A-
A+
Kurikka-lehti teki aluevaaliehdokkaille sähköpostikyselyn. Printtilehden versiosta jäi pois kaksi vastausta, jotka on täydennetty nettiversiossa jutun alkuun.
Kurikka-lehden sähköpostikyselyyn vastasi 26 ehdokasta 42:sta. Toimitus on tiivistänyt vastauksia.
Lehden ilmestymisen jälkeen jutun alkuun lisätty kaksi printistä poisjäänyttä vastausta.
KYSYMYKSET
1) Vaaliteemasi ja miksi olet ehdokkaana?
2) Mitkä ovat mielestäsi kolme tärkeintä palvelua, joiden pitäisi säilyä Kurikassa? Miten ne turvataan?
3) Mitä uhkia näet uudessa hyvinvointialueessa Kurikan näkökulmasta ja miten niihin pitäisi vastata?
Voitto Parkkonen, Kurikka, sd.
1) Voten slogan: "Hyvinvoiva henkilöstö turvaa sotepalvelujen laadun." Pitkä kokemus luottamushenkilötehtävissä. Työssä terveydenhoitoalalla. Pelastustoimessa 30 vuoden kokemus toimenpidepalkkaisena. Kurikan kaupungin palolautakunnan pj:nä 4 vuotta ja E-P:n pelastuslaitoksen johtokunnan jäsenenä 4 vuotta.
2) Terveyskeskus ja perhekeskus Kanta-Kurikassa sekä terveysasemat Jalasjärvellä ja Jurvassa. Ne turvataan tiukalla taloudenhoidolla, järkevillä ja tarpeellisilla investoinneilla.
3) Huoltosuhteen huonontuminen sekä toimintojen ja palvelujen raju keskittäminen. Keskiasteen koulutuspaikkojen lisääminen ja yritysten toimintaedellytysten parantaminen, joihin liittyy valtatie 3:n ja kantatie 67:n laadun ja liittymien parantaminen sekä suupohjan radan peruskorjaaminen.
Liisa Ala-Käkelä, Kurikka, kok.
1) Kokemusta, näkemystä – ja rohkeuttakin yhteisten asioiden hoitamiseen. Uudistuksen myötä meidän on nyt joka tapauksessa pakko tarkastella ja uudistaa nykyinen sote-toiminta. Näen tässä myös hyvät mahdollisuudet korjata nykyiseen rakenteeseen luutuneita ongelmia. Mielenkiintoinen tilanne kaikille osapuolille.
2) Lähtökohta on nykyinen palvelutaso ja toimipisteet. Laajan palvelun sote-keskus Kurikassa, terveysasema Jurvassa ja Jalasjärvellä, ja sujuva hoitopolku erikoissairaanhoitoon. Aluevaltuustoon on saatava/äänestettävä riittävä ja osaava miehitys. Jatkossa paikallinen, alueellinen, kaikkien välinen asiallinen ja asioihin perustuva yhteistyö.
3) Totta kai palvelutason heikkeneminen ja kustannuskehitys ovat tulevaisuuden uhkia, mutta huomattava uhka ja riski on itse tämän organisaatiomuutoksen onnistunut toteuttaminen. Miten JIK-perustaso yhdistetään alueen organisaatioon yhden hallinnon, rahoituksen ja työnantajan alle, aina tietojärjestelmiä myöten. Tämä on todella vaativa projekti, mutta näen tässä myös merkittävän tehostamis- ja säästömahdollisuuden: Potilaan hoitopolku suoristetaan, ei enää päällekkäisiä toimenpiteitä ja edestakaisin siirtoja.
Pekka Pyylampi, Kesti (Jurva), kesk.
1) Olen ehdolla, kodka olen tehnyt sosiaali- ja terveysalan töitä 15 vuotta ja ollut aina kiinnostunut alan kehittämisestä sekä politiikasta.
2) lapsiperheiden aseman vahvistaminen, ennaltaehkäisevän työn edistäminen, lähipalveluiden turvaaminen. Kurikassa tulisi jatkossakin säilyä nykyisenkaltaiset palvelut. Valmistumassa täyden palvelun sote-keskus. Uuden valtuuston on määriteltävä lähipalvelut, jotka tulee säilyttää kaikissa entisissä kuntakeskuksissa. En lupaa taistella palveluiden puolesta, vaan tehdä yhteistyötä ja tuoda näiden asioiden merkitystä esiin oman kokemukseni myötä.P itäisi huomioida koko maakunnan näkökulmat laajasti eikä vain keskusten näkökulmat.
3) Liiallinen keskittäminen näivettää pienempiä keskuksia ja vaikeuttaa hoitoonpääsyä. Kurikasta pitää saada riittävästi edustajia tulevaan valtuustoon, jotta myös kurikkalaisten ääni tulee kuuluviin. Kurikka on kuitenkin Etelä-Pohjanmaan kolmanneksi suurin kaupunki.
Sari Riskumäki, Jalasjärvi, kesk.
1) Nyt on vammaisten, ikäihmisten, pitkäaikaissairaiden ja erityislapsiperheiden vaalit. Sosiaalihuolto on byrokraattinen ja liiaksi lokerikkoonen pirstaleinen ja empaatiton paikka. Tämän kynnyksen madaltamisen takia olen ehdokkaana.
2) Perusterveyshuolto; lääkäripalvelut, labra, röngten, hammashoito, kaikenikäisten neuvolapalvelut ja kaikenikäisten kotihoito. Sosiaalipalvelut; vammaispalvelu, toimeentulotuki ja mielenterveyskuntoutujat. Koulu/opiskelu; Huomioidaan lapsiperheiden tarpeet ennaltaehkäisevästi, panostetaan koulutettuun henkilökuntaan ja ennen kaikkea kuraattoreihin, sairaanhoitajiin sekä terapeutteihin, loma-aikojen hoitopaikkoihin.
3) Ihmisiltä katoaa omien asioidensa itsenäinen hoitamisen mahdollisuus. Kaikilla ei ole läheistä joka hänen puolestaan hoitaisi asioita. Päättäjien pitäisi pysähtyä ja miettiä sitä, että miltä se tuntuisi, kun itseltä menee taito huolehtia itsestään ja tarvitsee toisen ihmisen apua. JIK ky:ssä on päälliköitä, johtajia, esimiehiä turhaksi asti. Päätöksen tekoa ja hallinnointia kevennetään, asiakkaat kärsii siitä, että työntekijät vaihtuu.
Jarmo Latvala, Kurikka, kok.
1) Lähipalvelut sote-ja palo ja pelastustoimen osalta ”pysyy ja paranoo”, tärkeää on ikäihmisten palvelujen saatavuus läheltä, lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut sekä terapiatakuu oikea-aikaisesti ja sosiaalitoimen tuki perheille. Palvelut yhwden luukun periaatteella. Palkkaus ja työolot kuntoon ja annettava henkilöstölle mahdollisuus vaikuttaa. Tietoa taitoa ja kokemusta sote-valmistelusta erikoissairaanhoidossa. Siksi ehdolla aluevaaleissa.
2) Sote-keskuksen myötä kaikki perusterveydenhuollon palvelut +psykiatrian poliklinikka, sosiaali-palvelut, palo ja pelastustoimi (paloautoja pitää olla omassa kunnassa). Huolehditaan riittävästä rahoituksesta valtion verotuksen kautta. Seutukaupunkien peruspalvelut on turvattava. Hyvät perusterveydenhuollon palvelut säästävät rahaa kalliista erikoissairaanhoidosta.
3) Ei saisi keskittyä liikaa keskuskaupunkeihin. Kurikkalasten tulisikin äänestää oman kaupunkinsa ehdokkaita. Ongelman voi muodostaa myös, että määrärahat ei hyvinvointialueellemme riitä kaikkeen mitä tarvitaan. Ikääntyneitä on yhä enemmän ja huoltosuhde heikkenee. Miten saadaan riittämään hoitohenkilöstö? Valtionrahoituksen turvaaminen sellaisilla veroratkaisuilla, että tuetaan pienituloisia, riittävä menokuri, hoitohenkilöstön pito ja vetovoimaa voidaan edistää arvostamalla heitä palkkausta ja työoloja parantamalla.
Jouni Vallin, Jurva, ps.
1) Vaaliteemani ovat maalaisjärki eli hoidetaan asia kerrallaan ja tärkeimmät ensin, realismi eli rahat eivät riitä kaikkeen on pakko priorisoida ja peruspalvelut. Ensin on oltava kunnossa, perusterveydenhuolto, palo ja pelastustoimi, sekä monien unohtama sosiaalitoimi. Olen ehdokkaana puolustamassa sosiaalitoimen asemaa.
2) Perusterveydenhuolto, sosiaalihuollon lasten ja vanhusten palvelut sekä palo- ja pelastustoimi. Parhaiten palvelujen säilyminen turvataan olemalla Kurikassa yksimielisiä tulevassa aluevaltuustossa ja saamalla mahdollisimman monta kurikkalaista ehdokasta läpi.
3) Palveluiden ja hyvinvointialueen vallan mahdollisen keskittymisen alueen keskuskuntaan eli Seinäjoelle. Voimme torjua tekemällä yhteistyötä muiden kuntien kanssa ja varmistamalla näin alueen kuntien tasapuolinen kohtelu tulevalla hyvinvointialueella.
Jari Haapamäki, Kurikka, ps.
1) Aluevaltuustoon pitää saada tavallisia ihmisiä mukaan. Haluan antaa äänestäjille mahdollisuuden viedä tavallisen kuntalaisen asioita ja huolenaiheita eteenpäin ja puolustaa lähipalveluiden säilymistä hyvinvointialueella. Sote pitäisi rakentaa asiakkaan näkökulmasta – Sinun näkökulmastasi ilman maakuntaveroa
2) Lääkäripäivystys, perhepalvelut ja ikääntyvien ihmisten palveluohjaus. Valtio voi säästää haitallisesta maahanmuutosta ja ilmastopolitiikasta sekä kehitysavusta leikkaamalla ja lopettamalla rahan jakamisen Etelä-eurooppaan. Näistä saatavilla säästöillä turvataan hyvinvointipalveluja.
3) Suurin uhka on palvelujen keskittyminen maakuntakeskukseen. Seinäjoki on väkimäärältään suurin ja saa myös eniten valtuutettuja aluevaltuustoon. Uhkakuvan estämiseksi on äänestää valtuustoon tasapuolisesti väkeä koko hyvinvointialueelta pitämään pienempien kuntien puolia.
Sami Hintikka, Panttila (Kurikka), vas.
1) Perussairaanhoidon säilyminen Kurikassa, ettei tartte lähteä Y-talolle lapraan ja lääkärin vastaanotolle. Olen ehdolla, että saadaan alueneuvotoon sellainen tyyppi, joka saa suunsa auki eikä nuoleskele herrojen perää.
2) Terveyskeskuspalvelut, omavarainen vanhustenhoito sekä pelastuslaitos, palokunta ja ambulanssipalvelut. Kurikkaan pitäisi saada myös oma poliisikoppi paloaseman yhteyteen. Sillä ehkäistäisiin paljon henkirikoksia ja huumediilerien toimintaa. Kattotaan pikkasen, mihinkä niitä rahoja paasataan, ei rakenneta mitään turhia kohteita retajamaan, tehdään niillä valtion rahoilla jotain muuta, tuetaan esimerkiksi yllämainittuja kohteita.
3) Jos kaikki menis päin veetä, palvelut siirtyisi Seinäjoelle. Silloin pitäisi laittaa kova kovaa vastaan, ei tuumaakaan periksi.
Tiina Kankaanpää Kurikka, vihr.
1) Jokaisella ikääntyvällä eteläpohjalaisella oltava mahdollisuus asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Mukaan hoivatalokoisiin tarvitaan kaikki palvelun tuottajat sekä kolmannen sektorin toimijat.
2) Perusterveydenhoidon ennaltaehkäisevät palvelut Kurikassa, Jurvassa ja Jalasjärvellä arkisin virka-aikana ajanvarauksella. Ajanvaraus tulee olla helppokäyttöinen nettipalvelu. Kurikan Sote-keskuksessa lääkärin päivystys myös iltaisin ja viikonloppuisin. .Kuntoutus- ja kotiutus tiimit turvaavat laadukkaan kotihoidon toteutumisen. Kotisairaanhoidon tiimit Kurikassa, Jalasjärvellä ja Jurvassa. Sosiaalipalvelut arkisin virka-aikana Kurikan Sote -keskuksessa ja asiakkaan kanssa sovitut tapaamiset Jurvassa ja Jalasjärvellä.
3) Ei uskalleta tehdä rakenteita uudistavia päätöksiä. Julkisella ja yksityisellä palvelun tuottajalla pitää olla yhteinen tavoite, kaikkien eteläpohjalaisten hyvinvoinnin parantaminen. Niukkaa rahaa on jaettava tasapuolisesti. Paras keino on äänestää näissä vaaleissa ihmisiä, joilla on asiantuntemusta, ammattitaitoa ja rohkeutta kehittää täysin uuden laisia tapoja tuottaa hyvinvointipalveluja.
Kyösti Koivuniemi, Niemenkylä (Jurva), kok.
1) Vaaliteemani on olla pienemmän puolella. Haluan puolustaa heikompiosaisia ja erityisesti niitä jotka eivät pysty itse pitämään puoliaan. Olen työskennellyt vammaistyössä, lastensuojelussa sekä kotihoidossa.
2) Oma SOTE-keskus. Olemme Etelä-Pohjanmaan toiseksi suurin väestöllisesti, ja maantieteellisesti laajin kunta. On säilyttävä myös kaikki kolme paloasemaa, muuten vasteajat kasvavat aivan liian suuriksi. Jalasjärven sekä Jurvan terveysasemat tulee säilyttää. Niissä on hyvä pitää tiettyjä palveluita kuten neuvolat sekä erilaisia senioripalveluita.
3) Suurin uhka on että hallintoa ei pureta vaan sitä edelleenkin jätetään. Alettava purkaa hallintoa ja siirrettävä resursseja hoitotyöhön. Jos suljetaan yksiköitä ja keskitetään esimerkiksi Seinäjoelle, kiinteät kustannukset todennäköisesti kasvavat. Ja samalla kunnille jää kalliita tyhjiä kiinteistöjä. Uhka ja mahdollisuus on myös digitalisaation oikeanlainen hyödyntäminen. Vanhusväestö kaipaa kontakteja hoitajiin ja lääkäreihin.
Osmo Kahari, Kurikka, sd.
1) Kuntien väliset terveyserot pitää tasoittaa, ja sehän onkin sote-uudistuksen keskeinen tavoite. Tämä vaatii eri kunnista valittavilta valtuutetuilta laajakatseisuutta ja neuvottelukykyä. Kurikan sote-palveluja ei ole varaa supistaa.
2) Terveyskeskus totta kai. En usko, että sen alentamista terveysasemaksi edes harkitaan. Mielenterveyspalveluja, vanhusten ja liikuntavammaisten kotihoitoa pitää kehittää. Pienituloisille ilmainen hammashoito. Kaikki nämäkin pitää järjestää yhteisymmärryksessä hyvinvointialueen kanssa. Yksikään kunta ei voi sooloilla näissäkään asioissa
3) Uudessa tilanteessa on vaarana, että asioita yritetään ajaa vanhanaikaisella, nurkkakuntaisella asenteella. Valtio laskee ja valvoo tarkasti, paljonko kukin kunta on oikeutettu saamaan. Jos kokonaisuus toimii, jokainen kunta hyötyy. Oman kunnan puolustaminen ei saa lähteä ajatuksesta, että otetaan pois toisilta kunnilta.
Margit Parkkamäki, Kurikka, sd.
1) Yhdenvertaiset palvelut koko alueella. Ehdolla rakkaudesta lajiin, sote-alan vahva kokemus, sairaanhoitaja, 34 vuoden työkokemus perusterveydenhuollosta. Kokemusta myös kuntapäättäjänä, valtuutettuna 24 vuotta, mukana JIK ky:n perustamistyössä ja johtokunnanjäsenenä kahdeksan vuotta ja edelleen. Perhekeskuksen pilotointi, Kurikan kaupungin hankerahoitusta ideoimassa ja tukemassa kh:n pj:n ominaisuudessa. Asiakas/potilas ensin. Ikäihmiset, muistisairaat arvomaailmassani keskiössä.
2) Kurikan uusi sote- ja perhekeskus lisäksi palo- ja pelastustoimi Kurikassa koko alueella toimivat paloasemat Kurikan uusi uljas sote-keskus valmistuu. Perhekeskuksen rakennustyö aloitetaan keväällä. Yhteistyöllä ja asukkaiden tarpeet huomioiden.
3) Palveluiden keskittäminen liiaksi. Vanhuus turvalliseksi ja arvokkaasti haastava asia. Kaupungin on otettava myös vastuuta omasta väestöstään eritoten ikäihmisistä. Työtä ja paljon. Verkottumista. Tästä pyhästä kolmiosta on Kurikan kaupungissa yksi tiivis neliö, jotta kärhämiltä säästytään.
Olavi Kandolin, Kurikka, kesk.
1) Perus sote-palvelut saatava läheltä. Erikoissairaanhoito ja sen taso turvattava maakuntakeskuksessa. Paloasemat säilyttävä jokaisessa kunnassa. Uskon, että pystyn vahvasti puolustamaan Kurikan palveluita sekä kehittämään terveyspalveluita myös alueellisesti. Haluan myös haastaa itseäni tällä vaativalla tehtävällä.
2) Turvataan hakemalla säästöjä ilta- ja viikonloppupäivystyksen keskittämisellä Kurikan uudistettuun Sote-Keskukseen. Laadukas hoito turvataan uusilla nykyaikaisilla tiloilla sekä riittävällä määrällä hoitotyöntekijöitä.
3) Kurikassa työntekijöiden saatavuus sekä terveysasemien säilyminen Jurvassa ja Jalasjärvellä. Ensimmäiseen ei auta kuin hoitotyön parempi arvostaminen palkkauksen kautta. Terveysasemien säilymistä voi turvata kovalla poliittisella yhteistyöllä ja vääntämisellä.
Anna-Liisa Myllymäki, Jurva, kok.
1) Hoitoa ja hoivaa saatava silloin, kun sitä tarvitsee. Tarvitsemme palveluidean tuottajiksi julkisen sektorin lisäksi yrityksiä ja järjestöjä. Jokaisella on oikeus arvokkaaseen ja itsensä näköiseen vanhuuteen. Laadukkaat ja yhdenmukaiset pelastuspalvelut. Halu vaikuttaa yhteisiin asioihin. Olen olllut mukana politiikassa vuosia ja saanut kokemusta ja näkemystä. Mielestäni minulla on kokonaisvaltaista osaamista asioista ja taloudesta.
2) Lääkäripalvelut, sosiaalipalvelut, pelastuspalvelut. Uuden sote-keskuksen viereen rakennettavalla perhekeskuksella sekä puolustamalla Kurikan sote-keskusta. Päätös sote-keskusten lukumääristä on tehty poliittisella päätöksellä, johon haluan uskoa jo politiikan uskottavuudenkin kannalta!
3) Väestön ikärakenne ja muuttotappio. Mikäli muuttotappio jatkuu, vaarassa on lähipalvelujen säilyminen Jurvassa ja Jalasjärvellä. Nyt valittavilta valtuutetuilta vaaditaan paljon tietoa ja ymmärtämistä jokaisesta tehtävästä päätöksestä ja sen seurauksista Kurikan näkökulmasta.
Matti Ylisaukko-Oja, Kurikka, sd.
1) Peruspalveljen säilyminen lähellä. jatkossakin. Kurikasta pitää saada vahva edustus tulevaan hyvinvointialueeseen.
2) Terveys- ja sosiaalipalvelut, pelastuspalvelut, mielenterveyspalvelut. Ainakin pitää saada Kurikasta läpi ehdokkaita riittävästi. 3) Palveluja pyritään siirtämään esimerkiksi Seinäjoelle etenkin jos Seinäjoki saa vahvan enemmistön tulevaan hyvinvointialuetoimikuntaan. Ainakin hyvällä äänestysprosentilla saataisiin läpi kurikkalaisia.
Julia Lehtinen, Jalasjärvi, kok.
1) Haluan antaa nuoren kurikkalaisen äänestysvaihtoehdon ja ajaa koko Kurikan etua. Nopea hoitoonpääsy, yksityisen sektorian käyttö laajalti sekä terapiatakuun toteutuminen. Covid-19 pandemia on tuottanut lisää haasteita mielenterveydelle. Itsemurhien, syrjäytymisen ja kiusaamisen määrä on kasvanut huomattavaa vauhtia.
2) Täytyy säilyä Jalasjärven ja Jurvan terveysasemat. Kurikkaan täytyy saada sotekeskus. Kurikassa täytyy kehittää mielenterveyspalveluita esimerkiksi psykiatrien lisäämisellä. Opiskelijahuollon täytyy toimia jokaisessa koulussa ja lisätä toisen asteen opiskelijoiden tukemista.
3) Kurikassa laadukkaat palvelut taataan äänestämällä meitä kurikkkalaisia. Uhkana on jäädä Seinäjoen jalkoihin.
Jenni Sippola, Luopajärvi (Jalasjärvi), ps.
1) Palveluja ei saa heikentää kasvavien hallintokulujen varjolla. Ennaltaehkäisevää hoitoa on lisättävä niin lastensuojelussa, elintapasairauksien hoidossa kuin mielenterveyden ongelmissakin. Hoitajille toivon riittävästi palkkaa ja arvostusta. Rahankäyttöön tarvitaan järkeä.
2) Terveysasemat, suun terveydenhuolto, perhekeskus neuvoloineen, sosiaalipalvelut ja pelastustoimi ainakin ovat välttämättömiä. Rahaa on kyllä, kunhan se käytetään oikein. Nyt on tärkeää äänestää sellaista henkilöä, joka näkee kokonaiskuvan.
3) Jurvan ja Jalasjärven palveluiden keskittäminen Kanta-Kurikkaan. Toisena uhkana työntekijöiden saatavuus. Avainasemassa on avoin tiedottaminen henkilöstölle ja palvelujen käyttäjille.
Sami Keskinen, Jalasjärvi, kok.
1) Asiakaslähtöisesti, ei hallinnon vuoksi. Nopeammin hoitoon ja portaattomat hoitopolut.Työhyvinvointi on otettava paremmin huomioon, jos aiomme pärjätä työntekijäpulassa. Hallinto keventyy ja keskittyy, mutta palvelut ei.
2) Ajanvarauksella toimivat kiireettömät palvelut skaalautuen yhtenä - viitenä päivänä viikossa, kuten nytkin. Kuntakeskuksille soteasema ja ajanvaraukselliset lähipalvelut. Säästöä toimintoihin hallinnon keventäminen. Liikkuvia työntekijöitä on käytössä laajemmin. Sähköisiä palveluita lisätään niille, jotka selviävät niiden käytöstä.
3)Yli 20 000 m2 sotekiinteistöjä jää lainoineen kaupungin taseeseen. Vuokratakuut saadaan näihin maksimissaan neljäksi vuodeksi. Olemme asukasluvultaan maakunnan toiseksi suurin kaupunki, mutta äänestyskäyttäytymiseltä edelleen kuin kolme pientä kuntaa. Äänestysprosentti ratkaisee paljon!
Mervi Kujanpää-Mannila, Jalasjärvi, kesk.
1)Helposti saavutettavat lähipalvelut olemassa olevia toimipisteitä hyödyntäen, sähköisiä palveluita kehitettävä vaihtoehtona, vanhuksistamme huolehdittava ammattitaidolla niin kotihoidossa kuin hoivakodeissakin, hyvinvoiva henkilöstö on voimavara ja menestystekijä, palo- ja pelastustoimen palvelut tuovat turvaa elämäämme ympäri maakunnan. Terveydenhuollon, sosiaali- ja mielenterveyspalvelujen yhteistyön tulee olla jouhevaa.
2) Neuvolat jokaisessa taajamassa, kouluilla kouluterveydenhuolto, johon kuuluu kuraattori ja psykologi palvelut. Terveyspalvelut ja sosiaalipalvelut taajaissa. Täyden palvelun sote-keskus keskellä Kurikkaa. Palo- ja pelastuslaitoksen palvelut jokaisessa Kurikan taajamassa. Yhteistyö naapurikuntien ja kaupunkien aluevaltuutettujen kanssa pitää toimia.
3) Työntekijöiden saatavuus. Lääkärit ja hoitajat, sekä sijaisten saamine. Covid-19 pandemian jatkumisen yksi uhka. Väestön väheneminen ja vanheneminen. Hyvinvointialueen budjetti on myös uhka.
Marko Koivuniemi, Jalasjärvi, vihr.
1) Pehmeiden arvojen puolesta. Suurimpia haasteita on pitää huolta ihmisen tärkeimmästä työkalusta aivoista. Mielenterveysongelmien vuoksi hoitoon on päästävä nopeasti. Tasavertaiset ja laadukkaat palvelut on taattava kaikille Kurikasta Ähtäriin ja Evijärveltä Isojoelle.
2) Neuvolapalvelut ovat merkittävässä asemassa. Ikäihmisille ennaltaehkäisevää neuvolatoimintaa ja laadukasta ja kiireetöntä kotihoitoa ja kotisairaanhoitoa. Kunnollinen työntekijöiden resursointi.Perusterveydenhuoltoa on saatava jatkossakin Jurvassa, Jalasjärvellä ja Kurikassakin. Lääkäripäivystystä Kurikan on oltava saatavilla joka ilta .
3) Poliittinen nokittelu ja etulyöntiasemien hakeminen seuraaviin eduskuntavaaleihin. Muuttoliike ja väestön ikääntyminen vaikuttaa. Nyt kannattaa äänestää aluevaltuustoon uutta verta ja innovatiivisuutta ja sotealan asiaosaamista politiikan pelureiden sijaan.
Mikko Jokipii, Jalasjärvi, vihr.
1) Sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden teemat edellä. Kenties suurin haaste on henkilökunnan tarpeisiin vastaaminen, juuri nyt terveydenhoitohenkilökunnan jaksaminen menee äärirajoilla.
2) Kurikan sotekeskus takaa palvelut vastaisuudessa, mutta niiden järjestely Jurvassa ja Jalasjärvellä on tärkeää. Ytimessä on saavutettavuus. Mielenterveyspalveluita tarvitsevia ei saa odotuttaa kuukausia. Kotihoitopalvelut toimivat, mutta miten takaamme hammashoidon ja neuvolapalvelut?
3) Nurkkakuntaisuus. Kurikassa me päättäjät olemme vuodesta toiseen alibujdetoineet sotea, samalla kun erikoissairaanhoito edellä kulut ovat räjähtäneet.
Sami Korpilahti, Kurikka, vas.
1) Sosiaali- ja terveydenhuollon hoitajapula tulee ratkaista palkkaukseen ja työoloihin puuttumalla. Vanhustenhoitoon tarvitaan lisää ympärivuorokautisia asumispalveluyksiköitä, pelkkä kotihoidon kehittäminen ei riitä. Pelastustoimen resursseista ei saa tinkiä. Paloasema tulee löytyä jokaiselta paikkakunnalta.
2) Ennaltaehkäisevään hoitotyöhön tulee jatkossa ohjata enemmän resursseja. Kurikasta tulee löytyä tulevaisuudessakin hyvät mielenterveys- ja päihdetyön palvelut, kouluterveydenhuollossa koulu- ja opiskelupsykologit ja psykiatriset sairaanhoitajat sekä neuvolapalvelut..
3 Vaalien alla lupailluista laadukkaista lähipalveluista jouduttaisiin tinkimään kustannuskehityksen hillitsemiseksi. Raha tulee tässäkin näyttelemään suurinta roolia. Myös työvoimatarve tulee olemaan valtava ongelma.
Pertti Rantaniemi, Kurikka, kok.
1) Sotessa hoitoa pitää saada julkiselta puolelta sekä yksityiseltä. Palvelusetelillä varmistetaan hoitojen saatavuus. Kustannukset pitää huomioida toiminnassa. Ei erillistä maakuntaveroa.
2) Lääkäri- ja laboratoriopalvelut. Päivystys 7 päivänä viikossa. Neuvola ja nuorisoasiain hoito. Hammaslääkäripalvelut. Palvelut ovat maksullisia, mutta mahdollisimman pieniä.
3) Kurikan laaja kunta kolmella kyläkeskuksella on kallis. Tarvitaan avuksi hyvää etälääkäri (netissä) palvelu. Ikääntyvän väestön hoitamiseen tarvitaan ulkolaista työvöimaa.
Sami Niemistö, Jalasjärvi, ps,
1) Julkisen rahan käytöstä hyvinvointialueella ja rahan ohjaamisesta hoitoon, eikä hallintoon. Valtio ei rahoita mitään, vaan veronmaksajat. Kyse on meidän kaikkien rahoista ja kaikkien hyvinvoinnista.
2. Terveydenhoitopalvelut, sosiaalipalvelut ja pelastustoimen palvelut. Tarvitaan myös mielenterveyspalveluja. Myös hammashoito, vanhusten asuinpalvelut, vammaishoidon ym. palvelut ovat erittäin tärkeitä Hallinto ei saa olla liian raskas.
3. Pitkät välimatkat. Tämä asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Palvelujen supistaminen johtaisi pitkien hoitojonojen pidentymiseen. Myös maakuntavero on uhka. Tarvittaessa vaatia valtio tukemaan meidän verorahoilla meidän kaikkien hyvinvointia.
Antti Korkiamäki, Jalasjärvi, vas.
1) Hyvinvointipalvelut pitää tuottaa julkisina palveluina. Olen pitkään ollut kunnallisessa päätöksenteissa mukana.
2) Lähipalvelut huomioiden,terveykeskuksen vastaaotto Jalasjärven ja Jurvan taajamissa, myös sairaala vuodeosatoineen.Ikäihmisten kuntoutus, terveyspalvelut, myös eri- aseiset asumispalvelut. Etenkin nuorten mielenterveyspalvelut, niiden kehittäminen.
3) Ikäjakauman kehityksen jatkuminen vanhenevaan ja vähenevään suuntaan. Yhteistyö hyvinvointialueella, että se kehittäisi Kurikkaa houkuttelevana paikkana.
Raija Hakola, Kurikka, kesk.
1) Lähipalvelut kaikille mahdollisiksi, henkilöstön hyvinvointi, vanhushuolto, nuorten mielenterveys sekä pelastuspalvelut. Minua pyydettiin ehdokkaaksi. Sote-asiat ovat aina kiinnostaneet minua.
2) Kurikan sote- ja perhekeskus, hammashuolto sekä pelastuspalvelut muun muassa.
3) Jos ei saada tarpeeksi päättäjiä Kurikasta, silloin sote-päätökset tekee joku muu Kurikan puolesta.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Kurikka-lehti teki aluevaaliehdokkaille sähköpostikyselyn. Printtilehden versiosta jäi pois kaksi vastausta, jotka on täydennetty nettiversiossa jutun alkuun.
Kurikka-lehden sähköpostikyselyyn vastasi 26 ehdokasta 42:sta. Toimitus on tiivistänyt vastauksia.
Lehden ilmestymisen jälkeen jutun alkuun lisätty kaksi printistä poisjäänyttä vastausta.
KYSYMYKSET
1) Vaaliteemasi ja miksi olet ehdokkaana?
2) Mitkä ovat mielestäsi kolme tärkeintä palvelua, joiden pitäisi säilyä Kurikassa? Miten ne turvataan?
3) Mitä uhkia näet uudessa hyvinvointialueessa Kurikan näkökulmasta ja miten niihin pitäisi vastata?
Voitto Parkkonen, Kurikka, sd.
1) Voten slogan: "Hyvinvoiva henkilöstö turvaa sotepalvelujen laadun." Pitkä kokemus luottamushenkilötehtävissä. Työssä terveydenhoitoalalla. Pelastustoimessa 30 vuoden kokemus toimenpidepalkkaisena. Kurikan kaupungin palolautakunnan pj:nä 4 vuotta ja E-P:n pelastuslaitoksen johtokunnan jäsenenä 4 vuotta.
2) Terveyskeskus ja perhekeskus Kanta-Kurikassa sekä terveysasemat Jalasjärvellä ja Jurvassa. Ne turvataan tiukalla taloudenhoidolla, järkevillä ja tarpeellisilla investoinneilla.
3) Huoltosuhteen huonontuminen sekä toimintojen ja palvelujen raju keskittäminen. Keskiasteen koulutuspaikkojen lisääminen ja yritysten toimintaedellytysten parantaminen, joihin liittyy valtatie 3:n ja kantatie 67:n laadun ja liittymien parantaminen sekä suupohjan radan peruskorjaaminen.
Liisa Ala-Käkelä, Kurikka, kok.
1) Kokemusta, näkemystä – ja rohkeuttakin yhteisten asioiden hoitamiseen. Uudistuksen myötä meidän on nyt joka tapauksessa pakko tarkastella ja uudistaa nykyinen sote-toiminta. Näen tässä myös hyvät mahdollisuudet korjata nykyiseen rakenteeseen luutuneita ongelmia. Mielenkiintoinen tilanne kaikille osapuolille.
2) Lähtökohta on nykyinen palvelutaso ja toimipisteet. Laajan palvelun sote-keskus Kurikassa, terveysasema Jurvassa ja Jalasjärvellä, ja sujuva hoitopolku erikoissairaanhoitoon. Aluevaltuustoon on saatava/äänestettävä riittävä ja osaava miehitys. Jatkossa paikallinen, alueellinen, kaikkien välinen asiallinen ja asioihin perustuva yhteistyö.
3) Totta kai palvelutason heikkeneminen ja kustannuskehitys ovat tulevaisuuden uhkia, mutta huomattava uhka ja riski on itse tämän organisaatiomuutoksen onnistunut toteuttaminen. Miten JIK-perustaso yhdistetään alueen organisaatioon yhden hallinnon, rahoituksen ja työnantajan alle, aina tietojärjestelmiä myöten. Tämä on todella vaativa projekti, mutta näen tässä myös merkittävän tehostamis- ja säästömahdollisuuden: Potilaan hoitopolku suoristetaan, ei enää päällekkäisiä toimenpiteitä ja edestakaisin siirtoja.
Pekka Pyylampi, Kesti (Jurva), kesk.
1) Olen ehdolla, kodka olen tehnyt sosiaali- ja terveysalan töitä 15 vuotta ja ollut aina kiinnostunut alan kehittämisestä sekä politiikasta.
2) lapsiperheiden aseman vahvistaminen, ennaltaehkäisevän työn edistäminen, lähipalveluiden turvaaminen. Kurikassa tulisi jatkossakin säilyä nykyisenkaltaiset palvelut. Valmistumassa täyden palvelun sote-keskus. Uuden valtuuston on määriteltävä lähipalvelut, jotka tulee säilyttää kaikissa entisissä kuntakeskuksissa. En lupaa taistella palveluiden puolesta, vaan tehdä yhteistyötä ja tuoda näiden asioiden merkitystä esiin oman kokemukseni myötä.P itäisi huomioida koko maakunnan näkökulmat laajasti eikä vain keskusten näkökulmat.
3) Liiallinen keskittäminen näivettää pienempiä keskuksia ja vaikeuttaa hoitoonpääsyä. Kurikasta pitää saada riittävästi edustajia tulevaan valtuustoon, jotta myös kurikkalaisten ääni tulee kuuluviin. Kurikka on kuitenkin Etelä-Pohjanmaan kolmanneksi suurin kaupunki.
Sari Riskumäki, Jalasjärvi, kesk.
1) Nyt on vammaisten, ikäihmisten, pitkäaikaissairaiden ja erityislapsiperheiden vaalit. Sosiaalihuolto on byrokraattinen ja liiaksi lokerikkoonen pirstaleinen ja empaatiton paikka. Tämän kynnyksen madaltamisen takia olen ehdokkaana.
2) Perusterveyshuolto; lääkäripalvelut, labra, röngten, hammashoito, kaikenikäisten neuvolapalvelut ja kaikenikäisten kotihoito. Sosiaalipalvelut; vammaispalvelu, toimeentulotuki ja mielenterveyskuntoutujat. Koulu/opiskelu; Huomioidaan lapsiperheiden tarpeet ennaltaehkäisevästi, panostetaan koulutettuun henkilökuntaan ja ennen kaikkea kuraattoreihin, sairaanhoitajiin sekä terapeutteihin, loma-aikojen hoitopaikkoihin.
3) Ihmisiltä katoaa omien asioidensa itsenäinen hoitamisen mahdollisuus. Kaikilla ei ole läheistä joka hänen puolestaan hoitaisi asioita. Päättäjien pitäisi pysähtyä ja miettiä sitä, että miltä se tuntuisi, kun itseltä menee taito huolehtia itsestään ja tarvitsee toisen ihmisen apua. JIK ky:ssä on päälliköitä, johtajia, esimiehiä turhaksi asti. Päätöksen tekoa ja hallinnointia kevennetään, asiakkaat kärsii siitä, että työntekijät vaihtuu.
Jarmo Latvala, Kurikka, kok.
1) Lähipalvelut sote-ja palo ja pelastustoimen osalta ”pysyy ja paranoo”, tärkeää on ikäihmisten palvelujen saatavuus läheltä, lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut sekä terapiatakuu oikea-aikaisesti ja sosiaalitoimen tuki perheille. Palvelut yhwden luukun periaatteella. Palkkaus ja työolot kuntoon ja annettava henkilöstölle mahdollisuus vaikuttaa. Tietoa taitoa ja kokemusta sote-valmistelusta erikoissairaanhoidossa. Siksi ehdolla aluevaaleissa.
2) Sote-keskuksen myötä kaikki perusterveydenhuollon palvelut +psykiatrian poliklinikka, sosiaali-palvelut, palo ja pelastustoimi (paloautoja pitää olla omassa kunnassa). Huolehditaan riittävästä rahoituksesta valtion verotuksen kautta. Seutukaupunkien peruspalvelut on turvattava. Hyvät perusterveydenhuollon palvelut säästävät rahaa kalliista erikoissairaanhoidosta.
3) Ei saisi keskittyä liikaa keskuskaupunkeihin. Kurikkalasten tulisikin äänestää oman kaupunkinsa ehdokkaita. Ongelman voi muodostaa myös, että määrärahat ei hyvinvointialueellemme riitä kaikkeen mitä tarvitaan. Ikääntyneitä on yhä enemmän ja huoltosuhde heikkenee. Miten saadaan riittämään hoitohenkilöstö? Valtionrahoituksen turvaaminen sellaisilla veroratkaisuilla, että tuetaan pienituloisia, riittävä menokuri, hoitohenkilöstön pito ja vetovoimaa voidaan edistää arvostamalla heitä palkkausta ja työoloja parantamalla.
Jouni Vallin, Jurva, ps.
1) Vaaliteemani ovat maalaisjärki eli hoidetaan asia kerrallaan ja tärkeimmät ensin, realismi eli rahat eivät riitä kaikkeen on pakko priorisoida ja peruspalvelut. Ensin on oltava kunnossa, perusterveydenhuolto, palo ja pelastustoimi, sekä monien unohtama sosiaalitoimi. Olen ehdokkaana puolustamassa sosiaalitoimen asemaa.
2) Perusterveydenhuolto, sosiaalihuollon lasten ja vanhusten palvelut sekä palo- ja pelastustoimi. Parhaiten palvelujen säilyminen turvataan olemalla Kurikassa yksimielisiä tulevassa aluevaltuustossa ja saamalla mahdollisimman monta kurikkalaista ehdokasta läpi.
3) Palveluiden ja hyvinvointialueen vallan mahdollisen keskittymisen alueen keskuskuntaan eli Seinäjoelle. Voimme torjua tekemällä yhteistyötä muiden kuntien kanssa ja varmistamalla näin alueen kuntien tasapuolinen kohtelu tulevalla hyvinvointialueella.
Jari Haapamäki, Kurikka, ps.
1) Aluevaltuustoon pitää saada tavallisia ihmisiä mukaan. Haluan antaa äänestäjille mahdollisuuden viedä tavallisen kuntalaisen asioita ja huolenaiheita eteenpäin ja puolustaa lähipalveluiden säilymistä hyvinvointialueella. Sote pitäisi rakentaa asiakkaan näkökulmasta – Sinun näkökulmastasi ilman maakuntaveroa
2) Lääkäripäivystys, perhepalvelut ja ikääntyvien ihmisten palveluohjaus. Valtio voi säästää haitallisesta maahanmuutosta ja ilmastopolitiikasta sekä kehitysavusta leikkaamalla ja lopettamalla rahan jakamisen Etelä-eurooppaan. Näistä saatavilla säästöillä turvataan hyvinvointipalveluja.
3) Suurin uhka on palvelujen keskittyminen maakuntakeskukseen. Seinäjoki on väkimäärältään suurin ja saa myös eniten valtuutettuja aluevaltuustoon. Uhkakuvan estämiseksi on äänestää valtuustoon tasapuolisesti väkeä koko hyvinvointialueelta pitämään pienempien kuntien puolia.
Sami Hintikka, Panttila (Kurikka), vas.
1) Perussairaanhoidon säilyminen Kurikassa, ettei tartte lähteä Y-talolle lapraan ja lääkärin vastaanotolle. Olen ehdolla, että saadaan alueneuvotoon sellainen tyyppi, joka saa suunsa auki eikä nuoleskele herrojen perää.
2) Terveyskeskuspalvelut, omavarainen vanhustenhoito sekä pelastuslaitos, palokunta ja ambulanssipalvelut. Kurikkaan pitäisi saada myös oma poliisikoppi paloaseman yhteyteen. Sillä ehkäistäisiin paljon henkirikoksia ja huumediilerien toimintaa. Kattotaan pikkasen, mihinkä niitä rahoja paasataan, ei rakenneta mitään turhia kohteita retajamaan, tehdään niillä valtion rahoilla jotain muuta, tuetaan esimerkiksi yllämainittuja kohteita.
3) Jos kaikki menis päin veetä, palvelut siirtyisi Seinäjoelle. Silloin pitäisi laittaa kova kovaa vastaan, ei tuumaakaan periksi.
Tiina Kankaanpää Kurikka, vihr.
1) Jokaisella ikääntyvällä eteläpohjalaisella oltava mahdollisuus asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Mukaan hoivatalokoisiin tarvitaan kaikki palvelun tuottajat sekä kolmannen sektorin toimijat.
2) Perusterveydenhoidon ennaltaehkäisevät palvelut Kurikassa, Jurvassa ja Jalasjärvellä arkisin virka-aikana ajanvarauksella. Ajanvaraus tulee olla helppokäyttöinen nettipalvelu. Kurikan Sote-keskuksessa lääkärin päivystys myös iltaisin ja viikonloppuisin. .Kuntoutus- ja kotiutus tiimit turvaavat laadukkaan kotihoidon toteutumisen. Kotisairaanhoidon tiimit Kurikassa, Jalasjärvellä ja Jurvassa. Sosiaalipalvelut arkisin virka-aikana Kurikan Sote -keskuksessa ja asiakkaan kanssa sovitut tapaamiset Jurvassa ja Jalasjärvellä.
3) Ei uskalleta tehdä rakenteita uudistavia päätöksiä. Julkisella ja yksityisellä palvelun tuottajalla pitää olla yhteinen tavoite, kaikkien eteläpohjalaisten hyvinvoinnin parantaminen. Niukkaa rahaa on jaettava tasapuolisesti. Paras keino on äänestää näissä vaaleissa ihmisiä, joilla on asiantuntemusta, ammattitaitoa ja rohkeutta kehittää täysin uuden laisia tapoja tuottaa hyvinvointipalveluja.
Kyösti Koivuniemi, Niemenkylä (Jurva), kok.
1) Vaaliteemani on olla pienemmän puolella. Haluan puolustaa heikompiosaisia ja erityisesti niitä jotka eivät pysty itse pitämään puoliaan. Olen työskennellyt vammaistyössä, lastensuojelussa sekä kotihoidossa.
2) Oma SOTE-keskus. Olemme Etelä-Pohjanmaan toiseksi suurin väestöllisesti, ja maantieteellisesti laajin kunta. On säilyttävä myös kaikki kolme paloasemaa, muuten vasteajat kasvavat aivan liian suuriksi. Jalasjärven sekä Jurvan terveysasemat tulee säilyttää. Niissä on hyvä pitää tiettyjä palveluita kuten neuvolat sekä erilaisia senioripalveluita.
3) Suurin uhka on että hallintoa ei pureta vaan sitä edelleenkin jätetään. Alettava purkaa hallintoa ja siirrettävä resursseja hoitotyöhön. Jos suljetaan yksiköitä ja keskitetään esimerkiksi Seinäjoelle, kiinteät kustannukset todennäköisesti kasvavat. Ja samalla kunnille jää kalliita tyhjiä kiinteistöjä. Uhka ja mahdollisuus on myös digitalisaation oikeanlainen hyödyntäminen. Vanhusväestö kaipaa kontakteja hoitajiin ja lääkäreihin.
Osmo Kahari, Kurikka, sd.
1) Kuntien väliset terveyserot pitää tasoittaa, ja sehän onkin sote-uudistuksen keskeinen tavoite. Tämä vaatii eri kunnista valittavilta valtuutetuilta laajakatseisuutta ja neuvottelukykyä. Kurikan sote-palveluja ei ole varaa supistaa.
2) Terveyskeskus totta kai. En usko, että sen alentamista terveysasemaksi edes harkitaan. Mielenterveyspalveluja, vanhusten ja liikuntavammaisten kotihoitoa pitää kehittää. Pienituloisille ilmainen hammashoito. Kaikki nämäkin pitää järjestää yhteisymmärryksessä hyvinvointialueen kanssa. Yksikään kunta ei voi sooloilla näissäkään asioissa
3) Uudessa tilanteessa on vaarana, että asioita yritetään ajaa vanhanaikaisella, nurkkakuntaisella asenteella. Valtio laskee ja valvoo tarkasti, paljonko kukin kunta on oikeutettu saamaan. Jos kokonaisuus toimii, jokainen kunta hyötyy. Oman kunnan puolustaminen ei saa lähteä ajatuksesta, että otetaan pois toisilta kunnilta.
Margit Parkkamäki, Kurikka, sd.
1) Yhdenvertaiset palvelut koko alueella. Ehdolla rakkaudesta lajiin, sote-alan vahva kokemus, sairaanhoitaja, 34 vuoden työkokemus perusterveydenhuollosta. Kokemusta myös kuntapäättäjänä, valtuutettuna 24 vuotta, mukana JIK ky:n perustamistyössä ja johtokunnanjäsenenä kahdeksan vuotta ja edelleen. Perhekeskuksen pilotointi, Kurikan kaupungin hankerahoitusta ideoimassa ja tukemassa kh:n pj:n ominaisuudessa. Asiakas/potilas ensin. Ikäihmiset, muistisairaat arvomaailmassani keskiössä.
2) Kurikan uusi sote- ja perhekeskus lisäksi palo- ja pelastustoimi Kurikassa koko alueella toimivat paloasemat Kurikan uusi uljas sote-keskus valmistuu. Perhekeskuksen rakennustyö aloitetaan keväällä. Yhteistyöllä ja asukkaiden tarpeet huomioiden.
3) Palveluiden keskittäminen liiaksi. Vanhuus turvalliseksi ja arvokkaasti haastava asia. Kaupungin on otettava myös vastuuta omasta väestöstään eritoten ikäihmisistä. Työtä ja paljon. Verkottumista. Tästä pyhästä kolmiosta on Kurikan kaupungissa yksi tiivis neliö, jotta kärhämiltä säästytään.
Olavi Kandolin, Kurikka, kesk.
1) Perus sote-palvelut saatava läheltä. Erikoissairaanhoito ja sen taso turvattava maakuntakeskuksessa. Paloasemat säilyttävä jokaisessa kunnassa. Uskon, että pystyn vahvasti puolustamaan Kurikan palveluita sekä kehittämään terveyspalveluita myös alueellisesti. Haluan myös haastaa itseäni tällä vaativalla tehtävällä.
2) Turvataan hakemalla säästöjä ilta- ja viikonloppupäivystyksen keskittämisellä Kurikan uudistettuun Sote-Keskukseen. Laadukas hoito turvataan uusilla nykyaikaisilla tiloilla sekä riittävällä määrällä hoitotyöntekijöitä.
3) Kurikassa työntekijöiden saatavuus sekä terveysasemien säilyminen Jurvassa ja Jalasjärvellä. Ensimmäiseen ei auta kuin hoitotyön parempi arvostaminen palkkauksen kautta. Terveysasemien säilymistä voi turvata kovalla poliittisella yhteistyöllä ja vääntämisellä.
Anna-Liisa Myllymäki, Jurva, kok.
1) Hoitoa ja hoivaa saatava silloin, kun sitä tarvitsee. Tarvitsemme palveluidean tuottajiksi julkisen sektorin lisäksi yrityksiä ja järjestöjä. Jokaisella on oikeus arvokkaaseen ja itsensä näköiseen vanhuuteen. Laadukkaat ja yhdenmukaiset pelastuspalvelut. Halu vaikuttaa yhteisiin asioihin. Olen olllut mukana politiikassa vuosia ja saanut kokemusta ja näkemystä. Mielestäni minulla on kokonaisvaltaista osaamista asioista ja taloudesta.
2) Lääkäripalvelut, sosiaalipalvelut, pelastuspalvelut. Uuden sote-keskuksen viereen rakennettavalla perhekeskuksella sekä puolustamalla Kurikan sote-keskusta. Päätös sote-keskusten lukumääristä on tehty poliittisella päätöksellä, johon haluan uskoa jo politiikan uskottavuudenkin kannalta!
3) Väestön ikärakenne ja muuttotappio. Mikäli muuttotappio jatkuu, vaarassa on lähipalvelujen säilyminen Jurvassa ja Jalasjärvellä. Nyt valittavilta valtuutetuilta vaaditaan paljon tietoa ja ymmärtämistä jokaisesta tehtävästä päätöksestä ja sen seurauksista Kurikan näkökulmasta.
Matti Ylisaukko-Oja, Kurikka, sd.
1) Peruspalveljen säilyminen lähellä. jatkossakin. Kurikasta pitää saada vahva edustus tulevaan hyvinvointialueeseen.
2) Terveys- ja sosiaalipalvelut, pelastuspalvelut, mielenterveyspalvelut. Ainakin pitää saada Kurikasta läpi ehdokkaita riittävästi. 3) Palveluja pyritään siirtämään esimerkiksi Seinäjoelle etenkin jos Seinäjoki saa vahvan enemmistön tulevaan hyvinvointialuetoimikuntaan. Ainakin hyvällä äänestysprosentilla saataisiin läpi kurikkalaisia.
Julia Lehtinen, Jalasjärvi, kok.
1) Haluan antaa nuoren kurikkalaisen äänestysvaihtoehdon ja ajaa koko Kurikan etua. Nopea hoitoonpääsy, yksityisen sektorian käyttö laajalti sekä terapiatakuun toteutuminen. Covid-19 pandemia on tuottanut lisää haasteita mielenterveydelle. Itsemurhien, syrjäytymisen ja kiusaamisen määrä on kasvanut huomattavaa vauhtia.
2) Täytyy säilyä Jalasjärven ja Jurvan terveysasemat. Kurikkaan täytyy saada sotekeskus. Kurikassa täytyy kehittää mielenterveyspalveluita esimerkiksi psykiatrien lisäämisellä. Opiskelijahuollon täytyy toimia jokaisessa koulussa ja lisätä toisen asteen opiskelijoiden tukemista.
3) Kurikassa laadukkaat palvelut taataan äänestämällä meitä kurikkkalaisia. Uhkana on jäädä Seinäjoen jalkoihin.
Jenni Sippola, Luopajärvi (Jalasjärvi), ps.
1) Palveluja ei saa heikentää kasvavien hallintokulujen varjolla. Ennaltaehkäisevää hoitoa on lisättävä niin lastensuojelussa, elintapasairauksien hoidossa kuin mielenterveyden ongelmissakin. Hoitajille toivon riittävästi palkkaa ja arvostusta. Rahankäyttöön tarvitaan järkeä.
2) Terveysasemat, suun terveydenhuolto, perhekeskus neuvoloineen, sosiaalipalvelut ja pelastustoimi ainakin ovat välttämättömiä. Rahaa on kyllä, kunhan se käytetään oikein. Nyt on tärkeää äänestää sellaista henkilöä, joka näkee kokonaiskuvan.
3) Jurvan ja Jalasjärven palveluiden keskittäminen Kanta-Kurikkaan. Toisena uhkana työntekijöiden saatavuus. Avainasemassa on avoin tiedottaminen henkilöstölle ja palvelujen käyttäjille.
Sami Keskinen, Jalasjärvi, kok.
1) Asiakaslähtöisesti, ei hallinnon vuoksi. Nopeammin hoitoon ja portaattomat hoitopolut.Työhyvinvointi on otettava paremmin huomioon, jos aiomme pärjätä työntekijäpulassa. Hallinto keventyy ja keskittyy, mutta palvelut ei.
2) Ajanvarauksella toimivat kiireettömät palvelut skaalautuen yhtenä - viitenä päivänä viikossa, kuten nytkin. Kuntakeskuksille soteasema ja ajanvaraukselliset lähipalvelut. Säästöä toimintoihin hallinnon keventäminen. Liikkuvia työntekijöitä on käytössä laajemmin. Sähköisiä palveluita lisätään niille, jotka selviävät niiden käytöstä.
3)Yli 20 000 m2 sotekiinteistöjä jää lainoineen kaupungin taseeseen. Vuokratakuut saadaan näihin maksimissaan neljäksi vuodeksi. Olemme asukasluvultaan maakunnan toiseksi suurin kaupunki, mutta äänestyskäyttäytymiseltä edelleen kuin kolme pientä kuntaa. Äänestysprosentti ratkaisee paljon!
Mervi Kujanpää-Mannila, Jalasjärvi, kesk.
1)Helposti saavutettavat lähipalvelut olemassa olevia toimipisteitä hyödyntäen, sähköisiä palveluita kehitettävä vaihtoehtona, vanhuksistamme huolehdittava ammattitaidolla niin kotihoidossa kuin hoivakodeissakin, hyvinvoiva henkilöstö on voimavara ja menestystekijä, palo- ja pelastustoimen palvelut tuovat turvaa elämäämme ympäri maakunnan. Terveydenhuollon, sosiaali- ja mielenterveyspalvelujen yhteistyön tulee olla jouhevaa.
2) Neuvolat jokaisessa taajamassa, kouluilla kouluterveydenhuolto, johon kuuluu kuraattori ja psykologi palvelut. Terveyspalvelut ja sosiaalipalvelut taajaissa. Täyden palvelun sote-keskus keskellä Kurikkaa. Palo- ja pelastuslaitoksen palvelut jokaisessa Kurikan taajamassa. Yhteistyö naapurikuntien ja kaupunkien aluevaltuutettujen kanssa pitää toimia.
3) Työntekijöiden saatavuus. Lääkärit ja hoitajat, sekä sijaisten saamine. Covid-19 pandemian jatkumisen yksi uhka. Väestön väheneminen ja vanheneminen. Hyvinvointialueen budjetti on myös uhka.
Marko Koivuniemi, Jalasjärvi, vihr.
1) Pehmeiden arvojen puolesta. Suurimpia haasteita on pitää huolta ihmisen tärkeimmästä työkalusta aivoista. Mielenterveysongelmien vuoksi hoitoon on päästävä nopeasti. Tasavertaiset ja laadukkaat palvelut on taattava kaikille Kurikasta Ähtäriin ja Evijärveltä Isojoelle.
2) Neuvolapalvelut ovat merkittävässä asemassa. Ikäihmisille ennaltaehkäisevää neuvolatoimintaa ja laadukasta ja kiireetöntä kotihoitoa ja kotisairaanhoitoa. Kunnollinen työntekijöiden resursointi.Perusterveydenhuoltoa on saatava jatkossakin Jurvassa, Jalasjärvellä ja Kurikassakin. Lääkäripäivystystä Kurikan on oltava saatavilla joka ilta .
3) Poliittinen nokittelu ja etulyöntiasemien hakeminen seuraaviin eduskuntavaaleihin. Muuttoliike ja väestön ikääntyminen vaikuttaa. Nyt kannattaa äänestää aluevaltuustoon uutta verta ja innovatiivisuutta ja sotealan asiaosaamista politiikan pelureiden sijaan.
Mikko Jokipii, Jalasjärvi, vihr.
1) Sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden teemat edellä. Kenties suurin haaste on henkilökunnan tarpeisiin vastaaminen, juuri nyt terveydenhoitohenkilökunnan jaksaminen menee äärirajoilla.
2) Kurikan sotekeskus takaa palvelut vastaisuudessa, mutta niiden järjestely Jurvassa ja Jalasjärvellä on tärkeää. Ytimessä on saavutettavuus. Mielenterveyspalveluita tarvitsevia ei saa odotuttaa kuukausia. Kotihoitopalvelut toimivat, mutta miten takaamme hammashoidon ja neuvolapalvelut?
3) Nurkkakuntaisuus. Kurikassa me päättäjät olemme vuodesta toiseen alibujdetoineet sotea, samalla kun erikoissairaanhoito edellä kulut ovat räjähtäneet.
Sami Korpilahti, Kurikka, vas.
1) Sosiaali- ja terveydenhuollon hoitajapula tulee ratkaista palkkaukseen ja työoloihin puuttumalla. Vanhustenhoitoon tarvitaan lisää ympärivuorokautisia asumispalveluyksiköitä, pelkkä kotihoidon kehittäminen ei riitä. Pelastustoimen resursseista ei saa tinkiä. Paloasema tulee löytyä jokaiselta paikkakunnalta.
2) Ennaltaehkäisevään hoitotyöhön tulee jatkossa ohjata enemmän resursseja. Kurikasta tulee löytyä tulevaisuudessakin hyvät mielenterveys- ja päihdetyön palvelut, kouluterveydenhuollossa koulu- ja opiskelupsykologit ja psykiatriset sairaanhoitajat sekä neuvolapalvelut..
3 Vaalien alla lupailluista laadukkaista lähipalveluista jouduttaisiin tinkimään kustannuskehityksen hillitsemiseksi. Raha tulee tässäkin näyttelemään suurinta roolia. Myös työvoimatarve tulee olemaan valtava ongelma.
Pertti Rantaniemi, Kurikka, kok.
1) Sotessa hoitoa pitää saada julkiselta puolelta sekä yksityiseltä. Palvelusetelillä varmistetaan hoitojen saatavuus. Kustannukset pitää huomioida toiminnassa. Ei erillistä maakuntaveroa.
2) Lääkäri- ja laboratoriopalvelut. Päivystys 7 päivänä viikossa. Neuvola ja nuorisoasiain hoito. Hammaslääkäripalvelut. Palvelut ovat maksullisia, mutta mahdollisimman pieniä.
3) Kurikan laaja kunta kolmella kyläkeskuksella on kallis. Tarvitaan avuksi hyvää etälääkäri (netissä) palvelu. Ikääntyvän väestön hoitamiseen tarvitaan ulkolaista työvöimaa.
Sami Niemistö, Jalasjärvi, ps,
1) Julkisen rahan käytöstä hyvinvointialueella ja rahan ohjaamisesta hoitoon, eikä hallintoon. Valtio ei rahoita mitään, vaan veronmaksajat. Kyse on meidän kaikkien rahoista ja kaikkien hyvinvoinnista.
2. Terveydenhoitopalvelut, sosiaalipalvelut ja pelastustoimen palvelut. Tarvitaan myös mielenterveyspalveluja. Myös hammashoito, vanhusten asuinpalvelut, vammaishoidon ym. palvelut ovat erittäin tärkeitä Hallinto ei saa olla liian raskas.
3. Pitkät välimatkat. Tämä asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Palvelujen supistaminen johtaisi pitkien hoitojonojen pidentymiseen. Myös maakuntavero on uhka. Tarvittaessa vaatia valtio tukemaan meidän verorahoilla meidän kaikkien hyvinvointia.
Antti Korkiamäki, Jalasjärvi, vas.
1) Hyvinvointipalvelut pitää tuottaa julkisina palveluina. Olen pitkään ollut kunnallisessa päätöksenteissa mukana.
2) Lähipalvelut huomioiden,terveykeskuksen vastaaotto Jalasjärven ja Jurvan taajamissa, myös sairaala vuodeosatoineen.Ikäihmisten kuntoutus, terveyspalvelut, myös eri- aseiset asumispalvelut. Etenkin nuorten mielenterveyspalvelut, niiden kehittäminen.
3) Ikäjakauman kehityksen jatkuminen vanhenevaan ja vähenevään suuntaan. Yhteistyö hyvinvointialueella, että se kehittäisi Kurikkaa houkuttelevana paikkana.
Raija Hakola, Kurikka, kesk.
1) Lähipalvelut kaikille mahdollisiksi, henkilöstön hyvinvointi, vanhushuolto, nuorten mielenterveys sekä pelastuspalvelut. Minua pyydettiin ehdokkaaksi. Sote-asiat ovat aina kiinnostaneet minua.
2) Kurikan sote- ja perhekeskus, hammashuolto sekä pelastuspalvelut muun muassa.
3) Jos ei saada tarpeeksi päättäjiä Kurikasta, silloin sote-päätökset tekee joku muu Kurikan puolesta.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Kurikka-lehti teki aluevaaliehdokkaille sähköpostikyselyn. Printtilehden versiosta jäi pois kaksi vastausta, jotka on täydennetty nettiversiossa jutun alkuun.
Kurikka-lehden sähköpostikyselyyn vastasi 26 ehdokasta 42:sta. Toimitus on tiivistänyt vastauksia.
Lehden ilmestymisen jälkeen jutun alkuun lisätty kaksi printistä poisjäänyttä vastausta.
KYSYMYKSET
1) Vaaliteemasi ja miksi olet ehdokkaana?
2) Mitkä ovat mielestäsi kolme tärkeintä palvelua, joiden pitäisi säilyä Kurikassa? Miten ne turvataan?
3) Mitä uhkia näet uudessa hyvinvointialueessa Kurikan näkökulmasta ja miten niihin pitäisi vastata?
Voitto Parkkonen, Kurikka, sd.
1) Voten slogan: "Hyvinvoiva henkilöstö turvaa sotepalvelujen laadun." Pitkä kokemus luottamushenkilötehtävissä. Työssä terveydenhoitoalalla. Pelastustoimessa 30 vuoden kokemus toimenpidepalkkaisena. Kurikan kaupungin palolautakunnan pj:nä 4 vuotta ja E-P:n pelastuslaitoksen johtokunnan jäsenenä 4 vuotta.
2) Terveyskeskus ja perhekeskus Kanta-Kurikassa sekä terveysasemat Jalasjärvellä ja Jurvassa. Ne turvataan tiukalla taloudenhoidolla, järkevillä ja tarpeellisilla investoinneilla.
3) Huoltosuhteen huonontuminen sekä toimintojen ja palvelujen raju keskittäminen. Keskiasteen koulutuspaikkojen lisääminen ja yritysten toimintaedellytysten parantaminen, joihin liittyy valtatie 3:n ja kantatie 67:n laadun ja liittymien parantaminen sekä suupohjan radan peruskorjaaminen.
Liisa Ala-Käkelä, Kurikka, kok.
1) Kokemusta, näkemystä – ja rohkeuttakin yhteisten asioiden hoitamiseen. Uudistuksen myötä meidän on nyt joka tapauksessa pakko tarkastella ja uudistaa nykyinen sote-toiminta. Näen tässä myös hyvät mahdollisuudet korjata nykyiseen rakenteeseen luutuneita ongelmia. Mielenkiintoinen tilanne kaikille osapuolille.
2) Lähtökohta on nykyinen palvelutaso ja toimipisteet. Laajan palvelun sote-keskus Kurikassa, terveysasema Jurvassa ja Jalasjärvellä, ja sujuva hoitopolku erikoissairaanhoitoon. Aluevaltuustoon on saatava/äänestettävä riittävä ja osaava miehitys. Jatkossa paikallinen, alueellinen, kaikkien välinen asiallinen ja asioihin perustuva yhteistyö.
3) Totta kai palvelutason heikkeneminen ja kustannuskehitys ovat tulevaisuuden uhkia, mutta huomattava uhka ja riski on itse tämän organisaatiomuutoksen onnistunut toteuttaminen. Miten JIK-perustaso yhdistetään alueen organisaatioon yhden hallinnon, rahoituksen ja työnantajan alle, aina tietojärjestelmiä myöten. Tämä on todella vaativa projekti, mutta näen tässä myös merkittävän tehostamis- ja säästömahdollisuuden: Potilaan hoitopolku suoristetaan, ei enää päällekkäisiä toimenpiteitä ja edestakaisin siirtoja.
Pekka Pyylampi, Kesti (Jurva), kesk.
1) Olen ehdolla, kodka olen tehnyt sosiaali- ja terveysalan töitä 15 vuotta ja ollut aina kiinnostunut alan kehittämisestä sekä politiikasta.
2) lapsiperheiden aseman vahvistaminen, ennaltaehkäisevän työn edistäminen, lähipalveluiden turvaaminen. Kurikassa tulisi jatkossakin säilyä nykyisenkaltaiset palvelut. Valmistumassa täyden palvelun sote-keskus. Uuden valtuuston on määriteltävä lähipalvelut, jotka tulee säilyttää kaikissa entisissä kuntakeskuksissa. En lupaa taistella palveluiden puolesta, vaan tehdä yhteistyötä ja tuoda näiden asioiden merkitystä esiin oman kokemukseni myötä.P itäisi huomioida koko maakunnan näkökulmat laajasti eikä vain keskusten näkökulmat.
3) Liiallinen keskittäminen näivettää pienempiä keskuksia ja vaikeuttaa hoitoonpääsyä. Kurikasta pitää saada riittävästi edustajia tulevaan valtuustoon, jotta myös kurikkalaisten ääni tulee kuuluviin. Kurikka on kuitenkin Etelä-Pohjanmaan kolmanneksi suurin kaupunki.
Sari Riskumäki, Jalasjärvi, kesk.
1) Nyt on vammaisten, ikäihmisten, pitkäaikaissairaiden ja erityislapsiperheiden vaalit. Sosiaalihuolto on byrokraattinen ja liiaksi lokerikkoonen pirstaleinen ja empaatiton paikka. Tämän kynnyksen madaltamisen takia olen ehdokkaana.
2) Perusterveyshuolto; lääkäripalvelut, labra, röngten, hammashoito, kaikenikäisten neuvolapalvelut ja kaikenikäisten kotihoito. Sosiaalipalvelut; vammaispalvelu, toimeentulotuki ja mielenterveyskuntoutujat. Koulu/opiskelu; Huomioidaan lapsiperheiden tarpeet ennaltaehkäisevästi, panostetaan koulutettuun henkilökuntaan ja ennen kaikkea kuraattoreihin, sairaanhoitajiin sekä terapeutteihin, loma-aikojen hoitopaikkoihin.
3) Ihmisiltä katoaa omien asioidensa itsenäinen hoitamisen mahdollisuus. Kaikilla ei ole läheistä joka hänen puolestaan hoitaisi asioita. Päättäjien pitäisi pysähtyä ja miettiä sitä, että miltä se tuntuisi, kun itseltä menee taito huolehtia itsestään ja tarvitsee toisen ihmisen apua. JIK ky:ssä on päälliköitä, johtajia, esimiehiä turhaksi asti. Päätöksen tekoa ja hallinnointia kevennetään, asiakkaat kärsii siitä, että työntekijät vaihtuu.
Jarmo Latvala, Kurikka, kok.
1) Lähipalvelut sote-ja palo ja pelastustoimen osalta ”pysyy ja paranoo”, tärkeää on ikäihmisten palvelujen saatavuus läheltä, lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut sekä terapiatakuu oikea-aikaisesti ja sosiaalitoimen tuki perheille. Palvelut yhwden luukun periaatteella. Palkkaus ja työolot kuntoon ja annettava henkilöstölle mahdollisuus vaikuttaa. Tietoa taitoa ja kokemusta sote-valmistelusta erikoissairaanhoidossa. Siksi ehdolla aluevaaleissa.
2) Sote-keskuksen myötä kaikki perusterveydenhuollon palvelut +psykiatrian poliklinikka, sosiaali-palvelut, palo ja pelastustoimi (paloautoja pitää olla omassa kunnassa). Huolehditaan riittävästä rahoituksesta valtion verotuksen kautta. Seutukaupunkien peruspalvelut on turvattava. Hyvät perusterveydenhuollon palvelut säästävät rahaa kalliista erikoissairaanhoidosta.
3) Ei saisi keskittyä liikaa keskuskaupunkeihin. Kurikkalasten tulisikin äänestää oman kaupunkinsa ehdokkaita. Ongelman voi muodostaa myös, että määrärahat ei hyvinvointialueellemme riitä kaikkeen mitä tarvitaan. Ikääntyneitä on yhä enemmän ja huoltosuhde heikkenee. Miten saadaan riittämään hoitohenkilöstö? Valtionrahoituksen turvaaminen sellaisilla veroratkaisuilla, että tuetaan pienituloisia, riittävä menokuri, hoitohenkilöstön pito ja vetovoimaa voidaan edistää arvostamalla heitä palkkausta ja työoloja parantamalla.
Jouni Vallin, Jurva, ps.
1) Vaaliteemani ovat maalaisjärki eli hoidetaan asia kerrallaan ja tärkeimmät ensin, realismi eli rahat eivät riitä kaikkeen on pakko priorisoida ja peruspalvelut. Ensin on oltava kunnossa, perusterveydenhuolto, palo ja pelastustoimi, sekä monien unohtama sosiaalitoimi. Olen ehdokkaana puolustamassa sosiaalitoimen asemaa.
2) Perusterveydenhuolto, sosiaalihuollon lasten ja vanhusten palvelut sekä palo- ja pelastustoimi. Parhaiten palvelujen säilyminen turvataan olemalla Kurikassa yksimielisiä tulevassa aluevaltuustossa ja saamalla mahdollisimman monta kurikkalaista ehdokasta läpi.
3) Palveluiden ja hyvinvointialueen vallan mahdollisen keskittymisen alueen keskuskuntaan eli Seinäjoelle. Voimme torjua tekemällä yhteistyötä muiden kuntien kanssa ja varmistamalla näin alueen kuntien tasapuolinen kohtelu tulevalla hyvinvointialueella.
Jari Haapamäki, Kurikka, ps.
1) Aluevaltuustoon pitää saada tavallisia ihmisiä mukaan. Haluan antaa äänestäjille mahdollisuuden viedä tavallisen kuntalaisen asioita ja huolenaiheita eteenpäin ja puolustaa lähipalveluiden säilymistä hyvinvointialueella. Sote pitäisi rakentaa asiakkaan näkökulmasta – Sinun näkökulmastasi ilman maakuntaveroa
2) Lääkäripäivystys, perhepalvelut ja ikääntyvien ihmisten palveluohjaus. Valtio voi säästää haitallisesta maahanmuutosta ja ilmastopolitiikasta sekä kehitysavusta leikkaamalla ja lopettamalla rahan jakamisen Etelä-eurooppaan. Näistä saatavilla säästöillä turvataan hyvinvointipalveluja.
3) Suurin uhka on palvelujen keskittyminen maakuntakeskukseen. Seinäjoki on väkimäärältään suurin ja saa myös eniten valtuutettuja aluevaltuustoon. Uhkakuvan estämiseksi on äänestää valtuustoon tasapuolisesti väkeä koko hyvinvointialueelta pitämään pienempien kuntien puolia.
Sami Hintikka, Panttila (Kurikka), vas.
1) Perussairaanhoidon säilyminen Kurikassa, ettei tartte lähteä Y-talolle lapraan ja lääkärin vastaanotolle. Olen ehdolla, että saadaan alueneuvotoon sellainen tyyppi, joka saa suunsa auki eikä nuoleskele herrojen perää.
2) Terveyskeskuspalvelut, omavarainen vanhustenhoito sekä pelastuslaitos, palokunta ja ambulanssipalvelut. Kurikkaan pitäisi saada myös oma poliisikoppi paloaseman yhteyteen. Sillä ehkäistäisiin paljon henkirikoksia ja huumediilerien toimintaa. Kattotaan pikkasen, mihinkä niitä rahoja paasataan, ei rakenneta mitään turhia kohteita retajamaan, tehdään niillä valtion rahoilla jotain muuta, tuetaan esimerkiksi yllämainittuja kohteita.
3) Jos kaikki menis päin veetä, palvelut siirtyisi Seinäjoelle. Silloin pitäisi laittaa kova kovaa vastaan, ei tuumaakaan periksi.
Tiina Kankaanpää Kurikka, vihr.
1) Jokaisella ikääntyvällä eteläpohjalaisella oltava mahdollisuus asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Mukaan hoivatalokoisiin tarvitaan kaikki palvelun tuottajat sekä kolmannen sektorin toimijat.
2) Perusterveydenhoidon ennaltaehkäisevät palvelut Kurikassa, Jurvassa ja Jalasjärvellä arkisin virka-aikana ajanvarauksella. Ajanvaraus tulee olla helppokäyttöinen nettipalvelu. Kurikan Sote-keskuksessa lääkärin päivystys myös iltaisin ja viikonloppuisin. .Kuntoutus- ja kotiutus tiimit turvaavat laadukkaan kotihoidon toteutumisen. Kotisairaanhoidon tiimit Kurikassa, Jalasjärvellä ja Jurvassa. Sosiaalipalvelut arkisin virka-aikana Kurikan Sote -keskuksessa ja asiakkaan kanssa sovitut tapaamiset Jurvassa ja Jalasjärvellä.
3) Ei uskalleta tehdä rakenteita uudistavia päätöksiä. Julkisella ja yksityisellä palvelun tuottajalla pitää olla yhteinen tavoite, kaikkien eteläpohjalaisten hyvinvoinnin parantaminen. Niukkaa rahaa on jaettava tasapuolisesti. Paras keino on äänestää näissä vaaleissa ihmisiä, joilla on asiantuntemusta, ammattitaitoa ja rohkeutta kehittää täysin uuden laisia tapoja tuottaa hyvinvointipalveluja.
Kyösti Koivuniemi, Niemenkylä (Jurva), kok.
1) Vaaliteemani on olla pienemmän puolella. Haluan puolustaa heikompiosaisia ja erityisesti niitä jotka eivät pysty itse pitämään puoliaan. Olen työskennellyt vammaistyössä, lastensuojelussa sekä kotihoidossa.
2) Oma SOTE-keskus. Olemme Etelä-Pohjanmaan toiseksi suurin väestöllisesti, ja maantieteellisesti laajin kunta. On säilyttävä myös kaikki kolme paloasemaa, muuten vasteajat kasvavat aivan liian suuriksi. Jalasjärven sekä Jurvan terveysasemat tulee säilyttää. Niissä on hyvä pitää tiettyjä palveluita kuten neuvolat sekä erilaisia senioripalveluita.
3) Suurin uhka on että hallintoa ei pureta vaan sitä edelleenkin jätetään. Alettava purkaa hallintoa ja siirrettävä resursseja hoitotyöhön. Jos suljetaan yksiköitä ja keskitetään esimerkiksi Seinäjoelle, kiinteät kustannukset todennäköisesti kasvavat. Ja samalla kunnille jää kalliita tyhjiä kiinteistöjä. Uhka ja mahdollisuus on myös digitalisaation oikeanlainen hyödyntäminen. Vanhusväestö kaipaa kontakteja hoitajiin ja lääkäreihin.
Osmo Kahari, Kurikka, sd.
1) Kuntien väliset terveyserot pitää tasoittaa, ja sehän onkin sote-uudistuksen keskeinen tavoite. Tämä vaatii eri kunnista valittavilta valtuutetuilta laajakatseisuutta ja neuvottelukykyä. Kurikan sote-palveluja ei ole varaa supistaa.
2) Terveyskeskus totta kai. En usko, että sen alentamista terveysasemaksi edes harkitaan. Mielenterveyspalveluja, vanhusten ja liikuntavammaisten kotihoitoa pitää kehittää. Pienituloisille ilmainen hammashoito. Kaikki nämäkin pitää järjestää yhteisymmärryksessä hyvinvointialueen kanssa. Yksikään kunta ei voi sooloilla näissäkään asioissa
3) Uudessa tilanteessa on vaarana, että asioita yritetään ajaa vanhanaikaisella, nurkkakuntaisella asenteella. Valtio laskee ja valvoo tarkasti, paljonko kukin kunta on oikeutettu saamaan. Jos kokonaisuus toimii, jokainen kunta hyötyy. Oman kunnan puolustaminen ei saa lähteä ajatuksesta, että otetaan pois toisilta kunnilta.
Margit Parkkamäki, Kurikka, sd.
1) Yhdenvertaiset palvelut koko alueella. Ehdolla rakkaudesta lajiin, sote-alan vahva kokemus, sairaanhoitaja, 34 vuoden työkokemus perusterveydenhuollosta. Kokemusta myös kuntapäättäjänä, valtuutettuna 24 vuotta, mukana JIK ky:n perustamistyössä ja johtokunnanjäsenenä kahdeksan vuotta ja edelleen. Perhekeskuksen pilotointi, Kurikan kaupungin hankerahoitusta ideoimassa ja tukemassa kh:n pj:n ominaisuudessa. Asiakas/potilas ensin. Ikäihmiset, muistisairaat arvomaailmassani keskiössä.
2) Kurikan uusi sote- ja perhekeskus lisäksi palo- ja pelastustoimi Kurikassa koko alueella toimivat paloasemat Kurikan uusi uljas sote-keskus valmistuu. Perhekeskuksen rakennustyö aloitetaan keväällä. Yhteistyöllä ja asukkaiden tarpeet huomioiden.
3) Palveluiden keskittäminen liiaksi. Vanhuus turvalliseksi ja arvokkaasti haastava asia. Kaupungin on otettava myös vastuuta omasta väestöstään eritoten ikäihmisistä. Työtä ja paljon. Verkottumista. Tästä pyhästä kolmiosta on Kurikan kaupungissa yksi tiivis neliö, jotta kärhämiltä säästytään.
Olavi Kandolin, Kurikka, kesk.
1) Perus sote-palvelut saatava läheltä. Erikoissairaanhoito ja sen taso turvattava maakuntakeskuksessa. Paloasemat säilyttävä jokaisessa kunnassa. Uskon, että pystyn vahvasti puolustamaan Kurikan palveluita sekä kehittämään terveyspalveluita myös alueellisesti. Haluan myös haastaa itseäni tällä vaativalla tehtävällä.
2) Turvataan hakemalla säästöjä ilta- ja viikonloppupäivystyksen keskittämisellä Kurikan uudistettuun Sote-Keskukseen. Laadukas hoito turvataan uusilla nykyaikaisilla tiloilla sekä riittävällä määrällä hoitotyöntekijöitä.
3) Kurikassa työntekijöiden saatavuus sekä terveysasemien säilyminen Jurvassa ja Jalasjärvellä. Ensimmäiseen ei auta kuin hoitotyön parempi arvostaminen palkkauksen kautta. Terveysasemien säilymistä voi turvata kovalla poliittisella yhteistyöllä ja vääntämisellä.
Anna-Liisa Myllymäki, Jurva, kok.
1) Hoitoa ja hoivaa saatava silloin, kun sitä tarvitsee. Tarvitsemme palveluidean tuottajiksi julkisen sektorin lisäksi yrityksiä ja järjestöjä. Jokaisella on oikeus arvokkaaseen ja itsensä näköiseen vanhuuteen. Laadukkaat ja yhdenmukaiset pelastuspalvelut. Halu vaikuttaa yhteisiin asioihin. Olen olllut mukana politiikassa vuosia ja saanut kokemusta ja näkemystä. Mielestäni minulla on kokonaisvaltaista osaamista asioista ja taloudesta.
2) Lääkäripalvelut, sosiaalipalvelut, pelastuspalvelut. Uuden sote-keskuksen viereen rakennettavalla perhekeskuksella sekä puolustamalla Kurikan sote-keskusta. Päätös sote-keskusten lukumääristä on tehty poliittisella päätöksellä, johon haluan uskoa jo politiikan uskottavuudenkin kannalta!
3) Väestön ikärakenne ja muuttotappio. Mikäli muuttotappio jatkuu, vaarassa on lähipalvelujen säilyminen Jurvassa ja Jalasjärvellä. Nyt valittavilta valtuutetuilta vaaditaan paljon tietoa ja ymmärtämistä jokaisesta tehtävästä päätöksestä ja sen seurauksista Kurikan näkökulmasta.
Matti Ylisaukko-Oja, Kurikka, sd.
1) Peruspalveljen säilyminen lähellä. jatkossakin. Kurikasta pitää saada vahva edustus tulevaan hyvinvointialueeseen.
2) Terveys- ja sosiaalipalvelut, pelastuspalvelut, mielenterveyspalvelut. Ainakin pitää saada Kurikasta läpi ehdokkaita riittävästi. 3) Palveluja pyritään siirtämään esimerkiksi Seinäjoelle etenkin jos Seinäjoki saa vahvan enemmistön tulevaan hyvinvointialuetoimikuntaan. Ainakin hyvällä äänestysprosentilla saataisiin läpi kurikkalaisia.
Julia Lehtinen, Jalasjärvi, kok.
1) Haluan antaa nuoren kurikkalaisen äänestysvaihtoehdon ja ajaa koko Kurikan etua. Nopea hoitoonpääsy, yksityisen sektorian käyttö laajalti sekä terapiatakuun toteutuminen. Covid-19 pandemia on tuottanut lisää haasteita mielenterveydelle. Itsemurhien, syrjäytymisen ja kiusaamisen määrä on kasvanut huomattavaa vauhtia.
2) Täytyy säilyä Jalasjärven ja Jurvan terveysasemat. Kurikkaan täytyy saada sotekeskus. Kurikassa täytyy kehittää mielenterveyspalveluita esimerkiksi psykiatrien lisäämisellä. Opiskelijahuollon täytyy toimia jokaisessa koulussa ja lisätä toisen asteen opiskelijoiden tukemista.
3) Kurikassa laadukkaat palvelut taataan äänestämällä meitä kurikkkalaisia. Uhkana on jäädä Seinäjoen jalkoihin.
Jenni Sippola, Luopajärvi (Jalasjärvi), ps.
1) Palveluja ei saa heikentää kasvavien hallintokulujen varjolla. Ennaltaehkäisevää hoitoa on lisättävä niin lastensuojelussa, elintapasairauksien hoidossa kuin mielenterveyden ongelmissakin. Hoitajille toivon riittävästi palkkaa ja arvostusta. Rahankäyttöön tarvitaan järkeä.
2) Terveysasemat, suun terveydenhuolto, perhekeskus neuvoloineen, sosiaalipalvelut ja pelastustoimi ainakin ovat välttämättömiä. Rahaa on kyllä, kunhan se käytetään oikein. Nyt on tärkeää äänestää sellaista henkilöä, joka näkee kokonaiskuvan.
3) Jurvan ja Jalasjärven palveluiden keskittäminen Kanta-Kurikkaan. Toisena uhkana työntekijöiden saatavuus. Avainasemassa on avoin tiedottaminen henkilöstölle ja palvelujen käyttäjille.
Sami Keskinen, Jalasjärvi, kok.
1) Asiakaslähtöisesti, ei hallinnon vuoksi. Nopeammin hoitoon ja portaattomat hoitopolut.Työhyvinvointi on otettava paremmin huomioon, jos aiomme pärjätä työntekijäpulassa. Hallinto keventyy ja keskittyy, mutta palvelut ei.
2) Ajanvarauksella toimivat kiireettömät palvelut skaalautuen yhtenä - viitenä päivänä viikossa, kuten nytkin. Kuntakeskuksille soteasema ja ajanvaraukselliset lähipalvelut. Säästöä toimintoihin hallinnon keventäminen. Liikkuvia työntekijöitä on käytössä laajemmin. Sähköisiä palveluita lisätään niille, jotka selviävät niiden käytöstä.
3)Yli 20 000 m2 sotekiinteistöjä jää lainoineen kaupungin taseeseen. Vuokratakuut saadaan näihin maksimissaan neljäksi vuodeksi. Olemme asukasluvultaan maakunnan toiseksi suurin kaupunki, mutta äänestyskäyttäytymiseltä edelleen kuin kolme pientä kuntaa. Äänestysprosentti ratkaisee paljon!
Mervi Kujanpää-Mannila, Jalasjärvi, kesk.
1)Helposti saavutettavat lähipalvelut olemassa olevia toimipisteitä hyödyntäen, sähköisiä palveluita kehitettävä vaihtoehtona, vanhuksistamme huolehdittava ammattitaidolla niin kotihoidossa kuin hoivakodeissakin, hyvinvoiva henkilöstö on voimavara ja menestystekijä, palo- ja pelastustoimen palvelut tuovat turvaa elämäämme ympäri maakunnan. Terveydenhuollon, sosiaali- ja mielenterveyspalvelujen yhteistyön tulee olla jouhevaa.
2) Neuvolat jokaisessa taajamassa, kouluilla kouluterveydenhuolto, johon kuuluu kuraattori ja psykologi palvelut. Terveyspalvelut ja sosiaalipalvelut taajaissa. Täyden palvelun sote-keskus keskellä Kurikkaa. Palo- ja pelastuslaitoksen palvelut jokaisessa Kurikan taajamassa. Yhteistyö naapurikuntien ja kaupunkien aluevaltuutettujen kanssa pitää toimia.
3) Työntekijöiden saatavuus. Lääkärit ja hoitajat, sekä sijaisten saamine. Covid-19 pandemian jatkumisen yksi uhka. Väestön väheneminen ja vanheneminen. Hyvinvointialueen budjetti on myös uhka.
Marko Koivuniemi, Jalasjärvi, vihr.
1) Pehmeiden arvojen puolesta. Suurimpia haasteita on pitää huolta ihmisen tärkeimmästä työkalusta aivoista. Mielenterveysongelmien vuoksi hoitoon on päästävä nopeasti. Tasavertaiset ja laadukkaat palvelut on taattava kaikille Kurikasta Ähtäriin ja Evijärveltä Isojoelle.
2) Neuvolapalvelut ovat merkittävässä asemassa. Ikäihmisille ennaltaehkäisevää neuvolatoimintaa ja laadukasta ja kiireetöntä kotihoitoa ja kotisairaanhoitoa. Kunnollinen työntekijöiden resursointi.Perusterveydenhuoltoa on saatava jatkossakin Jurvassa, Jalasjärvellä ja Kurikassakin. Lääkäripäivystystä Kurikan on oltava saatavilla joka ilta .
3) Poliittinen nokittelu ja etulyöntiasemien hakeminen seuraaviin eduskuntavaaleihin. Muuttoliike ja väestön ikääntyminen vaikuttaa. Nyt kannattaa äänestää aluevaltuustoon uutta verta ja innovatiivisuutta ja sotealan asiaosaamista politiikan pelureiden sijaan.
Mikko Jokipii, Jalasjärvi, vihr.
1) Sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden teemat edellä. Kenties suurin haaste on henkilökunnan tarpeisiin vastaaminen, juuri nyt terveydenhoitohenkilökunnan jaksaminen menee äärirajoilla.
2) Kurikan sotekeskus takaa palvelut vastaisuudessa, mutta niiden järjestely Jurvassa ja Jalasjärvellä on tärkeää. Ytimessä on saavutettavuus. Mielenterveyspalveluita tarvitsevia ei saa odotuttaa kuukausia. Kotihoitopalvelut toimivat, mutta miten takaamme hammashoidon ja neuvolapalvelut?
3) Nurkkakuntaisuus. Kurikassa me päättäjät olemme vuodesta toiseen alibujdetoineet sotea, samalla kun erikoissairaanhoito edellä kulut ovat räjähtäneet.
Sami Korpilahti, Kurikka, vas.
1) Sosiaali- ja terveydenhuollon hoitajapula tulee ratkaista palkkaukseen ja työoloihin puuttumalla. Vanhustenhoitoon tarvitaan lisää ympärivuorokautisia asumispalveluyksiköitä, pelkkä kotihoidon kehittäminen ei riitä. Pelastustoimen resursseista ei saa tinkiä. Paloasema tulee löytyä jokaiselta paikkakunnalta.
2) Ennaltaehkäisevään hoitotyöhön tulee jatkossa ohjata enemmän resursseja. Kurikasta tulee löytyä tulevaisuudessakin hyvät mielenterveys- ja päihdetyön palvelut, kouluterveydenhuollossa koulu- ja opiskelupsykologit ja psykiatriset sairaanhoitajat sekä neuvolapalvelut..
3 Vaalien alla lupailluista laadukkaista lähipalveluista jouduttaisiin tinkimään kustannuskehityksen hillitsemiseksi. Raha tulee tässäkin näyttelemään suurinta roolia. Myös työvoimatarve tulee olemaan valtava ongelma.
Pertti Rantaniemi, Kurikka, kok.
1) Sotessa hoitoa pitää saada julkiselta puolelta sekä yksityiseltä. Palvelusetelillä varmistetaan hoitojen saatavuus. Kustannukset pitää huomioida toiminnassa. Ei erillistä maakuntaveroa.
2) Lääkäri- ja laboratoriopalvelut. Päivystys 7 päivänä viikossa. Neuvola ja nuorisoasiain hoito. Hammaslääkäripalvelut. Palvelut ovat maksullisia, mutta mahdollisimman pieniä.
3) Kurikan laaja kunta kolmella kyläkeskuksella on kallis. Tarvitaan avuksi hyvää etälääkäri (netissä) palvelu. Ikääntyvän väestön hoitamiseen tarvitaan ulkolaista työvöimaa.
Sami Niemistö, Jalasjärvi, ps,
1) Julkisen rahan käytöstä hyvinvointialueella ja rahan ohjaamisesta hoitoon, eikä hallintoon. Valtio ei rahoita mitään, vaan veronmaksajat. Kyse on meidän kaikkien rahoista ja kaikkien hyvinvoinnista.
2. Terveydenhoitopalvelut, sosiaalipalvelut ja pelastustoimen palvelut. Tarvitaan myös mielenterveyspalveluja. Myös hammashoito, vanhusten asuinpalvelut, vammaishoidon ym. palvelut ovat erittäin tärkeitä Hallinto ei saa olla liian raskas.
3. Pitkät välimatkat. Tämä asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Palvelujen supistaminen johtaisi pitkien hoitojonojen pidentymiseen. Myös maakuntavero on uhka. Tarvittaessa vaatia valtio tukemaan meidän verorahoilla meidän kaikkien hyvinvointia.
Antti Korkiamäki, Jalasjärvi, vas.
1) Hyvinvointipalvelut pitää tuottaa julkisina palveluina. Olen pitkään ollut kunnallisessa päätöksenteissa mukana.
2) Lähipalvelut huomioiden,terveykeskuksen vastaaotto Jalasjärven ja Jurvan taajamissa, myös sairaala vuodeosatoineen.Ikäihmisten kuntoutus, terveyspalvelut, myös eri- aseiset asumispalvelut. Etenkin nuorten mielenterveyspalvelut, niiden kehittäminen.
3) Ikäjakauman kehityksen jatkuminen vanhenevaan ja vähenevään suuntaan. Yhteistyö hyvinvointialueella, että se kehittäisi Kurikkaa houkuttelevana paikkana.
Raija Hakola, Kurikka, kesk.
1) Lähipalvelut kaikille mahdollisiksi, henkilöstön hyvinvointi, vanhushuolto, nuorten mielenterveys sekä pelastuspalvelut. Minua pyydettiin ehdokkaaksi. Sote-asiat ovat aina kiinnostaneet minua.
2) Kurikan sote- ja perhekeskus, hammashuolto sekä pelastuspalvelut muun muassa.
3) Jos ei saada tarpeeksi päättäjiä Kurikasta, silloin sote-päätökset tekee joku muu Kurikan puolesta.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide