ja lehden grammamääräisellä painolla ei ole enää merkitystä.
Aiemmin suunnittelemaansa aluehinnoitteluun Posti ei ainakaan vielä ole siirtymässä, mutta varaa itselleen mahdollisuuden ottaa sen käyttöön, mikäli valiokuntakäsittelyssä oleva postilaki ei etene heidän haluamallaan tavalla. Aluehinnoittelussa oli tarkoitus korottaa tuntuvasti harvempaan asuttujen alueiden jakelun hintoja.
JAKELUKUSTANNUSTEN osuus lehden tuotantokustannuksista on jatkanut hurjaa nousuaan viime vuosikymmenten ajan, nyt nähty korotus on kuitenkin jopa tätä historiaa vasten ennennäkemätön.
– Uuden hinnoittelun johdosta jakelun hinta nousisi kaksipäiväisenä yli 40 prosenttia vuoden takaisesta. Tähän kun lisätään vielä se, että paperin hinta on kaksinkertaistunut ja monet muutkin yhtiöt ovat pitkin vuotta lähetelleet kymmenien prosenttien korotuskirjeitä, on selvää miten toimitaan.
Ujaisen mukaan viikossa tarjottavien uutisten määrä pysyy samana. Tavoitteena on, että lehti on 20-sivuinen ja tilaajat pääsevät lukemaan juttuja pitkin viikkoa verkosta. Lehden tekeminen rytmittyy siis myös jatkossa eri tavalla.
– Lisäksi olemme uudistamassa koko lehden ulkoasua sopimaan paremmin tähän uuteen tekemisen malliin. Esimerkiksi kahdeksansivuisen lehden rakenne on hyvin erilainen, kuin 20-sivuisen. Näillä toimilla pystytään pitämään tilaushinta samana ja henkilöstön työkuorma inhimillisenä.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide